کد خبر: ۱۲۸۳۱۵
۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
۳
غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.
پول‌نیوز-غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

غار یخی چما در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه‌ای بزرگ و یک انباری پربرف است که ارتفاع برف‌های آن تا 50 متر نیز می‌رسد. لایه‌های یخی این غار در فصول گرم و کم‌بارش دارای ضخامت کمی بوده و بسیار نازک و سست می‌باشند و باید از عبور بر روی آن‌ها و داخل غار اجتناب نمود.

غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. قرار گرفتن در دره‌های عمیق و انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده است تا قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.

علاوه بر این غار یخی چما به بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد زیرا از زیر یخ‌های این غار، چشمه‌ای با آب سرد جریان یافته که در نهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد.

نامگذاری این غار یخی به «چما» (یا چی‌ما)، از گویش بختیاری عشایر منطقه گرفته شده است.

با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد، این غار یکی از کم‌نظیرترین نقاط گردشگری استان و حتی کشور است که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است.

غار یخی چما (+عکس)

غار یخی چما (+عکس)

غار یخی چما (+عکس)
غار یخی چما (+عکس)
غار یخی چما (+عکس)
غار یخی چما (+عکس)
غار یخی چما (+عکس)
برچسب ها: اعجاب انگیز ، شهر ، غار ، یخ ، کوهرنگ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۳
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
22:23 - 1393/08/29
متاسفانه چند سالی هست که برف درست حسابی نباریده! و هر سال از ضخامت برف ها کم میشه. امیدوارم امسال برف خوبی بباره و ضخامت برف های انباشته شده که تا بیست سال پیش شاید به 100 متر هم میرسید، دوباره زیاد بشه و این اثر طبیعی یگانه در معرض نابودی قرار نگیره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
12:14 - 1393/08/30
برو آقاجان ملتو سیا نکن! این کجاش غاره؟؟ روی رودخونه رو برف پوشونده ولی آب از زیرش راه باز کرده اسمشو گذاشتی غار؟؟ ازینا اگه خواستی خیلی هست.همین 10 کیلومتری مشهد خودمون توی زشک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
23:34 - 1393/08/30
سلام
باور نکردنی بود
اما حیف که این چیزا ایرانه ...
ما ایرانی ها قدر هیچی رو نمیدونیم ..
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: