April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۱۲۲۲
۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
0
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در خارج از تنگه هرمز از موقعیت استراتژیکی مناسبی برخوردار بوده و دروازه ترانزیت شرق کشور محسوب می شود.
پول‌نیوز- مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در خارج از تنگه هرمز از موقعیت استراتژیکی مناسبی برخوردار بوده و دروازه ترانزیت شرق کشور محسوب می شود.

سیاوش رضوانی در گفتگویی اظهار داشت: بندر چابهار در جنوب ایران در ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند و بندر چابهار نزدیکترین فاصله زمینی تا کشورهای افغانستان و آسیای میانه را داشته و ترانزیت کالا از این بندر به عنوان یکی از اقتصادی ترین و ارزان ترین راه های ممکن برای انجام مبادلات بازرگانی به شمار می رود.

وی افزود: این بندر بهترین و تنها گزینه توسعه استان های شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان است که با اجرای فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار به ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری حدود ۶ میلیون تن در سال می توان آینده ای بسیار روشن را برای این بندر ترسیم کرد.

وی افزود: در شرایط  حاضر نیز در این اداره کل با رویکرد مشتری مداری و داشتن تجهیزات مناسب و اسکله های موجود و با ظرفیت اسمی ۳ میلیون تن در سال آمادگی پذیرش انواع کشتی ها و شناورهای بزرگ و کوچک را داشته و بصورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات و پذیرایی از فعالان عرصه تجارت و حمل و نقل دریایی است.

رضوانی برخورداری از ۲ اسکله شهید کلانتری با قدرت پذیرش کشتی های ۴۵ هزار تنی و اسکله شهید بهشتی با ظرفیت پذیرش کشتی های با ظرفیت ۱۰۰هزارتنی، برخورداری از فردگاه بین المللی کنارک، دسترسی به آبراهه های بین الملی اقیانوس هند، دوری از نقاط بحرانی و برخورداری از امن ترین پایانه های دریایی و زمینی موجود در استان های کشور و همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان و بازارهای مصرف را از مزیت های اختصاصی این بندر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طرح های توسعه ای بسیاری در این بندر در حال اجرا و یا عقد قرار داد است اظهار داشت: در آخرین توافق صورت گرفته احداث خطوط لوله انتقال و ساخت مخازن نگهداری محصولات  پتروشیمی با ظرفیت اسمی ۲۳ میلیون تن در سال و در بندر شهید بهشتی در دستور کار قرار گرفت.

وی میزان سرمایه گذاری در این پروژه را بالغ بر۸ هزار ملیارد ریال  و در زمینی به مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع توسط شرکت توسعه نگین مکران  عنوان کرد و افزود: این قرار داد که به مدت ۲۰ سال برای آن زمان در نظر گرفته شده است برای تعداد ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و تعداد ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی خواهد داشت.

رضوانی ابراز داشت: با اجرای پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی و سرعت بخشیدن به اتمام فاز نخست این طرح بزرگ تا پایان امسال شاهد پروژه های دیگری از قبیل احداث و ساخت انبار های سر پوشیده پیشرفته برای ذخیره سازی غلات و همچنین سوخت رسانی به کشتی ها خواهیم بود.  

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان ادامه داد: با توجه به توسعه بندر شهید بهشتی و پیشرفت قابل توجه لایروبی اسکله ۵ شهید بهشتی برای دستیابی به عمق منفی ۱۶ سازمان بنادر و دریانوردی به منظورافزایش سرعت تخلیه و بارگیری نسبت به استقرار ۲ دستگاه جرثقیل ساحلی با ظرفیت  ۱۰۰ و ۸۰ تن برای برای تخلیه و بارگیری کشتی های بالای ۵۰ هزار تن در بندر چابهار اقدام کرده است.

رضوانی افزود : ورود این دو دستگاه جرثقیل باعث بالا رفتن سرعت تخلیه و بارگیری بندر خواهد شد و در آینده نزدیک پس از اتمام لایروبی ما شاهد پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت بالا خواهیم بود.

وی در خصوص وضعیت طرح توسعه بندر شهید بهشتی نیز اظهار داشت: ساخت اسکله ها به پایان رسیده و کارلایروبی نیز در مراحل پایانی قرار دارد و امید می رود با خریداری و استقرار تجهیزات لازم در اسرع وقت شاهد رشد و شکوفایی بندر چابهار و نقش آفرینی آن در عرصه ملی باشیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: