کد خبر: ۱۳۰۵۸۵
۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
0
وزیر راه و شهرسازی گفت: با افزایش تعداد خانوارهای ایرانی از 21 به 28 میلیون خانوار حوزه ساخت و ساز مسکن نیاز به برنامه ریزی دقیق و درازمدت دارد.
پول‌نیوز- وزیر راه و شهرسازی گفت: با افزایش تعداد خانوارهای ایرانی از 21 به 28 میلیون خانوار حوزه ساخت و ساز مسکن نیاز به برنامه ریزی دقیق و درازمدت دارد.

عباس آخوندی روز دوشنبه در چهاردهمین همایش سیاست های توسعه ای مسکن، افزود: در حالی که طی 15 سال گذشته نرخ رشد جمعیت به 1.3 درصد کاهش یافته تعداد خانوارهای ایرانی در این مدت به بیش از 4 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: در برنامه ریزی برای افزایش مسکن باید رشد خانوارها در نظر گرفته شود نه آنکه در حوزه ساخت و ساز به رشد جمعیت توجه شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حالی که در سال 65 تا 75 رشد جمعیت 2 درصد بود در این مدت رشد خانوارهای کشور 2.5 درصد بود اما از سال 85 تا 90 رشد جمعیت ایران به 1.3 درصد کاهش یافت اما رشد خانوارهای ایرانی به بیش از 4 درصد رسید.

آخوندی با اشاره به وضعیت مسکن در کشور، افزود: هم اکنون سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت به 30 درصد، سهم مسکن از اشتغال مستقیم کشور به 12 درصد، سهم مسکن از تسهیلات بانکی به حدود 25 درصد و سهم مسکن از کل گردش نقدینگی کشور به 20 تا 30 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه سهم دولت از کل سرمایه گذاری در بخش مسکن نیم تا 3 درصد است، افزود: بیشتر سرمایه گذاری ها در بخش مسکن به بخش خصوصی تعلق دارد و سهم دولت در این زمینه بسیار ناچیز است لذا دخالت بدون اندیشه دولت در بخش مسکن علاوه بر ایجاد مشکلات، شرایط سختی را در این بخش بوجود می آورد.

وی گفت: عدم تناسب ساخت مسکن در کشور با افزایش خانوارها سبب شده هم اکنون شاهد مشکلاتی در حوزه ساخت و ساز مسکن کشور باشیم به طوری که 1.5 میلیون نفر از جمعیت کشور در یک اتاق زندگی می کنند و این نشان می دهد مداخله دولت طی چند سال گذشته در حوزه ساخت و ساز سبب بروز مشکلات زیادی در این زمینه شده به طوری که کیفیت زندگی در شهرهای کشور به پایین ترین سطح خود رسیده است.

وی گفت: برای رهایی از مشکلات بخش مسکن کشور نیازمند برنامه ریزی زیادی هستیم زیرا مداخله دولت در حوزه مسکن بسیار خطرناک است و این حوزه را با مشکلات درازمدتی مواجه ساخته است.

وزیر راه و شهرسازی از دادن شعارهای بی محتوا در بخش مسکن کشور انتقاد کرد و افزود: شعارهای بی محتوا در این بخش سبب شده مشکلات ساختاری زیادی را در حوزه مسکن شاهد باشیم به طوری که در این بخش شاهد هرج و مرج زیادی هستیم.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: