May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۰۷۳۳
۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱
0
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست هم اندیشی با مدیران عامل بانکها و موسسات مالی_ اعتباری گفت: نظام بانکی کشور مهم ترین و اثرگذارترین نهاد در خروج از رکود تورمی و دستیابی به رشد اقتصادی محسوب می‌شود.
پول‌نیوز- وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست هم اندیشی با مدیران عامل بانکها و موسسات مالی_ اعتباری گفت: نظام بانکی کشور مهم ترین و اثرگذارترین نهاد در خروج از رکود تورمی و دستیابی به رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، علی طیب نیا در این نشست که با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی، وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به این‌که شرایط حاکم بر بازار پول سخت است، از این‌رو خروج از رکود و دستیابی به رشد اقتصادی مستلزم رفع تنگناهای اعتباری و تامین منابع مالی برای تولید و به ویژه سرمایه در گردش آنهاست، از این رو نظام بانکی اثر‌گذارترین نهاد در خروج از رکود است.

وزیر اقتصاد انتظار دولت از بانک‌ها را تجهیز هرچه بیشتر منابع مالی تولید برای خروج از رکود عنوان کرد و با انتقاد از تمایل برخی از بانک‌ها به بنگاهداری گفت: کاملا به دلایل بنگاهدارشدن بانک‌ها آشناییم، اما می‌دانیم که برخی تمایل دارند منابع خود را به سمت بنگاه‌ها و منافع خود ببرند.

طیب‌نیا با بیان این‌که بانک‌ها باید به فکر سود‌آوری و منافع سهامداران خود هم باشند، یادآور شد، اما مهم‌ترین مساله‌ی فعلی چرخش اقتصاد و روند مثبت تولید است که این مسوولیت بزرگ برعهده نظام بانکی خواهد بود.

علی طیب‌نیا در این نشست که در راستای برنامه خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی در کشور برگزار شد با گلایه نسبت به رقابتی که بین موسسات مالی و خصوصی شکل گرفته، گفت: زمینه‌ تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی با این وضعیت چندان مساعد نیست و آنها باید به سمت فراهم‌کردن این شرایط پیش بروند این در حالی است که افزایش هزینه‌های مالی در طول تاریخ به میزان گسترده‌ای افزایش یافته به طوری که نرخ سود اسمی بالاتر از تورم بود و هزینه سنگینی دارد.

وی افزود: بانک‌ها باید به رقابت ناسالم در بازار پول پایان داده و افزایش نرخ سود جای خود را به کاهش نرخ هزینه مالی بدهد.

طیب نیا تصریح کرد: هدفی که از خصوصی سازی از نظام بانکی دنبال می شود در پرتوی رقابتی که در موسسات مالی و خصوصی به وجود می آید زمینه کاهش هزینه تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور را فراهم می کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به این‌که معوقات بانکی به عنوان یکی از مشکلات آنهاست، خاطر نشان کرد: بحث جدی دیگر برای بانک‌ها مطالبات غیرجاری و تفکیک بین مشتریان خوش‌حساب و بدحساب است، در عین حال با مشتریانی که در تولید مشغول بوده و نقش مثبت دارند، باید مدارا شود.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: