کد خبر: ۱۳۲۵۸۷
۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴
0
سبد نفتی اوپک رکورد کمترین قیمت در یک سال گذشته را شکست و در نخستین روز کاری بازارهای جهانی در سال 2015 به قیمت 51.91 دلار فروخته شد که 58.35 دلار از بالاترین قیمت سال 2014 کمتر است.
پول‌نیوز- قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2014 فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد؛ این نوع نفت در این سال به علت تنش‌های ژئوپلتیکی در نوزدهم ژوئن این سال تا 110.26 بالا رفت و پایین‌ترین رقم را نیز در 31 دسامبر به قیمت 52 دلار رقم خورد.

سبد نفتی اوپک رکورد کمترین قیمت در یک سال گذشته را شکست و در نخستین روز کاری بازارهای جهانی در سال 2015 به قیمت 51.91 دلار فروخته شد که 58.35 دلار از بالاترین قیمت سال 2014 کمتر است.

روند نزولی قیمت نفت به دنبال نشست اوپک در 27 نوامبر سال 2014 و تصمیم این سازمان مبنی بر عدم کاهش سقف تولید تشدید شد.

عربستان به عنوان اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت با همدستی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانع از کاهش سقف تولید نفت اوپک شدند. برخی بر این باورند که این اقدام عربستان به همراه تخفیف‌های این کشور برای نفت فروشی خود در بازارهای نفت با همراهی آمریکا نوعی توطئه برای ضربه زدن به ایران و روسیه بوده است.

تحلیلگران معتقدند که کاهش قیمت نفت به این منظور صورت گرفته است تا موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای را تحت تاثیر قرار داده و این کشور را وادار به عقب‌نشینی کند.

اما گویا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همراه با این توطئه، آنچنان نسبت به عواقب این کاهش قیمت بر اقتصاد خود آگاه نبودند، یا در خواب و خیال به سر می‌بردند، چرا که بعد از کاهش بسیار شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی شاهد برخی واکنش‌ها از آنها بودیم.

در آخرین اقدام عربستان قیمت نفت خود در بازارهای آسیا را 60 سنت افزایش داد که این اقدام گمانه‌زنی‌ها برای عقب‌نشینی عربستان از سیاست ارائه تخفیف برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار را تقویت کرده است.

از طرفی آمریکا در سال 2014 پس از 40 درهای کشور خود برای صادرات نفت و میعانات گازی را گشوده است. این امر به نوبه خود بازار اشباع نفت را با نفت مازاد بیشتری مواجه کرد. در بازاری که تقاضا اندک است و عرضه فراتر از نیاز، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و بیش از هر چیز این وضعیت به سود کشورهای خریدار نفت خواهد بود.

سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت(اوپک)، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز جمعه، نخستین روز کاری بازارهای جهانی در سال 2015 با کاهش 9 سنتی نسبت به آخرین به روز رسانی این سایت 51.91 دلار فروخته شد.

به این ترتیب سبد نفتی اوپک بار دیگر رکود کمترین قیمت خود را در یک سال گذشته شکست و به 51.91 دلار در هر بشکه رسید. قیمت کنونی این نوع نفت از بالاترین قیمت نفت اوپک در سال 2014 برابر با 110.26 دلار 58.35  دلار کمتر است.

سبد نفتی اوپک در چهارشنبه 31 ماه دسامبر 52 دلار در هر بشکه فروخته شده بود که کمترین قیمت این نوع نفت در سال 2014 به شمار می‌رود. قیمت نفت اوپک برای نخستین بار در سال 2014 در شانزدهم ماه دسامبر 50 دلاری شد.

قیمت نفت برنت نیز در بازارهای جهانی به 52 دلار و نفت آمریکا به 48.86 دلار رسیده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
منبع: فارس
برچسب ها: نفت ، انرژی ، رکود ، بازار ، دلار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: