May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۹۹۷۳
۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
0
بیش از ٤٠ پروژه و طرح بزرگ صنعت نفت برای معرفی در کنفرانس لندن که قرار است در ماه مارس 2015 در لندن برگزار شود، آماده شده است.
پول‌نیوز - معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت گفت: بیش از ٤٠ پروژه و طرح بزرگ صنعت نفت برای معرفی در کنفرانس لندن که قرار است در ماه مارس 2015 در لندن برگزار شود، آماده شده است.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، مشتاق علی گوهری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بخش عمده این پروژه مربوط به میادین پارس جنوبی، غرب کارون و سایر میادین مشترک است، افزود: این پروژه در بخش های بالادستی صنعت نفت و در حوزه های اکتشاف و توسعه تعریف شده است.

وی پیش بینی کرد که با معرفی این پروژه ها حدود 40 میلیارد دلار منابع مالی برای توسعه پروژه های صنعت نفت ایران جذب شود.

معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با بیان اینکه شرکت نفت حدود 15 روش برای تامین منابع مالی پروژه ها در اختیار دارد، اظهار داشت: مهم ترین روش برای تامین بودجه مورد نیاز طرح ها، استفاده از منابع مالی داخلی شرکت نفت است که حدود 40 تا 50 منابع مورد نیاز را پوشش می دهد.

گوهری افزود: استفاده از بند قاف تبصره 2 قانون بودجه سال 93 نیز یکی دیگر از روش های تامین منابع مالی است که بر اساس آن می توان تا سقف 100 میلیارد دلار پروژه تعریف کرد.

وی ادامه داد: تاکنون 95 میلیارد دلار پروژه بر اساس بند قاف در نظر گرفته شده که بخش عمده آن از شورای اقتصاد مجوز گرفته است.

معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت اضافه کرد: از طریق تسهیلات بانکی، بیع متقابل و اوراق مشارکت نیز بخش دیگری از منابع مالی مورد نیاز طرح های صنعت نفت تامین می شود.

گوهری با بیان اینکه بانک مرکزی هنوز برای انتشار 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت پروژه های صنعت نفت موافقت نکرده است، اظهار داشت: حدود 50 درصد این اوراق مشارکت مربوط به پروژه های پارس جنوبی است.

وی با بیان اینکه 60 درصد برنامه مصوب برای سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت در 10 سال گذشته محقق شده است، گفت: بر اساس برنامه مصوب باید طی این مدت 200 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری می شد، اما صرفا 120.7 میلیارد دلار تحقق یافته است.

گوهری ادامه داد: 22 میلیارد دلار برای سرمایه گذای در بخش بالادستی صنعت نفت در سال 94 پیش بینی شده است که حدود 50 درصد این مبلغ بر اساس بند قاف تبصره 2 قانون بودجه تامین می شود.

معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به معضل پروژه های نیمه تمام صنعت نفت، اظهار داشت: تلاش می شود با اولویت بندی و غربالگری پروژه های باقی مانده، منابع مالی به خوبی توزیع شود.

گوهری اجرای طرح های موسوم به 35 ماهه در پارس جنوبی را از مصادیق تصمیمات اشتباه در مدیریت سابق وزارت نفت دانست و گفت: بر اساس تجربه، فازهای پارس جنوبی در بهترین حالت در مدت 55 ماه احداث می شود و بنابراین وعده ساخت آنها در 35 ماه نادرست بود.

وی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که این فازها در 35 ماه به اتمام نمی رسد، اضافه کرد: توجه به توسعه این فازها باعث شد که میلیارد ها دلار از منابع مالی کشور بلوکه شود.

گوهری خاطر نشان کرد: اگر به جای توسعه فازهای 35ماهه، منابع مالی به سایر طرح های زودبازده اختصاص داده می شد، برای کشور مزایای بهتری داشت و می توانستیم از طریق کسب درآمد سایر پروژه های صنعت نفت را به بهره برداری برسانیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: