May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۲۲۰۸
۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
0
وی با بیان اینکه دولت‌ها نمی‌خواهند زیر بار حذف دهک‌های پردرآمد روند، گفت: نگاه به حذف یارانه‌های بخش سرمایه‌داران نگاهی سیاسی است و مسائلی همچون انتخابات مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد اراده‌ای برای ورود به این کار وجود ندارد.
پول‌نیوز -   یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت بایدفکر ملی و اساسی برای تغییر در نحوه پرداخت یارانه نقدی داشته باشند، گفت: پیش‌بینی این است که تا پایان سال دولت کسری 14 هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی داشته باشد از این رو انتظار می‌رود که در نحوه پرداخت یارانه نقدی تغییر اساسی ایجاد شود.

احمد امیرآبادی در گفت‌وگو با  ایسنا، با بیان اینکه دولت قانون بودجه 93 در موضوع پرداخت یارانه را به خوبی اجرا نکرد، گفت: مجلس در تبصره مرتبط با قانون هدفمندی مصوب کرد که دولت قبل از ثبت‌نام خانوارها رقمی را به عنوان درآمد خانوارها جهت دریافت یارانه نقدی اعلام کند که بر اساس آن خانوارهایی که بیشتر از این عدد درآمد کسب می‌کنند ثبت‌نام نکنند چون در غیر این صورت سه برابر جریمه می‌شوند. دولت این رقم را اعلام نکرد و نتیجه آن شد که همه برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کردند.

وی با بیان اینکه دولت‌ها نمی‌خواهند زیر بار حذف دهک‌های پردرآمد روند، گفت: نگاه به حذف یارانه‌های بخش سرمایه‌داران نگاهی سیاسی است و مسائلی همچون انتخابات مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد اراده‌ای برای ورود به این کار وجود ندارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت حذف دهک‌های پردرآمد حدود 20 میلیون نفر را دولت می‌تواند حذف کند، افزود: طبیعتا حذف این میزان خانوار درآمد قابل توجهی را برای دولت به جای می‌گذارد که مابه‌ازای آن دولت می‌تواند میزان یارانه نقدی دهک های کم درآمد را اضافه کند.

امیرآبادی ادامه داد: مثلا در این شرایط یک خانواده پنج نفری عضو کمیته امداد می‌تواند ماهی 500 هزار تومان دریافت کند و تا حدودی زندگی‌شان را اداره نماید. از طرف دیگر کسی که ماشین 300 میلیونی سوار می‌شود احتیاجی به یارانه 45 هزار تومانی ندارد. تمام این موارد نشان می‌دهد که اراده‌ای برای حذف یارانه‌ خانواده‌های پردرآمد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت در شش ماه اول سال جاری هفت هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت یارانه داشت، گفت: قطعا با همین روند دولت تا پایان سال نیز کسری خواهد داشت. پیش‌بینی این است که این رقم تا پایان سال جاری به 14 هزار میلیارد تومان برسد که دولت قبل هم یازده هزار میلیارد تومان کسری داشت یعنی کسری این دولت بیشتر شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس باید فکر ملی و اساسی برای آینده کشور کند، افزود: فارغ از مسائل سیاسی و انتخاباتی مجلس باید با ایثار و از خودگذشتگی به مردم توجه کند. اگر مردمان ما بدانند که حاکمان و سیاستمداران‌شان با صداقت و شفافیت با آنها صحبت می‌کنند همراهی می‌کنند.

وی افزود: در این شرایط اگر تنها یارانه یکسری از خانوارها قطع شود طبیعتا موضوع مقایسه پیش می‌آید مثلا خانواری که یارانه‌اش قطع شده اما یارانه همسایه‌اش که وضع مالی بهتری دارد پابرجاست حس تبعیض در او به وجود می‌آید.

امیرآبادی خاطرنشان کرد: یک راه برای تعیین تکلیف پرداخت یارانه نقدی آن است که تنها یارانه به دهک‌های کم درآمد داده شود. این قشر از جامعه شناسایی شده‌اند مثلا آنهایی که حقوق زیر یک میلیون تومان می‌گیرند یا خانوارهایی تحت پوشش بهزیستی و تمام بازنشستگان تامین اجتماعی می‌توانند مشمول این طرح شوند. وضعیت این اشخاص معلوم است اما انگار شناسایی افراد پردرآمد سخت و مشکل است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه دولت و مجلس در بررسی لایحه بودجه باید در چند زمینه به تعامل برسند، گفت: مجلس نباید اجازه دهد یکسری مجوزها برای استخدام‌ها که هزینه‌های جاری را بالا برده و یا برخی پروژه‌های عمرانی مطرح شود. بعضا با فشار برخی نمایندگان این موارد در لایحه گنجانده می‌شود که باید با این رویکرد مقابله کرد.

وی با بیان اینکه باید به دولت برای اداره امور کشور کمک کرد، گفت: در حال حاضر درآمد نفت قابل اتکا از لحاظ قیمت و نحوه باز پس گیری پول نیست. کاهش قیمت نفت گریبان‌گیر همه کشورها شده که ما نیز با این مشکل روبرو هستیم اما مشکل مضاعف این است که اگر نفت را به هر قیمتی بفروشیم نمی‌توانیم پول آن را بگیریم و هزینه کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که نمایندگان و دولت باید در مورد قیمت هر بشکه نفت به نتیجه خوبی برسند که در حال حاضر پیشنهاد بسیاری از نمایندگان به ازای هر بشکه نفت 60 دلار است.

برچسب ها: یارانه ، دهک بالا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: