کد خبر: ۱۲۹۷۵۶
۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
0
پول‌نیوز - رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون دو سوم عرصه های ایران به سمت بیابانی شدن پیش می رود و فقط یک سوم خاک کشور قابلیت زراعی دارد.

به گزارش گروه کشاورزی و دام‌پروری پول‌نیوز، عباس رجایی افزود: تاکنون پژوهش دقیق درمورد کیفیت خاک کشور و کانونهای مستعد کشت، تهدید و آلودگی ها و پیشنهادات جامع اصلاحی انجام نشده و نقشه آمایش خاک سرزمین موجود نیست.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی بیان کرد: به گفته کارشناسان، برای ایجاد هر یک سانتیمتر مکعب خاک حدود 200 هزار سال زمان نیاز است و این مهم ضرورت قانونمندی خاص در حفظ این عنصر ارزشمند را گوشزد می کند.

رجایی اظهار کرد: فرسایش بالای خاک از چالش های مهم زیستی کشور است که به صورت فرسایش بادی و سیلاب به سرعت طیف بزرگی از خاک را از دسترس خارج می کند و باید در این خصوص اقدامات قاطع پیشگیرانه اعمال شود.

وی ادامه داد: مدیریت ناقص پسماندهای صنعتی، خانگی، عفونی و کشاورزی تهدید دیگری برای سلامت خاک است و در بیشتر نقاط کشور به دلیل ضعف مدیریت پسماند، منابع آب و خاک آلوده شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: نبود نقشه راه برای دفع اصولی پسماندهای الکترونیک بویژه لامپ های کم مصرف که حاوی میزان زیادی فلزات سنگین و عناصر خطرناک هستند به عنوان یکی از تهدیدات جدی در عرصه آلایندگی خاک کشور مطرح است.

رجایی افزود: در بسیاری از کشورها مدیریت بهینه کود وسم به رسمیت شناخته شده و روش های نوین ارگانیک و حذف طبیعی آفات جایگزین شده زیرا سموم و کودهای شیمیایی به عنوان یکی از کانونهای مهم آلایندگی خاک مطرح است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مباحث آلایندگی و تهدید سلامت خاک مواد نفتی در حوزه های نفت خیز است که مشکلات عدیده ای را برای کشور دارد و باید برنامه حساب شده حفاظت از خاک برای آن اجرا شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: معادن آهن پلاسری که اخیرا در حوزه معدنی با جداسازی عناصر خاک و صادرات آن در کشور کلید خورده بلای خانمانسوز در بی کیفیت سازی خاک زراعی و نباتی است.

رجایی افزود: معدنکاران پلاسری خاک حاوی ریزمغذی را سرند کرده و به عنوان خاک صنعتی با ارزش افزوده بالا می فروشند اما این خاک دیگر قابلیت عناصر حیاتی را نداشته و بازسازی ان بسیار سخت است و هکتارها زمین مرغوب کشاورزی تبدیل به عرصه های بیایانی می شود.

وی اظهار کرد: سازمان جنگلها و مراتع کشور مامور شده است تا مانع معدنکاری پلاسری شود.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد: از دیگر تهدیدات حوزه خاک کشور، تجارت گلدانی خاک ازطریق صادرات گلهای زینتی است و برخی سودجویان، سهوی یا عمدی در این حوزه گام برداشته اند.

رجایی افزود: علاوه بر خروج بخشی از خاک مرغوب کشور درقالب تجارت گلدانی ، برخی سودجویان نیز اقدام به صادرات خاک فله با کشتی به کشورهای جنوب خلیج فارس کرده اند که از این اقدام غیرقانونی جلوگیری شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت حفظ منابع پایه خاک کشور دولت لایحه ای را در این خصوص به مجلس فرستاد که بازپس گرفته شد و انتظار می رود لایحه جامع دولت سریعتر برای تبدیل به قانون ارسال شود.

رجایی افزود: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد به محض دریافت لایحه دولت، با بنیه کارشناسی قوی مراحل قانونمداری ویژه خاک را طی کند و پیش بینی مجازات های سنگین برای قانون شکنان این عرصه داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: