کد خبر: ۱۳۲۱۱۳
۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
0
وی ادامه داد: براساس سند چشم‌انداز توسعه رشد متوسط سالانه در دوره‌های سال 93 تا 1404 باید به یش از 20 درصد برسد یعنی برای رسیدن به هدف سند چشم‌انداز سالانه باید 20 درصد رشد اقتصادی داشته باشد.
 پول‌نیوز  رئیس امور برنامه‌ریزی اقتصاد کلان و ارزیابی برنامه کشور گفت: تحقق سند چشم‌انداز مبنی بر دست‌یابی به جایگاه اول منطقه بسیار سخت است زیرا باید رشد اقتصادی حداقل 12 برابر و سرمایه گذاری 5 برابر وضعیت موجود باشد.

به گزارش ایسنا، خراسان، امیر باقری در همایش برنامه ششم توسعه و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه برای دستیابی به جایگاه اول منطقه باید رشد اقتصادی حداقل 12 برابر و سرمایه گذاری 5 برابر وضعیت موجود باشد گفت: براساس برنامه پنجم توسعه ایران باید کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه باشد اما اگر در منطقه خود را با کشورهای ترکیه و عربستان مقایسه کنیم می‌بینیم از سال 84 تاکنون به سوی اهداف سند چشم‌انداز حرکت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: براساس سند چشم‌انداز توسعه رشد متوسط سالانه در دوره‌های سال 93 تا 1404 باید به یش از 20 درصد برسد یعنی برای رسیدن به هدف سند چشم‌انداز سالانه باید 20 درصد رشد اقتصادی داشته باشد.

باقری محوریت برنامه ششم توسعه را رشد فراگیر در بهبود کیفیت زندگی آحاد مردم دانست و افزود: مشخصه‌های اصلی بهبود کیفیت زندگی مردم شامل رشد مستمر و پایدار، مشارکت آحاد مردم در رشد، بهره‌مندی آحاد مردم از ثمرات رشد، کاهش معنادار فقر و نابرابری‌ها، اشتغال گسترده و پایدار و مدیریت کارآمد طبیعی است.

رئیس امور برنامه‌ریزی اقتصاد کلان و ارزیابی برنامه اظهار کرد: کارهای مقدماتی برنامه ششم توسعه و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی انجام و پیش‌نویس سیاسی کلی این برنامه تدوین شده است ما منتظر ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هستیم تا کارگروه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جداول و اجزای برنامه ششم را استخراج کنند.

باقری گفت: در روال استخراج اجزای مربوط به برنامه‌ریزی ششم از نظرات بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه در اقتصاد ایران رشد سرمایه‌گذاری با ثباتی نداشته‌ایم، تصریح کرد: تا پیش از سال 52 رشد سرمایه‌گذاری 10 درصد و پس از آن با وجود جنگ تحمیلی، متوسط این رشد حدود 6 تا هفت درصد بوده است و بالاترین نرخ رشد سرمایه‌گذاری با ثبات تنها در یک دوره در برنامه سوم توسعه و حدود 11 درصد بوده است.

رئیس امور برنامه‌ریزی اقتصاد کلان و ارزیابی برنامه از بهره‌وری رشد سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی به عنوان شاخصه‌های رشد اقتصادی نام برد و افزود: حتی در دوران افول ارزی از سال 80 به بعد رشد اقتصادی حدود 6 تا 6.5 درصد بود که در این زمینه سیر نزولی داشته‌ایم یعنی نتوانستیم از رشد نفتی به نفع رشد اقتصادی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: نرخ رشد اقتصادی در ایران نسبت به کشورهایی که به دنبال توسعه‌یافتگی هستند دچار عقب‌ماندگی بوده و نتوانسته‌ایم از سرمایه‌های خود استفاده کنیم، در حالی که کشورهای در حال توسعه تلاش می‌کنند از شکاف‌های بهره‌وری خود در راستای پیشرفت استفاده کنند.

وی از تاکید بر گسترش اقتصاد دانش‌بنیان، شفاف‌سازی و کاهش فساد، بهبود محیط کسب و کار، تقویت رقابت‌پذیری با تاکید بر ارتقاء بهره‌وری و تامین منابع مالی به عنوان برخی از موضوعات برای دست‌یابی به رشد فراگیر در برنامه ششم توسعه نام برد.

وی یادآور شد: قالب برنامه ششم توسعه بر رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره‌وری و تعامل سازنده با جهان در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اسلامی ایرانی است.
برچسب ها: اقتصاد ، برنامه ریزی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: