April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳۳۰۰
۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۱
0
خانه اقتصاد ایران، انجمن مدیران صنایع، خانه معدن، مجمع فعالان توسعه اقتصادی و فدراسیون حمل و نقل برای حضور در انتخابات اتاق‌های بازرگانی تشکیل "ائتلاف بزرگ" دادند.
پول‌نیوز - پنج تشکل بزرگ کشور شامل خانه اقتصاد ایران، انجمن مدیران صنایع، خانه معدن، مجمع فعالان توسعه اقتصادی و فدراسیون حمل و نقل برای حضور در انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور تشکیل "ائتلاف بزرگ" داده‌اند.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پول‌نیوز، ابراهيم جميلي، عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در یک نشست رسانه‌ای در این باره گفت: تلاش بر این است که در این دوره نگاه متفاوتی به اتاق داشته باشیم؛ اتاقِ مطلوب باید دارای جایگاه علمی باشد، در خدمت اعضای خود باشد، همه در آن مشارکت حضوری و فعال داشته باشند، همراه با دارندگان کارت‌های بازرگانی در خدمت شکوفایی و رشد اقتصادی کشور باشد، بتواند از توانایی‌های بازرگانان ایرانی مقیم خارج از کشور در خدمت تولید و تجارت استفاده کند، بتواند جانشین‌پروری کند و به سمت استفاده از تفکر نو حرکت کند.

وی افزود: نباید همه کسانی که از قبل بودند دوباره تکرار شوند. بلکه اتاق مطلوب را دانشگاهی می‌دانیم برای تربیت نیروهای جوان و استفاده از متخصصینی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند.

جمیلی با اشاره به مشارکت 16 درصدی واجدین شرایط در دوره‌های قبل گفت: برای اینکه بتوانیم طیف بیشتری را در انتخابات سهیم کنیم، هفت کمیته تشکیل داده‌ایم؛ کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، کارگروه اصناف، کارگروه تشکل‌ها، کارگروه فعالان اقتصادی، کارگروه نشست‌ها و سمینارها، کارگروه بودجه و مالی و کارگروه شهرستان‌ها.

وی با انتقاد از زمان برگزاری انتخابات اتاق گفت: زمان انتخابات 18 اسفندماه تعیین شده است و به نظر زمان مناسبی نمی‌آید؛ اسفندماه برای واحدها و شرکت‌های تولیدی ماه سختی است. به‌جای یک پرداخت مجبور هستند چند پرداخت داشته باشند، طلبکارها به سراغشان می‌آیند و حساب‌ها باید بسته شوند.

جمیلی همچنین اظهار داشت: داشتن 7 هزار صادرکننده برای یک کشور 70 میلیونی قطعا مناسب نیست. باید بتوان این 7 هزار صادرکننده را به 70 هزار صادرکننده واقعی تبدیل کرد.

وی با بیان این‌که باید تمهیداتی در نظرگرفته شود که تمدید کارت به موقع و سهل انجام گیرد، اضافه کرد: علاوه بر این اتاق باید هم در زندگی دارندگان کارت بازرگانی اثربخش باشد و هم در زندگی مردم. مردم باید احساس کنند که اتاق بازرگانی در خدمت اقتصاد ملی است.

مسعود دانشمند، عضو دیگر هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران نیز در همین خصوص گفت: در راستای تقویت و توسعه تولید داخلی و اتکا به درآمد صادراتی به‌جای درآمد نفتی و نیز در راستای خصوصی‌سازی و اجرای صحیح اصل 44 لازم است که اتاق پویاتری وجود داشته باشد.

وی افزود: اتاق باید بتواند مسائل غیرقابل پیش‌بینی که در اقتصاد کشور به وجود می‌آید را به وسیله ظرفیت‌های خود حل کند؛ ظرفیت اتاق، اعضای اتاق هستند که هرکدام صاحب تجربه، تخصص و دانش هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود. بنابراین فکر می‌کنیم که اتاق باید در آینده عضومحور، تشکل‌گرا و کمیسیون‌محور باشد.

دانشمند درباره چرایی تصمیم به تشکیل ائتلاف عنوان کرد: هیات رییسه و هیات نمایندگانی که در اتاق شکل می‌گیرد باید بتواند پاسخگوی همه این موارد باشد. به همین منظور فکر کردیم که از ظرفیت‌های اقتصادی کشور در قالب ائتلاف استفاده کنیم. دلیل تشکیل این ائتلاف تنها پیروزی در انتخابات نبوده بلکه سعی بر این است که بعد از بردن انتخابات آدم‌های کیفی دور هم جمع شوند و بتوانند برنامه اساسی برای اقتصاد کشور ارائه دهند.

وب با پیش‌بینی افزایش مشارکت واجدین شرایط رأی دادن به 25 تا 30 درصد در این دوره، گفت: البته این مطلوب نیست و تلاش می‌شود تا درصد بیشتر شود.

محمدمهدي راسخ, عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران نیز با تاکید بر لزوم جایگزینی یک‌صدایی به‌جای چندصدایی در اتاق بازرگانی گفت: یکی از دلایل به‌وجود آوردن این ائتلاف این است که بتوانیم در اتاق یک همصدایی به وجود آوریم. چون چندصدایی در بخش خصوصی از قدرت آن می‌کاهد و لازم است که بخش خصوصی به بلوغی برسد که بتواند در کشور ایجاد همصدایی کند.

او با اشاره به کندی روند اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: درباره برنامه‌های اتاق، یکی از موضوعات مهم در کشور آزادی‌های اقتصادی و اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی است که متاسفانه هر دو مورد در سنوات گذشته دچار چالش‌های فراوانی بوده است.

راسخ ادامه داد: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که خصوصی‌سازی در کشور در سطح 13 درصد انجام شده است. طبیعتا یکی از برنامه‌های اتاق این است که این خواسته مهم کشور و بخش خصوصی را دنبال و کمک کند تا به صورت واقعی انجام شوند.

او به توانمندسازی تشکل‌ها اشاره و توضیح داد: توانمندسازی اعضای اتاق و بعد از آن تشکل‌ها از وظایف اتاق به عنوان تشکل تشکل‌ها است.

راسخ درباره فضای کسب و کار نیز عنوان کرد: توسعه کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار از موارد دیگری است که باید به آنها پرداخته شود. اما در هر دو زمینه ضعیف هستیم.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید در شاخص‌های فضای کسب و کار رتبه پایینی داریم و یکی از وظایف اتاق ایفای نقشی است که در قانون بهبود فضای کسب و کار برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین اتاق برای ترویج اصول کسب و کار مسئولانه اعضا تلاش می‌کند. همان‌طور که یک فعال اقتصادی به دنبال کسب درآمد است باید به مسئولیت‌های اجتماعی که برای او مترتب است هم توجه ویژه داشته باشد.

افشين روغني، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران و تهران و سخنگوي اين ائتلاف نیز گفت: یکی از موضوعات مهم در انتخابات اتاق هشتم این است که حتما نرخ مشارکت افزایش پیدا کند. این موضوع باید بررسی شود که دلیل حضورکمرنگ اعضایی که دارای کارت بازرگانی هستند چیست؟

وی ادامه داد: به چند موضوع حتما توجه خواهد شد. این ائتلاف حتما قانون‌گرا و کمیته‌محور نسبت به اعضا و کمیسیون‌های خود خواهد بود. موضوعاتی که در بحث تجارت الکترونیک مورد توجه هستند، حتما به عنوان ایده‌آل‌های ما در نظر گرفته می‌شوند. که مباحثی مانند CRM، SCM، IT و تجارت الکترونیک موضوعاتی ازاین‌دست هستند.

روغنی در پایان از اتاق به عنوان مادر تشکل‌ها یاد کرد و درباره وضعیت تشکل‌ها توضیح داد: سیاست ائتلاف حمایت قطعی از تشکل‌های موجود و تعامل با اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، اتاق اصناف، اتاق تعاون و خانه‌های صنعت و معدن است. امیدواریم از تفرقه بین فعالان اقتصادی و تشکل‌هایی که با هم کار می‌کنند پرهیز شود. همچنین باید فعالیت شود تا از حضور افراد سیاسی در اتاق جلوگیری شود. چون اتاق محل تبادل آرا و افکار اقتصادی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: