May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۲۹۷۰
۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
0
وی با بیان اینکه مدیریت منسجمی در تولیدات کشاورزی وجود ندارد، افزود: نوسان شدید گاه و بی‌گاه قیمت‌ها (پدیده تارعنکبوتی) در محصولات کشاورزی حاکی از فقدان برنامه کشت برای کشاورزان است.
پول‌نیوز-  یک استاد اقتصاد گفت: اگر کشاورزان از دسترنج خود سود حاصل کنند انگیزه تولید بیشتری می‌یابند، در حالی که معمولا سود چندانی از کشت محصولات کشاورزی عایدشان نمی‌شود و سود کشاورزان به واسطه‌ها می‌رسد.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌‌وگو با خبرنگار  فارس درباره اینکه آیا می‌‌توان بخشی از درآمدهای نفت را از طریق تکیه بر درآمدهای کشاورزی جبران کرد، گفت: در بخش کشاورزی توانایی تولید و حتی خودکفایی برخی محصولات وجود دارد، اما قیمت تمام شده بالاست.

وی با بیان اینکه مدیریت منسجمی در تولیدات کشاورزی وجود ندارد، افزود: نوسان شدید گاه و بی‌گاه قیمت‌ها (پدیده تارعنکبوتی) در محصولات کشاورزی حاکی از فقدان برنامه کشت برای کشاورزان است.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: اگر کشاورزان از دسترنج خود سود حاصل کنند انگیزه تولید بیشتری می‌یابند، در حالی که معمولا سود چندانی از کشت محصولات کشاورزی عایدشان نمی‌شود و سود دسترنج کشاورزان به واسطه‌ها می‌رسد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران بیان داشت: درآمد این بخش نمی‌تواند جایگزین درآمد نفت شود، اما تولیدات این بخش برای رفع نیاز داخلی و خودکفایی در تولید برخی محصولات می‌تواند مانع خروج درآمدهای نفتی از کشور شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: کشورهایی که درآمدشان تک محصولی و وابسته به ثروت بین نسلی مثل نفت نیست، معمولا درآمد‌های دولت از طریق اخذ مالیات و عوارض  از مردم حاصل می‌شود و با رونق اقتصاد درآمد دولت هم بیشتر می‌‌شود.

وی افزود: در این کشورها بودجه واقع‌بینانه بسته می‌شود و کسری بودجه هم قابل پیش‌بینی است و شوک‌های بیرونی روی اقتصاد کشور چندان تأثیرگذار نیست.

بغزیان بیان داشت: بودجه در ایران بر اساس سه مؤلفه تعیین می‌شود، یکی میزان صادرات نفت که معمولا براثر تحریم‌ها دچار کاهش می‌شود و دیگری درآمد حاصل از صادرات نفت که آن هم متأثر از قیمت‌های جهانی است.

وی افزود: مؤلفه سوم و تاثیرگذار بر بودجه نرخ ارز است که در واقع همیشه دچار نوسان است و بنابراین برای جلوگیری از کسری بودجه، وجود حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی در مواقعی که نفت بیش از قیمت پیش‌بینی شده در بودجه فروخته می‌شود، لازم است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: تولیدات صنعتی در کشور متکی به مواد اولیه خارجی است و وابستگی شدیدی به ارز دارد، به طوری که با کوچکترین تلنگر در نرخ ارز قیمت تمام شده دچار نوسان و یا جهش می‌شود و قادر به رقابت در بازارهای جهانی نیست.

وی با بیان اینکه باید روی درآمدهای مالیاتی تکیه کرد، افزود: برای درآمدزایی جلوی فرارهای مالیاتی باید با جدیت گرفته شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: