کد خبر: ۱۳۴۴۵۹
۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
0
صنعت سیمان در سال جاری با افت 10 درصدی مصرف داخلی مواجه شده اما با این حال، رشد این صنعت به گونه‌ای بوده است که امروز با ۲۰ میلیون تن مازاد تولید سالانه مواجه‌ایم.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - صنعت سیمان در هفت‌ماهه نخست سال جاری با افت 10 درصدی مصرف داخلی مواجه شده که یکی از دلایل آن، رکود حاکم بر بخش ساخت‌وساز و دلیل دیگر آن رواج ساختمان‌سازی با سازه‌های فلزی است.

با وجود این افت مصرف، رشد صنعت سیمان به گونه‌ای بوده است که امروز با ۲۰ میلیون تن مازاد تولید در بازار داخلی در سال مواجه‌ایم. از این رو، هدف بسیاری از سرمایه‌گذاران در صنعت معدن به‌ویژه سیمان، علاوه بر در اختیار گرفتن بازار مصرف داخل، حضور در بازارهای بین‌المللی است.

در همین راستا، پیشنهادهایی از سوی فعالان صنعت سیمان به وزارتخانه‌های ذی‌ربط ارائه شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به حذف اخذ عوارض از کامیون‌های عازم افغانستان (از استان سیستان و بلوچستان)، ایجاد پایانه مرزی، زیرساخت و گمرک ریلی و حل مشکل کمبود واگن و تأمین به‌موقع آن برای انتقال سیمان به روسیه و برخی کشورهای آسیای میانه (از استان‌های خراسان شمالی و رضوی و گلستان) اشاره کرد.

علاوه بر ضرورت‌های گفته‌شده، حرکت و رقابت در بازار صادراتی صنعت سیمان باید با ارتقای کیفی و استفاده از فناوری‌ها نوین همراه باشد. از این رو، سرمایه‌گذاری برای آموزش نیروهای کارشناس و برنامه‌ریزی علمی و هدفمند برای تغییر در روش‌های تولید از ضروریات این صنعت است.

همچنین برای چابک‌سازی این صنعت، باید تصدی‌گری دولت بر آن کاهش یابد و ساختار نظام تولید به پیمانکاران متخصص و بخش خصوصی کارآمد واگذار شود.

علاوه بر این‌ها بازگشت رونق به بازار ساخت‌وساز و تشویق مردم به ساخت سازه‌های بتنی نیز می‌تواند مصرف سیمان را در داخل افزایش دهد. همچنین با توجه به قیمت بالای قیر می‌توان بخشی از سیمان مازاد را در جاده‌ها به‌عنوان جایگزین قیر به‌کار برد و در ساخت جاده‌ها نیز از بتن استفاده کرد، به‌ویژه آن‌که دولت در ساخت جاده و راه‌آهن برنامه‌های زیادی دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: