May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۱۴۷۱
۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
0
یک کارشناس بورس گفت: اگر بخواهیم بازار رونقی اساسی بگیرد، باید پول‌های سرازیر شده از شبکه بانکی به سمت تولید هدایت شود و این مستلزم کاهش نرخ سود بانکی است.
پول‌نیوز- یک کارشناس بورس گفت: اگر بخواهیم بازار رونقی اساسی بگیرد، باید پول‌های سرازیر شده از شبکه بانکی به سمت تولید هدایت شود و این مستلزم کاهش نرخ سود بانکی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، یک کارشناس بورسی گفت: چرخه تولید شرکت‌ها با کاهش نرخ سود بانکی رونق می‌گیرد.

وی گفت: در نهایت اگر بخواهیم بازار رونقی اساسی را شاهد باشد باید این پول های سرازیر شده از سیستم های بانکی را به سمت تولید هدایت کنیم تا از طریق ورود این وجوه به شرکت ها و اجرای طرح های توسعه ای عملا سودآوری شرکت ها افزایش یافته و بازار به رونق نسبی برسد که این مساله زمان بر خواهد بود.

اتفاقی که از دو سال گذشته در صنعت بانکداری روی داد این بود که با افزایش بانک های فعال و مجوزهای داده شده برای تاسیس بانک و همین طور موسسات غیر رسمی که در این زمینه فعالیت می کردند یک رقابتی برای جذب بیشتر مشتری ایجاد شد.

احسان مرادی کارشناس بازار سرمایه در مورد تلاش بانک‌ها برای جذی مشتری از طریق سود بانکی بیان داشت: ساده ترین کار بانک ها برای جذب مشتری اعطای سود بالاتر بود، یعنی بانک‌ها به جای اینکه خدمات جدیدتری معرفی کنند، مشتریان هم دیگر را از طریق اعطای سود بیشتری جذب می کردند.

وی در مورد تبعات این سوددهی اشاره داشت: این سوددهی های بانک ها تبعات زیادی داشت اما همراه شد، با کنترل حجم نقدینگی و کاهش عرضه پول که طبیعتا کار را برای بانک ها دشوار کرد.

مرادی ادامه داد: در نهایت این رویه موجب شد بانک ها برای جذب منابع، نرخ های سود بالاتری پیشنهاد بدهند و قیمت تمام شده پول در بانک ها افزایش یابد و از آن طرف بازارهای موازی تحت تأثیر قرار بگیرند و در این میان تولیدات در کشور ضعیف شد.

وی در باره تضعیف روند تولیدات در کشور با افزایش نرخ سود بانکی اظهار داشت: در مقایسه با این سود بانک ها که حتی تا 30 درصد هم اعلام شده بود، در بخش تولید همه تمایل داشتند که کسب و کار خود را در حداقل نگاه داشته و منابع خود را در بانک ها سپرده کنند و سود بدون ریسکی دریافت کنند .

وی ادامه داد: که این نخستین ضرری بود که بازار سرمایه را در وهله اول تهدید می کرد به این ترتیب که وقتی سرمایه گذاران تمایلی به تولید نداشته باشند طبیعتا انتظاری نداریم که سود قابل توجهی نصیب شرکت ها شود و به طور مشخص این قضیه در بازار سرمایه ملموس بود.

مرادی در ادامه خاطرنشان ساخت: از طرفی یک سری در بازار ثانویه در بورس فعال هستند و خرید و فروش می کنند که از این طریق تشویق می شدند تا سرمایه خود را از بورس خارج کنند و وارد این بانک ها شوند.

مرادی در ادامه درباره کاهش روند سوددهی بانک ها بنا بر تصمیم اخیر بانک مرکزی اشاره کرد: به نظر می رسد بانک مرکزی قدم بسیار مثبتی را در این خصوص برداشته است که در درجه اول، نیازمند کنترل تورم است تا افراد و سرمایه گذاران به تدریج به نرخ های تورم زیر 20 درصد عادت کنند و به مرور تجارت خود را با این تورم کاهش یافته منطبق کنند.

وی در ادامه همکاری قوه قضاییه و بانک مرکزی را در خصوص موسسه های مالی بدون مجوز خواستار شد و گفت: این قدم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بسیار اقدام نیکویی است که پیچیدگی های خاصی دارد به این ترتیب که، کنترل بیشتری بر موسساتی که بدون نظارت بانک مرکزی سودهای بشتری به نسبت بانک ها می دهند، اعمال شود و در این بین همکاری قوه قضاییه و بانک مرکزی باید بیشتر شود تا نظام پولی یکپارچه شود.

وی درمورد تأثیر این تصمیم بانک مرکزی بر بازار سرمایه اذعان داشت: تأثیر این تصمیم بر بازار سرمایه بسیار مثبت است اما این تغییر یک باره اتفاق نمی افتد و به صورت تدریجی بازار خود را با این تصمیم وفق داده و دچار تحول می شود.

مرادی گفت: در نهایت اگر بخواهیم بازار رونقی اساسی بگیرد، باید این پول های سرازیر شده از شبکه بانکی را به سمت تولید هدایت کنیم تا از طریق ورود این وجوه به شرکت ها و اجرای طرح های توسعه ای عملا سودآوری شرکت ها افزایش یافته و بازار به رونق نسبی برسد که این مساله زمان بر خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: