May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳۶۵۲
۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۵
0
این کاهش شدید، سودبرندگان و زیان دهندگانی در جهان دارد. یعنی همان طور که برخی کشورها از کاهش شدید قیمت نفت سود می برند برخی دیگر به شدت آسیب خواهند دید.
پول‌نیوز - اقتصاددان برجسته فرانسوی معتقد است که کشورهای منطقه یورو، چین ، هند و ژاپن، برندگان اصلی کاهش قیمت نفت در بازار های جهانی هستند.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، پاتریک کارتوس گفت: "ما اکنون از نظر قیمت نفت در بازارهای جهانی با یک شوک قیمتی روبه رو هستیم. در اوایل سال 2014 قیمت هر بشکه نفت حدود 115 دلار بود اما اکنون قیمت نفت کم و بیش نزدیک به نصف این رقم رسیده است.

درست است که این کاهش قیمت نفت آن هم در این حد به نفع برخی اقتصادهای جهان تمام خواهد شد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این کاهش شدید، سودبرندگان و زیان دهندگانی در جهان دارد. یعنی همان طور که برخی کشورها از کاهش شدید قیمت نفت سود می برند برخی دیگر به شدت آسیب خواهند دید."

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، این کارشناس فرانسوی مسایل اقتصادی و مالی افزود: "منطقه یورو، چین ، هند ، ژاپن سود برندگان اصلی کاهش قیمت نفت در بازار های جهانی هستند و در عوض کشورهای نفت خیز که بخش قابل توجهی از بودجه شان ، درآمدهای نفتی است ازاین وضع آسیب خواهند دید.

به عبارت دیگر بیشتر کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک)، قزاقستان، روسیه، کانادا ، استرالیا، مکزیک ، برزیل و حتی آمریکا از کاهش شدید قیمت نفت زیان خواهند دید."

کارتوس ادامه داد: "اگرچه آمریکا بزرگترین مصرف کننده نفت درجهان بوده و درست است که میزان تولید نفت این کشور به یاری تولید نفت شیل(نفت شیست) به حدود 9 میلیون بشکه در روز نیز رسیده است که رقم بی سابقه ای طی سه دهه پسین است اما ادامه این وضع نمی تواند آمریکا را بهره مند سازد.

اگرچه پایین بودن قیمت نفت به نفع مصرف کنندگان آمریکایی تمام خواهد شد زیرا بودجه کمتری برای سوخت و انرژی هزینه خواهند کرد اما نباید این نکته را فراموش کرد که یکی از نیرو محرکه های رشد اقتصادی در کشوری مانند آمریکا مصرف و مصرف گرایی است. مصرف و مصرف گرایی همیشه یکی از ارکان رشد اقتصادی در کشورهای تولید محور مانند آمریکا بوده و هست.

در نتیجه هنگامی که میزان مصرف مردم این کشور به علت کاهش سوخت و انرژی ناشی از کاهش شدید قیمت نفت کاهش یابد روشن است که رشد اقتصادی آن نیز کاهش خواهد یافت.

همچنین کاهش قیمت نفت از آنجا به ضرر اقتصادهایی مانند آمریکا و کاناداست که در این کشور ها ذخایر بزرگی از نفت و گاز شیل وجود دارد و چون هزینه تولید این نوع نفت و گاز نسبت به نفت و گازهای متعارف بیشتر است در نتیجه وقتی قیمت نفت در همین حد پایین باقی بماند آنگاه دیگر کسی در بخش های نفت و گاز شیل که یک بخش نامتعارف در زمینه انرژی است سرمایه گذاری نخواهد کرد."

اقتصاددان برجسته فرانسوی گفت: "مقام های اقتصادی آمریکا برنامه ریزی کرده بودند با توسعه و افزایش تولید نفت وگاز شیل ، سیاست اقتصادی خود بر منابع انرژی خود استوار کنند و این گونه دیگر به نفت کشورهای نفت خیز جهان از جمله نفت خاورمیانه وابسته نباشند.

اما با وضعی که در بازار نفت به وجود آمده و قیمت نفت این چنین کاهش یافته است ،اجرای این سیاست در آمریکا مشکل به نظر می رسد، چرا که وقتی نفت متعارف ارزان تر از نفت شیل در بازار در دسترس باشد منطقی نیست که شرکت ها در نوعی از نفت سرمایه گذاری کنند که گران تر تمام می شود. به عبارت دیگر آمریکایی ها دست کم تا چند سال دیگر نیز به استقلال نفتی دست نخواهند یافت."

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: