May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۱۹۰۸
۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱
0
آخوندی افزود: شبکه راه آهن ایران به شبکه های آسیای مرکزی و از آنجا به شبکه راه آهن چین و روسیه متصل است و چنانچه 32 کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره ساخته شود ،عراق می تواند کالا و مسافر خود را تا روسیه و چین از طریق شبکه ریلی ایران جا به جا کند.
پول‌نیوز- وزیر راه وشهرسازی کشورمان در دیدار با وزیرحمل ونقل عراق ضمن ابراز خرسندی از آمادگی ایران برای اتصال ریلی عراق از مرز شلمچه بر لزوم برنامه ریزی عملیاتی برای اجرایی کردن اتصال شبکه راه آهن ایران - عراق و انتقال زائران ایرانی عتبات عالیات از طریق راه آهن در آینده تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دیدار باقر جبرالزبیدی وزیر حمل و نقل عراق باوی در محل این وزارتخانه اظهار داشت: اتصال ریلی ایران و عراق از مرز شلمچه نیاز به احداث 32 کیلومتر خط ریلی در خاک عراق دارد تا به راه آهن بصره متصل شود که امکان ارتباط با بغداد، کربلا، کاظمین و شمال عراق از طریق این خط برقرار می شود و مسافران عراقی نیز می توانند به مناطق مختلف ایران سفر کنند.

آخوندی افزود: شبکه راه آهن ایران به شبکه های آسیای مرکزی و از آنجا به شبکه راه آهن چین و روسیه متصل است و چنانچه 32 کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره ساخته شود ،عراق می تواند کالا و مسافر خود را تا روسیه و چین از طریق شبکه ریلی ایران جا به جا کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت : بعد از اربعین امسال ،دولت ایران مصوب کرد که بخشی از زائران ایرانی عتبات از طریق راه آهن جا به جا شوند که مسیرهایی را از جمله اتصال ریلی از مرکزخسروی به خانقین و از نقده در آذربایجان غربی به خطوط ریلی عراق و سپس اتصال به سوریه و رسیدن به بندر لاذقیه متصور است که به دلایل امنیتی این اتصال ریلی اکنون قابل انجام نیست.

آخوندی اعلام کرد: راهبرد وزارت راه وشهرسازی اتصال حمل ونقل با تمام کشورهای همسایه است و ایران آمادگی دارد در تمام اشکال حمل ونقل روابط خود را با عراق توسعه دهد و تمام پایانه های مرزی در مرز عراق در حال ارتقا و توسعه هستند.

وی اظهار امیدواری کرد:دو طرف در سفر هیات عراقی به ایران که تا روز چهارشنبه (فردا ) به طول می انجامد ، برنامه عملیاتی اتصال ریلی ایران و عراق از مرز شلمچه را تدوین و به توافق برسند.

وزیر راه و شهرسازی در دیدار هیأت عراقی باوی ،در خصوص تعیین ظرفیت پایانه های مرزی، توافق نهایی برای لایروبی اروند رود، برای فراهم شدن امکان تردد کشتی ها با ظرفیت 12 هزار تن، استفاده از بندر امام خمینی (ره) برای تخلیه و بارگیری کشتی های 50 هزار تنی حامل محموله های عراق و انتقال مجدد به بصره و لزوم امضای نهایی توافق نامه های نهایی در حوزه های مختلف حمل و نقل به بحث و تبادل نظر پرداخت.

تدوین برنامه ریزی عملیاتی اتصال ریلی از مرز شلمچه

بنابر این گزارش در این دیدار باقر جبرالزبیدی وزیر حمل و نقل عراق با تاکید بر راهبرد دولت جدید عراق برای گسترش و توسعه روابط با همسایگان یادآور شد: مرز مشترک دو کشور 1450 کیلومتر است و روابط دیرینه و مستحکم دو طرف با یکدیگر دارند و اکنون اولین سفر خارجی را به ایران داشتم.

وی یادآور شد: اتصال ریلی دو کشور نقش مهمی در ارتباطات دو طرف به ویژه انتقال زائران برای سفر به عتبات و متقابلا انتقال زائران عراقی به مشهد دارد و در این سفر با توجه به همراهی مدیران بخش های مختلف حمل ونقل اعم از ریلی، هوایی و بندری امیدواریم به نتایج مثبتی دست یابیم.

جبرالزبیدی اظهار داشت: عبور هواپیماهای عراقی از فضای ایران، افزایش پروازهای عراق به ایران و اعلام آمادگی برای حضور شرکت های ایرانی در خور زبیر و احداث بندر جدید در این منطقه از موارد مورد توجه در این سفر است.

وزیر حمل و نقل عراق روز دوشنبه به همراه عمران راضی ثانی مدیرکل شرکت عمومی بنادر، سلام جبر سلوم مدیرکل شرکت عمومی راه آهن، سعد مهدی سعید مدیرکل شرکت هواپیمایی کشوری، حسن بوهان حاشوش مدیرکل اداره معاهدات و مجوزها و مصطفی شامل احمد بخش تجاری شرکت عمومی هواپیمایی به دعوت وزیر راه و شهرسازی کشورمان وارد تهران شدند و طی دو روز با مقامهای ایرانی دیدار و مذاکره می کنند.

اردیبهشت ماه 1391 مذاکرات وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل عراق در بغداد با امضای 9 تفاهم نامه همکاری پایان یافت .

اتصال شبکه ریلی دو کشور، خط آهن شلمچه ایران به بصره عراق ،ساخت 700 متر پل بروی رودخانه اروند رود از سوی ایران ، همچنین احداث خط آهن خسروی(مرز خسروی غرب ایران) به خانقین عراق از مفاد این تفاهم نامه بود .
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: