کد خبر: ۱۳۳۳۷۷
۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
0
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: روزانه 10 هزار متر مکعب فاضلاب شهری با استفاده از سامانه جدید بازیافت و تصفیه در جزیره قشم پالایش می شود.
پول‌نیوز- عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: روزانه 10 هزار متر مکعب فاضلاب شهری با استفاده از سامانه جدید بازیافت و تصفیه در جزیره قشم پالایش می شود.

علی شمس اردکانی روز چهارشنبه در آیین بهره برداری از نخستین سامانه تفکیک زباله قشم در سالن همایش های مرکز بین المللی رشد قشم، افزود: با افزایش تعداد واحدهای تصفیه فاضلاب شهری قشم از دو واحد به چهار واحد، میزان بازیافت فاضلاب در این شهر به 20 هزار متر مکعب در روز خواهد رسید.

وی با تقدیر از بانیان سامانه تفکیک زباله قشم یادآور شد: اقدام این افراد نشانه ای آشکار از ساماندهی و تجاری سازی دانش است که در قالب ساخت یک کارخانه بزرگ بازیافت و پالایش زباله در جزیره قشم ظهور و بروز یافته است.

شمس اردکانی افزود: افزون بر 30 هزار میلیارد ریال امکانات ملی کشور تحت عنوان تجاری سازی علم در دانشگاه ها در دولت قبل توزیع شد که نتیجه آن جز مقالات بی مصرف جمع شده در کشوهای مدیران وقت، چیز دیگری نبود.

وی ادامه داد: با این امکانات مبادرت به ایجاد انواع شرکت های دانش بنیان کرده و مدعی شدند که افزون بر 300 هزار شغل از طریق این شرکت ها در جامعه بوجود آمده است.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این ادعاها با واقعیت های جامعه همخوانی نداشت و نرخ بالای بیکاری به خصوص در میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها دلیلی بر غیر واقعی بودن آنها بود.

وی با اشاره به اینکه دانش اگر به سامان نرسد و تجاری سازی نشود، راه به جایی نمی برد، افزود: بیشتر حرکت های ما تحت عنوان دانش بنیان در دانشگاه ها مانند مقوله های دیگر، خارج از محیط تجاری آن انجام می شود و به نتیجه مطلوب نمی رسد.

مدیرعامل شرکت بوستان سبز کویر مجری طرح سیستم بازیافت و پالایش زباله قشم نیز در این آیین میزان سرمایه گذاری ارزی برای این طرح را یک میلیون و 300 هزار یورو و سرمایه گذاری ریالی را افزون بر 80 میلیارد ریال اعلام کرد.

علی شفیعی ویژگی این طرح را تفکیک 100 تن زباله در روز با بیش از 90 درصد خلوص دانست و گفت: در صورت فراهم شدن شرایط، ظرفیت پالایش زباله در این کارخانه تا 200 تن در روز قابل افزایش است.

وی از غیر قابل بازیافت بودن تنها پنج درصد زباله ها به عنوان مهمترین مزیت سیستم پالایش زباله کارخانه ردوکس هلند نام برد و گفت: با این سیستم پیشرفته علاوه بر فرآوری کود اورگانیک، زباله های خشک نیز جهت صنایع تبدیلی همانند کارتن سازی و کاغذ نیز استفاده می شود.

شفیعی از سیستم شیشه گیر در کود فاین این دستگاه که هیچ آثاری از وجود شیشه با توجه به سه مورد عملیات لرزاننده در زباله ها باقی نمی گذارد نیز به عنوان دیگر مزیت های سیستم تفکیک و پالایش زباله قشم نام برد.

مدیرعلمی شرکت بوستان سبز کویر نیز در این آیین مقوله زباله را یک مفهوم به طور کامل تخصصی دانست و گفت: با بهره برداری از کارخانه بازیافت و پالایش زباله قشم این مقوله در ایران وارد مرحله جدیدی می شود.

هاشم هاشمی افزود: در گذشته امحاء زباله به صورت سنتی شامل استفاده از بخش های خشک و تبدیل آن به کمپوست بوده اما با این شیوه جدید دو نوع تفکیک شامل تفکیک عنصری و تفکیک مولوکولی صورت می گیرد.

به گفته وی با این شیوه جدید در صورت فرآوری شدن زباله تر، افزون بر 98 درصد کل زباله به چرخه طبیعت باز می گردد.

مدیر شرکت ردوکس هلند به عنوان تولید کننده و فروشنده تجهیزات کارخانه بازیافت و پالایش زباله قشم و رییس یک گروه کارخانه های تبدیل زباله در آلمان نیز در این آیین با قرائت یک بیانیه به زبان آلمانی با معرفی سابقه شرکت متبوعه خود از جزیره قشم به عنوان یک جزیره زیبا و پاک یاد کرد و خواستار زیباتر شدن و پاک تر آن برای آینده شد.

محمد سلطان زاده رییس هیات مدیره شرکت بوستان سبز کویر هم در این آیین با تشکر از سازمان منطقه آزاد قشم به خاطر ایجاد زمینه راه اندازی کارخانه بازیافت و پالایش زباله قشم از همه علاقه مندان خواست از سایت این کارخانه و نحوه عمل آن در شهرک صنعتی تولا قشم بازدید کنند.

کارخانه بازیافت و پالایش زباله قشم با مشارکت 20 درصدی شرکت سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در سایت شهرک صنعتی تولا قشم راه اندازی و به بهره برداری رسید.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: