May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۰۳۰۹
۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
0
رییس مجلس لبنان نوشت:‌ دلایل و اسنادی که رژیم اسراییل را محکوم و تاکید می کند که این رژیم در حال دزدیدن گاز لبنان از طریق خط لوله کشیده شده در آب های منطقه ای لبنان است در اختیار دارم.
پول‌نیوز - لبنان در حال ورود به جنگ انرژی با رژیم صهیونیستی است و «نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان با افشای «نفت‌وگاز دزدی» این رژیم از منابع لبنان با سوء استفاده از معضلات امنیتی و سیاسی این کشور درصدد گشودن جبهه لبنانی این جنگ است.

مصیبت های بزرگ این روزهای لبنان ناامنی، بن بست های سیاسی، نظامیان ربوده شده، مشکلات آب و برق، تقسیم کشوربه دو دسته حامیان تکفیری های تروریست و مبارزان با تکفیری ها است اما روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز پنجشنبه خود نوشت، مصیبت بزرگتر این است که شاید لبنانی ها نمی دانند ، رژیم صهیونیستی درحال سرقت منابع نفتی و گازی آنها در دریای مدیترانه و از زیر پایشان است.

کاملا آشکار است که لبنان در رقابت با زمان زیان کرده است و این نگرانی وجود دارد که در جنگ انرژی با دشمن صهیونیستی هم خسارت های بزرگی را متحمل شود واگر این روش تعامل با منابع نفتی و گازی ادامه یابد ، رویاهای زیاد ناشی از بهره برداری از این منابع به اوهام تبدیل خواهد شد.

السفیر نوشت که همه مشکلات و معضلات کنونی حتی خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری و مبارزه با تروریسم تکفیری و پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی نمی توانند بهانه ای برای توجیه کوتاهی ها از گذشته تاکنون در ایجاد سازوکارهای مطلوب برای شروع استخراج منافع نفتی و گازی لبنان باشند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به پیامدهای وقت کشی لبنانی ها در استخراج نفت وگاز، به نقل ازمنابع آگاه نوشت که « اسراییل اخیرا توافقنامه ای را تحت عنوان « پیام نیت ها» با مصر و اردن امضا کرده است و بر اساس آن مصر حدود 17 میلیارد دلار و اردن 15 میلیارد گاز از این رژیم وارد خواهند کرد درحالی که این دو کشور می توانند بهترین بازار طبیعی گاز لبنان باشند.

السفیر خاطرنشان کرد: مقامات ذیربط اردنی و مصری در همایش های خارجی همواره از لبنانی ها سئوال می کنند که چه زمانی تولید نفت و گاز را شروع می کنید تا با شما قرارداد ببندیم؟ اما تاکنون جوابی داده نشده و فرصت ها یکی بعداز دیگری از بین می روند.

این روزنامه لبنانی همچنین به نقل از منابع خود تاکید کرد: اسراییل تلاش می کند با شرکت های متخصص ( ایتالیایی و یا فرانسوی) برای سرمایه گذاری در چاه گازی « کاریش» قرارداد امضا کند و این چاه فقط 4 یا 5 کیلومتر از مرزهای آبی لبنان فاصله دارد و به احتمال زیاد منابع آن با لبنان مشترک است و براین اساس باید جلوی اسراییل را گرفت قبل از این مالکیت خود بر آن را تثبیت کند و یا اینکه لبنان بهره برداری از این منبع را شروع نماید تا توازن سرمایه گذاری با دشمن صهیونیستی را تحقق بخشد.

السفیر نوشت : از تهدیدهای مستقیم دیگر برای منافع اقتصادی لبنان، طرح خط لوله گاز بین اسراییل ، قبرس ، یونان و ایتالیا است که در صورت اجرا گزینه های لبنان محدود و حتی درصورت تمایل برای صدور گاز به اروپا مجبور به استفاده از این خط خواهد شد و در نتیجه باید به دشمن مالیات و هزینه انتقال بپردازد و در حقیقت اعترافی اقتصادی به وجود رژیم اشغالگر صهیونیستی خواهد شد.

این روزنامه لبنانی افزود: اروپایی ها درصورت تمایل خرید گاز لبنان از بیروت خواهند خواست تا از این لوله استفاده شود و بهانه آنها قیمت مقبول خواهد بود.

نبیه بری: اسناد گاز دزدی اسراییل را در اختیار دارم

در این زمینه السفیر به نقل از «نبیه بری» رییس مجلس لبنان نوشت که «دلایل و اسنادی که رژیم اسراییل را محکوم و تاکید می کند که این رژیم در حال دزدیدن گاز لبنان از طریق خط لوله کشیده شده در آب های منطقه ای لبنان است در اختیار دارم».

به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد که « بزودی و بطور مشخص در اوایل سالجاری میلادی همه اطلاعات را فاش می کند و دیگر اجازه داده نخواهد شد رژیم صهیونیستی به تجاوز خود به حاکمیت لبنان و دزدی منابع ملی آن ادامه دهد.

رییس مجلس لبنان خاطرنشان کرد که تحرکات خود رابا قوت شروع می کند و دولت لبنان را تحت فشارخواهد گذاشت تا این پرونده را در اولویت های کاری خود قرار دهد.

وی اظهارداشت : تعجب می کنم که چرا کمیته وزارتی تشکیل شده در دولت « تمام سلام» برای پیگیری پرونده نفت و گاز با توجه به اهمیت آن تاکنون اقدامی مطلوب انجام نداده است.

وزیرانرژی لبنان: اطلاعی از نفت دزدی رژیم اسراییل ندارم

در همین حال السفیر به نقل از « آرتور نظریان» وزیر انرژیِ لبنان نوشت : از اطلاعاتی که در اختیار رییس مجلس لبنان است ، اطلاعی ندارم و نمی دانم وی این اطلاعات را چگونه و از کجا بدست آورده است.

وی در عین حال افزود: برای روشن شدن حقیقت با رییس مجلس صحبت می کنم و اگر گاز دزدی اسراییل در زمان فعلی ثابت شود برای حمایت از حقوق لبنان با قوت اقدام خواهیم کرد.

نظریان با تشریح اقدامات کمیته وزارتی دولت تمام سلام برای پیگیری پرونده نفت وگاز وبا ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی ناشی از شرایط کنونی بویژه سیاسی خاطرنشان کرد: زمان به نفع لبنان نیست و اگر همه چیز در بهترین شرایط باشد دست کم به 5 تا 6 سال وقت نیاز است تا لبنان بتواند نفت وگاز استخراج کند.

وزیر انرژی لبنان در باره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم اسراییل هم گفت که اختلافات پیچیده است و آمریکایی ها مدتی است که از میانجی گیری در این زمینه خودداری می کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: