April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۹۶۵۳
۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۸
0
سلامت فرد به طور كلي زخم يا هرگونه آسيب در دهان كه نياز به درمان باقي ماندن ريشه‌ها بعد از كشيدن دندان‌ها سابقه استفاده از دندان مصنوعي سلامت سيستم اعصاب سن و سال، شغل و تغذيه فرد وجود هرگونه بيماري كه ايجاد آماس و ورم در بافت نگه دارنده دندان مصنوعي مي‌كند.
پول‌نیوز- افرادي كه از دندان مصنوعي استفاده مي‌كنند، هر كدام به طريقي با آن كنار مي‌آيند، تقريباً هيچ‌يك از اين افراد از روز اول به راحتي با دندان مصنوعي كنار نيامده‌اند و لااقل مدت زمان كوتاهي سپري شده است تا به تدريج به استفاده از يك شي غيرطبيعي در دهانشان عادت كنند ولي به هر حال بعد از گذشت اين دوره، از ياد برده‌اند كه از دندان مصنوعي استفاده مي‌كنند و مي‌توانند با آنها نيز از غذا خوردن لذت ببرند. متخصصان و پزشكان مي‌گويند براي عادت كردن هر چه سريع‌تر به دندان مصنوعي بهتر است در نخستين روز استفاده از آن براي مدت يك شبانه‌روز دندان‌ها را از دهان خارج نكنيد و تمام مدت در دهان داشته باشند اين كار به شما كمك مي‌كند تا هر چه سريع‌تر به دندان مصنوعي عادت كنيد. در ابتدا نسبت به دندان مصنوعي احساس بيگانگي داريد ولي اين احساس پايدار نيست و به زودي برطرف مي‌شود و در واقع به جايي مي‌رسيد كه هيچ تفاوتي بين دندان‌هاي اصلي و دندان‌هاي مصنوعي‌تان احساس نخواهيد كرد. قبل از هر چيز بهتر است بدانيد كه عمر دندان مصنوعي، دائمي نيست. اگر موقعيت دندان مصنوعي‌تان خوب است و اصلاً شما را اذيت نمي‌كند دليل بر آن نيست كه در آينده اين‌گونه نيز باشد و شما بايد مرتباً به پزشك خود مراجعه كنيد و آنها را چك كنيد. لازم است بدانيد كه استخوان فكين به‌تدريج دچار تحليل مي‌شوند و بافت نرم زيرين دندان مصنوعي نيز به مرور زمان كوچك و كوچك‌تر مي‌شود در اين ميان برخي از بيماري‌ها نيز مثل ديابت نيز مي‌توانند با تسريع روند تحليل استخوان‌هاي فك باعث احساس ناراحتي فرد استفاده كننده از دندان مصنوعي شوند.

توانايي لازم براي كنار آمدن با دندان مصنوعي


 سلامت فرد به طور كلي  زخم يا هرگونه آسيب در دهان كه نياز به درمان  باقي ماندن ريشه‌ها بعد از كشيدن دندان‌ها  سابقه استفاده از دندان مصنوعي   سلامت سيستم اعصاب  سن و سال، شغل و تغذيه فرد   وجود هرگونه بيماري كه ايجاد آماس و ورم در بافت نگه دارنده دندان مصنوعي مي‌كند.

  ميزان انتظار بيمار

ميزان انتظار و توقع فرد از دندان مصنوعي  توانايي فرد در كنترل عضلات فك  درست نشستن دندان‌هاي مصنوعي در دهان و چفت شدن تمام دندان‌ها روي هم  وجود زوايد تيز استخواني در فكين
به هر حال دندان مصنوعي (چه كامل و چه به صورت دندان مصنوعي تكه‌اي) بخشي از بدن طبيعي ما محسوب نمي‌شوند و بايد بدانيم كه به طور صددرصد نمي‌توان از آنها مثل دندان اصلي استفاده كرد ولي اين حالت هر روز بهتر و بهتر مي‌شود. ميليون‌ها نفر در سرتاسر جهان از دندان مصنوعي استفاده مي‌كنند و با آن كنار آمده‌اند فقط صبوري لازم است.

روش‌هاي كنار آمدن با دندان مصنوعي


يكي از روش‌هاي كنار آمدن با دندان مصنوعي همانگونه كه پيش‌تر هم گفته شد، استفاده طولاني مدت از دندان مصنوعي در ساعات شبانه‌روز است روبه‌روي آينه بنشينيد و با خودتان حرف بزنيد. دهان خود را مرتباً باز و بسته كنيد، بخنديد و ... با اين‌كارها اعتماد به نفس بيشتري نسبت به دندان‌هاي جديد پيدا مي‌كنيد. بعد از چند روز (از نخستين شروع استفاده از دندان مصنوعي) دوباره سري به دندانپزشك بزنيد تا موقعيت را بررسي كند و تنظيم‌هاي لازم را انجام دهد. در روزهاي اول استفاده از دندان مصنوعي ميزان بزاق دهان بيشتر مي‌شود. برخي افراد به هنگام استفاده از دندان مصنوعي دچار حال به هم خوردگي مي‌شوند. چرا كه تحمل چيزي اضافه در دهان خود را ندارند علت آن نيز اكثراً حجيم بودن دندان مصنوعي فك بالا كه باعث مي‌شود به كام نرم فشار بيايد و احساس عٌق‌زدن به فرد دست بدهد. گاهي اوقات جمع شدن ميكروب‌ها در زير دندان مصنوعي باعث التهاب لثه مي شود پس از گذشت چند روز دندان را از دهان خود در آوريد تا لثه‌تان استراحت كند. در برخي از افراد استفاده از دندان مصنوعي باعث كاهش حس چشايي مي‌شود اين مسئله احتمالاً در روزهاي اول بيشتر است و به مرور كاهش مي‌يابد. حدود 12-8 هفته پس از كشيدن دندان‌هاي طبيعي، زمان مناسب براي جاي دادن دندان مصنوعي در دهان است. يكي از اشتباهات رايج در ميان مردم راجع به دندان مصنوعي اين است كه به تصور عموم مردم كساني كه از دندان مصنوعي استفاده مي‌كنند نه مي‌توانند به طور عادي حرف بزنند و نه غذا بخورند. عده محدودي از افرادي كه دندان مصنوعي دارند، بايد رژيم غذايي خاصي داشته باشند و هر غذايي كه دوست دارند را نخورند اما هيچ مشكلي در حرف زدن و تكلم ندارند و اگر هم اينگونه باشد بايد سريع‌تر به پزشك مراجعه كنند. دندان‌هاي مصنوعي نيز همانند دندان‌هاي طبيعي تحت تأثير مصرف برخي داروها قرار مي‌گيرند. برخي داروهاي خاص باعث كاهش بزاق مي‌شود و به همين ترتيب جويدن و بلعيدن غذاها را دشوارتر مي‌سازد. بنابراين اگر مجبور به استفاده از چنين داروهايي هستيد حتماً آب بيشتري هم بنوشيد. معمولاً توقع افرادي كه مي‌خواهند استفاده از دندان مصنوعي را شروع كنند، بالاست چرا كه از دندانپزشك خود انتظار ساخت دنداني را دارند كه به راحتي و قابليت عملكرد دندان طبيعي باشد. در واقع چنين مسئله‌اي عملاً غيرممكن است. تحمل دندان مصنوعي شايد در ابتداي راه بسيار دشوار به نظر برسد اما عجله نكنيد، چرا كه به‌تدريج به آن عادت مي‌كنيد. شب‌ها دندان‌هاي خود را از دهان خارج كنيد و آنها را داخل يك ظرف پُر از آب و يا محلول مخصوص نگهداري دندان مصنوعي قرار دهيد.

 چگونه با دندان مصنوعي غذا بخوريد.


در روزهاي ابتدايي، غذا را به تكه‌هاي كوچك تقسيم كنيد و بخوريد. از هر دو طرف فك براي جويدن استفاده كنيد تا از همان ابتدا، تعادل ثابتي در دهان شما به وجود آيد. از جويدن و خوردن غذاهايي كه به سختي خورده مي‌شوند، پرهيز كنيد.
دندان‌هاي مصنوعي نبايد باعث ايجاد درد و ناراحتي مداوم و پيوسته كنند. بسيار طبيعي است كه در ابتدا (چند روز اول) كمي احساس ناراحتي داشته باشيد، اما اگر اين ناراحتي بعد از چند روز برطرف نشد، به دندانپزشك مراجعه كنيد. چرا كه زخم يا تاولي در لثه‌تان به وجود آمده باشد و استفاده از دندان مصنوعي را بسيار دشوار سازد. وقتي كه پا به سن مي‌گذاريد، دهان‌تان كوچك‌تر مي‌شود اين فرايند كاملاً طبيعي است. در چنين مواقعي معمولاً نياز به عوض كردن دندان‌هاي مصنوعي نيست بلكه پزشك‌تان تغييراتي در آن ايجاد خواهد كرد.

 تميز كردن دندان مصنوعي


خرده‌هاي ريز غذاها معمولاً در لابه‌لاي دندان‌هاي مصنوعي تجمع مي‌كنند و بايد به‌طور مرتب تميز شوند حتي اگر ريزه‌هاي غذا نيز بين آنها جمع نشوند باز هم لازم است كه آنها را شست‌وشو كنيد. اين كار را دست‌كم روزي دو بار انجام دهيد تا از جمع شدن باكتري‌ها جلوگيري شود. مسواك و خميردنداني كه براي اين منظور استفاده مي‌كنيد را با توصيه دندانپزشك‌تان تهيه نماييد. بهتر است كه دندان‌هاي مصنوعي را هر روز و مداوم با خمير دندان نشوييد چرا كه باعث آسيب‌پذيري‌شان مي‌شود و ممكن است لايه نازك پلاستيكي‌شان را از بين ببرد.

منبع: زندگی آنلاین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: