دهقان کیا از مدیریت دولتی و یکه تازی دولت در هیات امنای سازمان انتقاد کرد
کد خبر: ۴۱۳۱۳۷
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
رییس کانون کارگران بازنشسته تهران از مدیریت دولتی و یکه تازی دولت در هیات امنای سازمان انتقاد کرد و گفت: بدلیل اجرای سلیقه ای قانون از سوی دولتها، منافع بازنشستگان در تامین اجتماعی قربانی می شود.

سلاخی منافع بازنشستگان در قربانگاه تامین اجتماعی

جلسه ماهیانه کانون کارگران بازنشسته تهران در جمع آقایان عضو کانون برگزار شد. در این جلسه علی دهقان کیا به تشریح افزایش دستمزد پرداخت و گفت: در حالی که تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی ۴۳.۶ درصد بود، متاسفانه افزایش دستمزد مصوب شورای عالی کار ۳۵ درصد انجام شد. رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد ۱۰ درصد زیر تورم انجام شد گفت: اعضای کارگری شورای عالی کار در اعتراض به این مصوبه، صورتجلسه افزایش دستمزد را امضا نکردند. وی با اعلام اینکه سال گذشته حداقل حقوق ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود گفت: نمایندگان کارگری شورای عالی کار بر دستمزد ۱۵ میلیون تومانی تاکید کردند، عددی عددی که حکایت از افزایش ۳۰۰ درصدی حداقل حقوق داشت و مصداق سنگ بزرگ علامت نزدن بود. دهقان کیا با تاکید بر اینکه تلاش نمایندگان کارگری شورای عالی کار قابل تقدیر و تشکر است گفت: از آنجا که نمایندگان کارگری پیشنهاد دستمزد ۱۵ میلیون تومانی را داده بودند، نمی‌توانستند از پیشنهاد خود عقب نشینی کنند و به ۸ میلیون تومان تن بدهند، به همین دلیل صورتجلسه را امضا نکردند.


برگزاری جلسات افزایش حقوق

 

رییس کانون کارگران بازنشسته تهران در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: پس از تعطیلات نوروز، اولین جلسه افزایش حقوق بازنشستگان را با مدیرعامل گذاشتیم و راجع به متناسب سازی بحث کردیم. وی با اعلام اینکه به همراه اعضای کانون عالی آقایان بیات، اسدی، دریابیگی و احمدی پنجکی در جلسات افزایش حقوق تامین اجتماعی شرکت کردیم گفت: پیشنهاد ما این بود که بازنشستگان تامین اجتماعی را مطابق افزایش دستمزد کارگری ببینند یا مطابق کارکنان دولت افزایش دهند یا ماده ۹۶ را اجرا کنند. وی به نتیجه جلسات اشاره کرد و گفت: بخشی از مزایای بازنشستگان تامین اجتماعی مثل حق اولاد و عائله‌مندی مطابق بازنشستگان کشوری و لشکری شد. در مورد حق بن و مسکن مانند افزایش کارگران شاغل بحث کردیم.


مقاومت تامین اجتماعی


دهقان کیا با اعلام اینکه سازمان پیشهاد ما را نمی‌پذیرد گفت: مدیریت سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که سازمان مطابق منابع و مصارف باید عمل کند. وی با اعلام اینکه بازنشستگان معتقد هستند که وضعیت منابع و مصارف سازمان ربطی به ما ندارد گفت: آنان معتقد هستند که باید مطابق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به اندازه‌ای حقوق دریافت کنند که پاسخگوی تورم و هزینه‌های زندگی باشد، بنابراین از یک سو با استدلال سازمان روبرو هستیم و از سوی دیگر بازنشستگان نیز حق دارند، به همین دلیل فشار زیادی روی نمایندگان بازنشستگان است. رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با اعلام اینکه افزایش هزینه‌های زندگی بسیار بیشتر از اعداد تورم و حدود ۶۰ درصد است گفت: منابع سازمان از حق بیمه‌هایی است که دریافت می‌کند و حق بیمه دریافتی امسال بر مبنای افزایش ۳۵ درصد برای حداقل بگیران و ۲۲ درصد به علاوه ۷۰۰ تومان برای سایر سطوح است، بنابراین مدیران تامین اجتماعی استدلال می‌کنند که تفاوت ۳۵ تا ۶۰ درصد را از کدام منبع تامین کنند.


بخش درمان فشل است


دهقان کیا به تشریح چالش زندگی بازنشستگان پرداخت و گفت: بخش درمان سازمان فشل است. هزینه درمان سازمان در ماه ۹۳ هزار میلیارد تومان است که نشان می‌دهد درمان بازنشستگان بسیار سنگین است، بنابراین مشاهده می‌کنیم که منابع و مصارف سازمان به هیچ عنوان همخوانی ندارد. وی با انتقاد از عملکرد دولت در قبال سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت در قالب ۲۶ قانون که در گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، بار سنگینی را بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته به نوعی که در سال گذشته ۲۱۴ هزار میلیارد تومان بر اساس این ۲۶ مصوبه به سازمان تحمیل کرده است.


دولت‌ها علیه سازمان


رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با اعلام اینکه تمامی دولت‌ها از جمله دولت سیزدهم سال‌هاست سهم حق بیمه کارفرما را نمی‌دهند گفت: دولت در قالب کارگاه‌های زیر ۵ نفر، قالیبافان، نانوایان، سرایداران مساجد و بسیاری مشاغل دیگر از سازمان تامین اجتماعی خدمات دریافت می‌کند، اما سهم حق بیمه خود را که تقبل کرده، نمی‌پردازد، نتیجه آن می‌شود که دولت بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. وی از سکوت مدیریت سازمان تامین اجتماعی در پیگیری مطالبات انتقاد کرد و گفت: اگر مدیر منصوب در سازمان تامین اجتماعی وابسته به دولت نبود، با قدرت پیگیر مطالبات سازمان می‌شد. وی از قدرت نمایی دولت در سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: اکنون هیات امنای سازمان متشکل از ۹ نفر است که ۶ نفر آنان منسوب دولت و سه نفر دیگر نماینده کارگران و کارفرمایان هستند، بنابراین می‌بینیم که دولت هر تصمیمی بخواهد، علیه سازمان می‌گیرد و هر بلایی را به روزگار سازمان تامین اجتماعی می‌آورد.


بازی دولت با تامین اجتماعی


وی با انتقاد از نحوه پرداخت مطالبات سازمان گفت: سال گذشته در بودجه مصوب کردند که ۷۰ هزار میلیارد تومان از طلب سازمان را بپردازند، این بدهی بدین صورت بود که ۲۰ درصد سهام کشتییرانی را به سازمان واگذار کنند. دهقان کیا با انتقاد از نحوه قیمت گذاری بنگاه‌های اقتصادی گفت: کشتیرانی را ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان قیمت کارشناسی و واقعی داشت، اما پس از واگذاری ۳۵ هزار میلیارد تومان به پای سازمان حساب کردند، این در حالی بود که قیمت کارشناسی کشتیرانی حتی ۲۵۰۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌شد و نمی‌ارزید همچنین قرار بود ۲۰ درصد سهام پتروشیمی باختران را به سازمان تامین اجتماعی بدهند که آن را نیز هنوز نداده‌اند و تکلیف اجرای قانون از سوی دولت مشخص نیست.


تاراج مدیریت سازمان


رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد از اتفاقاتی که در سال ۸۹ رخ داد گفت: بر اساس قانون خدمات کشوری، هیات امنای ۱۵ نفره سازمان را به ۹ نفر کاهش دادند که ۶ نفر آن‌ها دولتی شد، بنابراین دولت با قدرت در مدیریت سازمان مستقر شد و هر بلایی که دلش خواست، به روز سازمان آورده است. وی با اعلام اینکه مقام معظم رهبری اعلام کرده اصل ۴۴ قانون اساسی باید اجرایی شود گفت: قرار بود دولت اموال خودش را بفروشد تا از شر دولت فربه خلاص شویم و دولتی چابک ایجاد شود که نظارت خود را افزایش دهد، اما دولت در اقدامی سوال برانگیز ۶۷ درصد سهام بانک رفاه را واگذار کرده، که ربطی به دولت ندارد، در حالی که رهبری اعلام کرده اموال سازمان حق الناس است و دولت حق دخالت در آن را ندارد


تضییع حقوق در برنامه هفتم توسعه


دهقان کیا با انتقاد از مصوبات برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم توسعه ۵ ساله، سند بالادستی است و برای مدت ۵ سال ملاک تصمیم گیری برای کشور از جمله کارگران، بازنشستگان و اموال سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مصوبات برنامه هفتم توسعه به زیان کارگران و بازنشستگان بوده است گفت: به محض آنکه از ماهیت مصوبات باخبر شدیم، با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی جلسه گذاشتیم و در ادامه مستندات خود را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کردیم و آیت الله لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور داد که در جلساتی که برای سازمان تامین اجتماعی، کارگران و بازنشستگان تصمیم گیری می‌شودف حضور داشته باشیم و ما را به جلسات کمیسیون‌های تخصصی دعوت کنند. رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه به آیت الله لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اثبات کردیم که حقوق کارگران و بازنشستگان تضیع شده گفت: آیت الله لاریجانی مطالب ما را خدمت رهبری توضیح دادند و موفق شدیم بخش‌هایی از مصوبات علیه کارگران، بازنشستگان و تامین اجتماعی را بازگردانیم، اما همچنان بسیاری از مشکلات پابرجاست.


ببی توجهی به مطالبات برحق


دهقان کیا با اعلام اینکه با وجود ارائه مستندات و توضیحات در سازمان تامین اجتماعی، نتیجه‌ای حاصل نشد گفت: به دنبال افزایش منطقی حقوق کارگران بودیم که نتیجه‌ای نگرفتیم و پیگیری ما برای اجرای ماده ۹۶ و متناسب سازی نیز به جایی نرسید. وی با تاکید بر اینکه نتیجه جلسات بدینجا رسید که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد اگر جلسات مذاکرات برای افزایش حقوق را طولانی کنید، در اردیبهشت نیز نمی‌توانیم افزایش حقوق را اعمال کنیم گفت: به دلیل آنکه نگران بودیم اردیبهشت نیز بازنشستگان با حقوق سال گذشته به زندگی خود ادامه دهند و مشخص بود که زیر بار قیمت‌ها نمی‌روند، از مواضع خود کوتاه آمدیم و اجازه دادیم افزایش حقوق البته با تغییراتی اعمال شود.

 

بیشتر بخوانید:

اظهارات مغایر با قانون


رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه آنچه آقایان در قالب افزایش حقوق بحث می‌کنند، با واقعیت‌ها فاصله بسیاری دارد گفت: آقایان اعلام کرده‌اند که بازنشستگان نباید از ۱۰ میلیون تومان کمتر دریافت کنند، این در حالی است که بازنشسته همسر و یک فرزند داشته باشد تا مجموع دریافتی به علاوه حق اولاد و عائله‌مندی او به ۱۰ میلیون تومان برسد، اما بسیاری از بازنشستگان فرزند ندارند و برخی دیگر همسر نیز ندارند. وی با تاکید بر اینکه به بازنشستگان خانمی که خود شاغل هستند نیز حق همسر و حق اولاد تعلق نمی‌گیرد گفت: بنابراین حقوق هیچ خانم بازنشسته حداقل بگیری به ۸ میلیون تومان هم نمی‌رسد که در نتیجه ماهیت افزایش حقوق ایراد شکلی و ماهیتی دارد.


مغایرت حرف با عمل


دهقان کیا با تاکید بر اینکه دولتمردان حرف زیاد می‌زنند و قول زیاد می‌دهند، اما در اجرا چیز دیگری بیرون می‌آید گفت: با حرفهایشان بازنشستگان را بیهوده ناامید می‌کنند، اما در عمل چیزی دست بازنشسته را نمی‌گیرد. وی با اشاره به آخرین جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس برگزار شده گفت: پس از آنکه مذاکرات ما با نمایندگان مجلس به جایی نرسید، به نمایندگان گفتیم که مشکل کارگران و بازنشستگان شما هستید، زیرا قانون را وضع می‌کنید، اما اجرا را رها کرده و نظارتی انجام نمی‌دهید. رییس کانون کارگران بازنشسته تهران به مصداق‌های قانون گریزی دولت که نتیجه ضعف نظارت است اشاره کرد و گفت: در تمامی سال‌های گذشته ماده ۴۱ قانون کار، مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی ۲۶ قانون مصوب مجلس که بار مالی دولت بر دوش سازمان گذاشته مشکل آفرین بوده و چالش درمان نیز داشتیم که در نتیجه ضعف نظارت به وجود آمده است.


قانون گریزی دولت‌ها


دهقان کیا با تاکید بر اینکه در تمام سال‌های گذشته تمامی دولت‌ها حاضر نشده‌اند بر روی ریل قانون حرکت کنند گفت: مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی را ابلاغ کردند، اما بنا بر تاکید ایشان، شاهد هستیم که هنوز هیچ اتفاقی برای اجرای این قوانین بالادستی رخ نداده است. وی با اعلام اینکه افزایش حقوق می‌بایست بر مبنای بند یک و دو ماده ۴۱ قانون کار صورت بگیرد گفت: افزایش دستمزد می‌بایست بر مبنای تورم سالانه یا سبد معیشت باشد، اما اکنون می‌بینیم که هم از تورم عقب هستیم و هم فاصله بسیاری با سبد معیشت داریم، بنابراین مشکل اصلی کارگران و بازنشستگان نمایندگان مجلس هستند که هیچ نظارتی بر قانون ندارند.


چالش جدی بازنشستگان با بیمه تکمیلی


رییس کانون کارگران بازنشسته تهران به مشکلات به وجود آمده بین سازمان تامین اجتماعی و بیمه آتیه سازان حافظ پرداخت و گفت: قرار بر این است که مطابق قرارداد سازمان تامین اجتماعی با بیمه آتیه‌سازان حافظ، پس از گذشت ۱۵ روز از پرداخت حقوق بازنشستگان و کسر حقوق، حق بیمه کسر شده از بازنشستگان به علاوه سهم سازمان به حساب بیمه آتیه‌سازان واریز شود، اما با کمال تاسف با تاخیر چهار ماهه در پرداخت سهم آتیه سازان حافظ روبرو هستیم. وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی قبل از آنکه حقوق بازنشستگان را بدهد، سهم بیمه تکمیلی را کسر می‌کند گفت: چه دلیلی دارد که سازمان حق بیمه را کسر کرده، اما به حساب آتیه‌سازان حافظ پرداخت نکرده و کار به جایی رسیده که با عقب افتادگی چهار ماهه روبرو هستیم.


احتمال لغو قرارداد


دهقان کیا با اعلام اینکه بیمه آتیه‌سازان حافظ اعلام کرده در صورت استمرار تاخیر در پرداخت حق بیمه‌ها و تسویه نشدن پرداخت حق بیمه تا اسفند ماه ۴۰۲ قرارداد خود را با سازمان تامین اجتماعی لغو می‌کند گفت: متاسفانه بازنشستگان با وجود آنکه حق بیمه تکمیلی را پرداخت کرده‌اند، اما موفق به دریافت خسارت نمی‌شوند، زیرا سازمان تامین اجتماعی در پرداخت سهم آتیه سازان کم کاری می‌کند.


مراجعه نامزد‌های انتخابات به کانون


رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به مذاکرات و مراجعات بسیاری از نمایندگان مجلس با کانون‌های بازنشستگی گفت: برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیاری از نامزد‌ها با کانون بازنشستگان تهران تماس گرفته و قول همکاری در صورت ورود به مجلس دوازدهم را داده‌اند که در نهایت با آقای ابراهیم عزیزی، خانم سمیه گلپور، سید نظام الدین موسوی، احمد نادری و مجتبی زارعی به عنوان نامزد‌های مورد حمایت کانون بازنشستگان تهران به توافق رسیده‌ایم. وی از بازنشستگان خواست در انتخابات میان دوره‌ای مجلس شرکت کنند و به ۵ نامزد مورد حمایت کانون رای بدهند گفت: از بازنشستگان می‌خواهیم با کانون همراه شوند و به نامزد‌های دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رای بدهند تا برای پیگیری مطالبات بازنشستگان در مجلس دوازدهم بدانیم به سراغ چه کسانی برویم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: