May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳۶۵۳
۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳
0
بین 1500 تا 2000 هکتار از اراضی کشاورزی غیر مجاز تغییر یافته امسال به عرصه تولید برگردانده شده است.
پول‌نیوز - رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه از 20 سال گذشته، به طور متوسط سالانه 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری یافته، گفت: با اقدامات سازمان امور اراضی این مقدار امسال 30 درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه کشاورزی پول‌نیوز، قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور در مورد وضعیت مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی کشور، گفت: در 20 سال گذشته سالانه حدود 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی به طور غیر مجاز تغییر کاربری یافته‌ و از چرخه تولید خارج شده است.

وی با بیان اینکه در این 20 سال برنامه اساسی برای مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی انجام نشده است، گفت: یکی از برنامه‌های دولت و وزیر جهاد کشاورزی با روی کار آمدن دولت یازدهم حفظ منابع پایه است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: بنابراین اولین قدم‌ها برای مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی با هماهنگی دستگاه‌های مختلف از جمله یگان حفاظت اراضی کشاورزی  امسال برداشته شد.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در مورد مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی پیشگیری است، گفت: ضریب حفاظت از اراضی را توسعه داده‌ایم و هم‌اکنون در 130 شهرستان کشور یگان ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی به فعالیت مشغول است.

افشار تصریح کرد: در سال جاری حضور مأموران جهاد کشاورزی با همکاری نیروی انتظامی باعث نظارت بیشتر نسبت به تغییر کاربری شده و با این اقدامات حدود 50 درصد میزان شناسایی تغییر کاربری اراضی که قبلا شناسایی نشده، شناسایی و 30 درصد تخلفات جدید یعنی تغییر کاربری‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: همچنین در سال جاری با هماهنگی با وزارت کشور در همه استان‌ها ستاد پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی را با ریاست استاندارها انجام داده‌ایم و این ستاد مسئولیت هماهنگی را در سطح استان‌ها داشته و با هماهنگی دستگاه‌ها و نظارت بر آنها شاهد میزان کاهش تغییر کاربری‌ها بودیم.

افشار اظهار داشت: اگرچه پیشرفت مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی خوب بوده، ولی این نقطه مطلوب و راضی کننده نیست و در تلاش هستیم، تا در سال 94 کاهش تغییر کاربری اراضی کشاورزی را از 30 درصد به 50 درصد برسانیم.

وی افزود: برنامه ما برای سال آینده افزایش گشت‌ها از 130 شهرستان به 200 شهرستان است و همزمان برای سال آینده با سازمان نقشه‌برداری کشور هماهنگ کرده‌ایم که بخشی از پایش‌ها به صورت ماهواره‌ای انجام و کنترل‌ها بیشتر شود.

افشار بیان داشت: باید خاک کشاورزی که بزرگترین سرمایه کشور برای امنیت غذایی است، را حفظ کرد و از تغییر کاربری‌ و بهره‌برداری‌های غیر اصولی جلوگیری کرد.

افشار بیان داشت: بین 1500 تا 2000 هکتار از اراضی کشاورزی غیر مجاز تغییر یافته امسال به عرصه تولید برگردانده شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور به فارس گفت: اقدام دیگر سازمان تقویت هیئت‌های مختلف نظارت بر زمین‌های واگذار شده از طرف دولت برای اجرای برخی از طرح‌هاست که مقرر شده این هیئت‌ها سالانه دو بار به این زمین‌ها نظارت کنند و در صورتی که طرح در زمین اجرا نشده احکام فسخ برای آن زمین‌ها صادر شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: