کد خبر: ۱۳۳۹۴۴
۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
۴
دختر سه ساله ایرانی با ضریب هوشی 155 به عضویت انجمن بین‌المللی تیزهوشان (Mensa) درآمد.
پول‌نیوز- «منسا» انجمن بین‌المللی تیزهوشان با گروه‌های متعدد ملی و منطقه‌ای در سراسر جهان است که اقدام به گردآوری افراد دارای بهره هوشی بالا کرده و با برنامه‌های سازماندهی شده، سعی در پرورش هر چه بهتر توان هوشی اعضا دارد.

رها دائمی، مادر نفس اسناوندی در این ارتباط گفت: حدود دو درصد از مردم کل جهان که ضریب هوشی بالای 135 دارند می توانند عضو منسا شوند و «نفس» اولین کودک ساکن ایران است که در نوامبر 2014 به عضویت این سازمان درآمده است. کمتر از ۱۵۰ کودک زیر سن مدرسه در کل دنیا عضو منسا هستند.

نفس - دختر خردسال ایرانی عضو منسا (عکس)

دائمی افزود: دخترم از هفت ماهگی اولین کلماتش را ادا کرد و از دو سالگی پایتخت کشورها، سیارات منظومه شمسی، اندام های داخلی و خارجی بدن، متضادها و اشکال هندسی را می شناسد. خواندن و نوشتن حروف انگلیسی نیز از دیگر توانمندی های اوست.

وی که با حساسیت خاصی پیگیر فراهم کردن زمینه آموزش مناسب دخترش است با اشاره به مراجعات مکررش به آموزش و پرورش از بی توجهی‌ها و برخوردهای سردی که با او شده گله‌مند است و می‌گوید: در مراجعاتی که داشتم بارها به من گفته اند هوش بالا در این سن که چیز مهمی نیست و کار خاصی نباید برای این قبیل کودکان انجام داد. نفس در حال حاضر تمام کتاب‌های پیش دبستانی را بلد است و می تواند به راحتی دوره دبستان را شروع کند ولی با پیگیری ‌هایی که کردم فقط دو مدرسه غیردولتی در تجریش چنین امکانی را دارند که علاوه بر مشکل رفت و آمد، شهریه آنها هم بسیار سنگین است و آموزش و پرورش هم گفته در صورت تحصیل زودتر از زمان رسمی «نفس» در مدرسه خصوصی برای بازگشت به مدارس دولتی با مشکل مواجه می شویم.

دائمی که امیدوار است زمینه پرورش مناسب استعدادهای فرزندش در کشور مهیا باشد که ناچار به مهاجرت نشوند می‌گوید: متاسفانه آموزش و پرورش و سازمان پرورش استعدادهای درخشان در دوره دبستان، برنامه آموزشی خاصی برای تیزهوشان زیر سنین دبستان در مدارس دولتی ندارند در حالی که در همه جای دنیا تلاش می شود افراد با بهره هوشی بالا را از سنین هر چه پایین تر شناسایی کرده و زمینه ارتقای مهارتهای آموزشی آنها را فراهم کنند.

دکتر سهیلا فرتاش، متخصص روانشناسی تربیتی هم که تست هوش این کودک را انجام داده در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: نفس در تست هوش پیش دبستان وگستر و آزمون استنفورد – بینه که هر یک حدود 10 مولفه هوش را اندازه گیری می‌کنند، نمره بسیار بالایی کسب کرد که با توجه به رتبه‌بندی درصدی تست‌ها مشخص شد ضریب هوشی او از 99 درصد همسالانش بالاتر است.

وی با بیان این که آشنایی و ارتباط خاصی با انجمن‌های بین‌المللی تیزهوشان نظیر منسا ندارد، اظهار داشت: از آن جا که کمتر از دو درصد افراد جامعه، تیزهوش تلقی می‌شوند، باید از آنها به عنوان منابع باارزش انسانی و سرمایه های هوشی کشور که قدر مسلم ارزشی بیش از معادن و ذخایر زیرزمینی کشور دارند، حراست کرده و زمینه شناسایی، پرورش و شکوفایی هر چه بیشتر استعدادهای آنها را فراهم کنیم.

فرتاش درباره شیوه مناسب پرورش این کودکان خصوصا در خردسالی و سنین دبستان گفت: بسیاری از کشورها با جداسازی این گروه از کودکان از بقیه همسالان در مدرسه مخالف هستند و شیوه مناسب پرورش آنها را آموزش آنها در کنار کودکان عادی و برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و ویژه برای آنها در ساعات پس از درس می‌دانند.

گفتنی است، شرط عضویت در انجمن جهانی تیزهوشان، کسب امتیاز لازم در یکی از آزمون‌های تعیین ضریب هوشی انجمن و یا سایر آزمون‌های معتبر و استاندارد مورد تایید انجمن است. نحوه رده بندی نتایج حاصل از آزمون به این صورت است که نتیجه آزمون بر حسب فراوانی مدل سازی شده و با نمودار استاندارد مطابقت داده می‌شود و جایگاه هر یک از شر کت کنندگان در آزمون نسبت به سایر افراد مشخص می‌شود و کسانی که بالاترین امتیاز را در گروه شرکت کننده خود کسب کنند، امکان عضویت در منسا را به دست می‌آورند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: نفس ، منسا ، دختر ، تیزهوش ، جهان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۴
نظرات بینندگان
jack
Iran, Islamic Republic of
17:23 - 1393/10/30
اگر این بچه در کشور های دیگر حتی در یکی از کشورهای آسیائی مثل هند یا بنگلادش بود سریعا به بنیاد نخبه های اونجا معرفی میشد و اینده او از نظر علمی تامین میشد. اخیرا یک مقاله و یک کتاب بعنوان اثر علمی و بدرد بخور به آموزش و پرورش محل خدمتم ارائه کردم که نه تنها استقبال نشد بلکه بدون هیچ مطالعه ای گفتند بخشنامه ای در خصوص قبول اینها نداریم . بنده هم چون دبیر زبان انگلیسی هستم آنرا به مراکز انگلیسی زبان آلمانی ارائه کردم که بابت ان پاداش هم گرفتم.
ناشناس
United States
18:10 - 1393/10/30
توی ایران که فقط استغدادها هست به فنا میره! حتما برای این دخترک زیبا و باهوش میبایست معلم خصوصی گرفت
فرحناز
Iran, Islamic Republic of
08:21 - 1393/11/01
به این مادر توصیه میکنم بگذاره دخترش زندگی عادی خودش را داشته باشه ودر کنار سایر دوستانش زندگی کنه وبزرگ بشه واز زندگی اش لذت ببره اگه باهوشه خودبخود راهش را پیدا میکنه و فرد موفقی میشه لازم نیست آنرا جدای از دیگران دید
سولماز
Iran, Islamic Republic of
01:59 - 1395/06/29
من هم پسر ی دارم که از 8ماهگی متوجه نبوغش شدم ولالان 4 سال و3 ماه سن دارد و از ضریب هوشی 160 برخورداه اما نمیدونم چطور با منسا ارتباط برقرار کنم .میشه راهنماییم کنید.پسر من هم می ترسم اینجا هوشش تباه شه.مسلط به 3 زبان انگلیسی و ترکی و فارسی هست .در سن دو سالگی اعداد را از هر عددی که بگینن به بعدش رو میشماره.ریاضیش عالیه و 4 عمل اصلی رو مفهومش را بلده وتا حدودی ذهنی هم انجام میدا ولی با مشین حساب حتی اعداد 6 رقمی را هم بگین 4 عمل اصلی ریاضی را انجام میده.کتاب فارسی وانگلیسی را جلوش بذارین می خونه بدون اینکه آموزش خاصی داده باشم.علاقه مند به نجوم و سیارات و همچنین علاقه مند به شناخت اعضای بدن انسان طوری که اطلس آناتومی را میذاره جلوش واسماش رو می خونه و .....لطفا راهنماییم کنید
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: