کد خبر: ۱۳۳۱۱۹
۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
0
رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشت ۱۳ رقم جدید کشاورزی مقاوم به خشکسالی در این استان خبر داد.
پول‌نیوز- رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشت ۱۳ رقم جدید کشاورزی مقاوم به خشکسالی در این استان خبر داد.

عدیل سروی صبح دوشنبه در جلسه شورای مدیریت بحران اردبیل گفت: پنج رقم گندم جدید مقاوم به تنش‌‌های گرمایی و خشکسالی به همراه هشت رقم کلزا که سازگار با شرایط سرما و اعتدال هوا است معرفی شده است.

وی افزود: این ارقام مقاومت خوبی در برابر تنش‌های جوی دارند شناسایی و حتی امسال به کشت آنها اقدام شد که امیدواریم نتایج خوبی از کشت این محصولات به دست آوریم.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اقدامات زیربنایی حوزه کشاروزی، گفت: عمده فعالیت‌ها در قالب تقویت تولید محصولات متنوع بوده است.

به گفته سروی بعد از سرمازدگی که اوایل امسال هفت میلیارد ریال خسارت را متوجه باغداران استان کرد، کارگروهی در استان شکل گرفت که تا راه‌های مقابله با تنش‌های خشکسالی و سرمازدگی مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با دعوت از دانشگاهیان مجموعه نظام مهندسی و بسیج مهندسان تلاش بر این شد تا بتوانیم معایب و نارسایی‌های احتمالی را در این حوزه برطرف کنیم.

این مسئول تشکیل ۱۴ کارگروه تخصصی و علمی را در این حوزه در کنار بازدیدهای میدانی از باغات و علل و عوامل سرمازدگی‌ها یادآور شد و ادامه داد: سعی کردیم تا به یک راهکار اساسی و مناسب در به حداقل رساندن آسیب‌های سرمازدگی اقدام کنیم.

سروی تصریح کرد: در این بین مشارکت خود بخش خصوصی نیز در تحقیقات به انجام رسیده به ویژه علل و عوامل وارد نشدن خسارت به برخی از گونه‌ها و ضرورت تکثیر آن ارزشمند بود.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل این گونه‌ها  بعد از تکثیر در اختیار باغداران قرار می‌ گیرد تا به عنوان رقم مقام نسبت به کشت و عمل‌آوری آن اقدام لازم را انجام دهند.

وی توزیع ۵۹ تن پیازچه زعفران و تداوم کشت برخی از محصولات جدید مقاوم به خشکسالی را تاکید کرد و گفت: در کشور ۱۰ استان به عنوان پایگاه تحقیقاتی خاک‌ورزی حفاظتی کشاورزی تعیین شده که استان اردبیل جزو آنها است.

سروی افزود: در بین شهرستان‌ها نیز گرمی جزو سه شهر برتر کشور در انجام این تحقیقات و مطالعات است.

رئیس جهاد کشاورزی استان با ابراز خرسندی از وضعیت مطلوب بارش های پاییزی ادامه داد: در فصل زراعی جاری با افزایش بارندگی‌ها روبه‌رو هستیم به طوری که در این چهار ماه ۱۵۸ میلی‌متر بارش اتفاق افتاده که زمینه کشت پاییزی مطلوب و مناسبی را فراهم کرده است.

وی این میزان بارش را به نسبت سال گذشته تا ۲.۳ برابر اعلام کرد و گفت: در مجموع به طور متوسط ۷۰ میلی‌متر افزایش بارندگی‌ها را در مدت چهار ماه سپری شده از فصل زراعی جاری شاهد هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل به نگرانی‌ها باغداران در روزهای گذشته به دلیل گرم شدن هوا و احتمال شکوفه‌دهی زودهنگام اشاره کرد و افزود: بارش برف اخیر این نگرانی‌ها را برطرف کرد و زمینه‌ای را فراهم کرد تا باغات ما خواب مناسبی را در زمستان سپری کردند.

سروی خرید و توزیع ادوات کشاورزی به ارزش چهار میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال را یادآور شده و از اختصاص ۳۴۰میلیارد ریال به شرکت‌های بخش خصوصی در تولید بذر استاندارد  خبر داد.

به گفته این مسئول برای اولین بار ۱۱ سایت کشت سیب‌زمینی پاییزی عملیاتی شده که با به دست آوردن نتایج این نوع کشت سعی خواهیم کرد تا زمان کشت سیب‌زمینی را تغییر بدهیم.

وی اجرایی شدن طرح کشاورزی حفاظتی را در ۸۴ هزار هکتار از اراضی مثبت توصیف و اضافه کرد: مبارزه با آفات در ۲۳ هزار هکتار و اصلاح بذر و تکثیر آن برای کشت پاییزه در ۳۲ هزار تن اجرایی و عملیاتی شده است.
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: