کد خبر: ۱۲۶۰۰۵
۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
0
وی توضیح داد: طرح توسعه فاز دوم تولید کنسانتره در شرکت مس آذربایجان در معدن مس سونگون و طرح فاز سوم تولید کنسانتره مس سرچشمه، در مجموع با ظرفیت 300 هزار تن تولید کنسانتره آماده بهره‌برداری هستند.
پول‌نیوز- مدیرعامل شرکت ملی مس از تبدیل این شرکت به یک هلدینگ اقتصادی، نهایی شدن گزارش تحقیق و تفحص از شرکت مس و پیگیری تخلف صورت گرفته در انتقال پول مس صادراتی کشور خبر داد.

 به گزارش فارس، احمد مرادعلیزاده در یک نشست خبری با اشاره به بازنگری در طرح های توسعه‌ای شرکت ملی مس، اظهار داشت: این طرح‌ها به منظور دستیابی به تولید 400 هزار تن مس تا پایان سال 98 مورد بازنگری قرار گرفتند و 17 طرح برای اجرا تعیین شدند.

وی توضیح داد: طرح توسعه فاز دوم تولید کنسانتره در شرکت مس آذربایجان در معدن مس سونگون و طرح فاز سوم تولید کنسانتره مس سرچشمه، در مجموع با ظرفیت 300 هزار تن تولید کنسانتره آماده بهره‌برداری هستند.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها در ‌آذر ماه امسال، طی 3 سال آینده به ظرفیت اسمی 100درصدی تولید خواهیم رسید و سالانه 70 هزار تن مس محتوا و 300 هزار تن کنسانتره مس از این طریق تولید خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی مس ادامه داد: با بازنگری در طرح‌های شرکت ملی مس، در پروژه‌های کرمان و آذربایجان به میزان 450 میلیون یورو از هدر رفت سرمایه جلوگیری شده است.

وی به فارس گفت: شرکت ملی مس برای اجرای این 17 طرح مهم، 1950 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و 4300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی انجام خواهد داد که تاکنون 615 میلیون یورو و 1500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی همچنین از برگزاری فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذاری در معادن مس کشور خبر داد و گفت: در این فراخوان محدودیتی برای سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی وجود ندارد و از پیشنهادات مناسب استقبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح‌ها 30 درصد منابع مالی توسط شرکت مس و بقیه از محل سرمایه‌گذاری‌های جدید تأمین خواهد شد.

 مرادعلیزاده در ادامه از برنامه‌ریزی برای تبدیل شرکت ملی مس به یک هلدینگ مالی، اقتصادی خبر داد و گفت: در مرحله اول، معادن سونگون و کرمان به دو شرکت مس آذربایجان و مس کرمان تبدیل می‌شوند و به این ترتیب هلدینگی متشکل از شرکت ملی مس، شرکت مس آذربایجان و شرکت مس کرمان تشکیل خواهد شد.

وی توضیح داد: برای ایجاد این هلدینگ، منتظر تأیید نهایی از سوی هیأت پذیرش بورس هستیم.

وی همچنین با اشاره به صادرات 28 هزار تن مس کاتد طی 6 ماه اول امسال، گفت: این رقم تا پایان سال به 70 هزار تن خواهد رسید و بیش از 80 هزار تن کنسانتره مس نیز صادر خواهد شد تا به EPS مدنظر برای شرکت دست یابیم.

مدیر عامل شرکت ملی مس اظهار داشت: EPS تعیین شده برای نیمه اول امسال 23 تومان بود که تا پایان سال حتماً رقم 45 تومان در این مورد محقق خواهد شد.

وی در پیش‌بینی قیمت جهانی مس نیز اظهار داشت: تا سال 2018 روند فعلی قیمت‌ها یعنی بین 6400 تا 7000 دلار ادامه خواهد داشت و از سال 2018 به بعد نیز با رشد اقتصاد جهانی، روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود و به بالای 11 هزار دلار می‌رسد.

وی در مورد رسیدگی به تخلفات قبلی مرتبط با شرکت ملی مس نیز اظهار داشت: به منظور دور زدن تحریم‌ها، یک شرکت برای انتقال پول مس صادراتی به ایران تشکیل شده بود، به طوری که منابع مالی حاصل از فروش خارجی مس در حساب یک شرکت امین شرکت مس قرار می‌گرفت تا به ایران منتقل شود.

مرادعلیزاده ادامه داد: اختلافی بین مدیران آن شرکت و مدیر وقت شرکت مس وجود داشت، به طوری که شرکت امین خواستار دریافت حق‌الزحمه انتقال پول به ایران بود. به همین دلیل مدتی از انتقال پول به ایران اجتناب کرد و در نهایت، این مسئله مورد توجه دستگاه‌های بازرسی کشور قرار گرفت.

وی اظهار داشت: بخشی از پول مربوط به مس صادراتی از طریق بانک ملت به ایران منتقل شده و حدود 40 میلیارد تومان یعنی 2 درصد از پول مس فروخته شده نزد شرکت امین باقی مانده و در حال حاضر سازمان بازرسی و دستگاه‌های امنیتی شاکی این موضوع هستند و پرونده مفتوح است.

وی در ادامه از طرح انتقال آب خلیج‌فارس به معادن گل‌گهر، سرچشمه و چادرملو خبر داد و گفت: این پروژه طی 5 تا 6 سال ‌آینده نهایی می‌شود و علاوه بر تأمین آب مورد نیاز این معادن، مصرف شرب نیز خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت ملی مس در مورد تکنولوژی تولید در صنعت مس ایران نیز به فارس گفت: تکنولوژی تولید کنسانتره در واحدهایی که امسال راه‌اندازی می‌شوند و یا طی 8 سال گذشته توسعه یافته‌اند، جدید و به روز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازیابی مس از ماده معدنی در معادن مس به 90 درصد می‌رسد و در تکنولوژی تبدیل خاک معدن به کنسانتره مس نیز از تکنولوژی روز برخوردار هستیم.

وی افزود: در بخش ذوب نیز طی دو سال آینده، یک کارخانه در سرچشمه به تکنولوژی جدید فلش مجهز خواهد شد و در کارخانه اسیدشویی با تجهیز به تکنولوژی جدید، میزان آلودگی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه طی 10 سال آینده میزان مصرف مس در کشور به 200 هزار تن خواهد رسید، گفت: تولید مس کشور تا سال 98 به 450 هزار تن می‌رسد که می‌توان 200 هزار تومان آن را با ا رزش 2 میلیارد دلار صادر کرد.

مرادعلیزاده همچنین با اشاره به استفاده از منابع یوزانس دو شرکت چینی به ارزش 300 میلیون یورو، گفت: حدود 3 سال است که از یوزانس چینی برای خرید و تجهیز معادن و کارخانه‌های اسید استفاده می‌کنیم.

وی همچنین در مورد تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس گفت: گزارش‌های مربوط به این مسئله تهیه شده و گزارش نهایی نیز در حال آماده شدن است که به زودی در صحن علی مجلس ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه متوسط مصرف مس در دنیا حدود 3 کیلوگرم به ازای هر نفر است، گفت: در ایران این رقم حدود 1.4 کیلوگرم برآورد می‌شود و سالانه 120 تا 130 هزار تن مس در کشور مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: در 7 ماه سال جاری، حدود 18 درصد بیشتر از برنامه پیش‌بینی شده، تولید مس داشتیم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال نیز بیشتر از برنامه پیش‌بینی شده، تولید داشته باشیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: