May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۴۵۳۶
۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۵
0
خانواده یانی، یک زندگی یونانی معمول را برای او در کودکی فراهم کردند. او با ماهیگیری، شنا و مدرسه‌رفتن اوقات خود را سپری می‌کرد. اما در این بین یک استثنا وجود داشت؛ او به دنیا آمده بود تا یک آهنگساز باشد.
پول‌نیوز- یانی سال١٩٥٤ در کالاماته یونان، در سواحل مدیترانه به‌دنیا آمد و دومین فرزند خانواده‌اش شد. خانواده او که علاقه بی‌انتهایی به موسیقی داشتند، اکثر زمان خود را در کنار هم در حال آوازخواندن و ساززدن می‌گذراندند.

خانواده یانی، یک زندگی یونانی معمول را برای او در کودکی فراهم کردند. او با ماهیگیری، شنا و مدرسه‌رفتن اوقات خود را سپری می‌کرد. اما در این بین یک استثنا وجود داشت؛ او به دنیا آمده بود تا یک آهنگساز باشد.

او نواختن پیانو را از شش‌سالگی آغاز کرد اما دوست نداشت که به‌طور کلاسیک، به او پیانوزدن را درس بدهند. او در کودکی، موسیقی را در ذهن خود می‌شنید و دوست داشت این موسیقی از پیانو هم بیرون بیاید برای همین، نیاز داشت تا پیانوزدن را فرا گیرد. او احساس می‌کرد آزادی مطلقی که با کلیدهای پیانو دارد، ممکن است زیر بار درس‌های چارچوب‌بندی‌شده از بین برود.

اما بد نیست بدانید که موسیقی تنها استعداد یانی نیست. او در سال١٩٦٩ در ١٤سالگی رکورد ملی شنای یونان در بخش ٥٠متر آزاد مردان را بهبود بخشید. هرچند او می‌توانست از این توانایی‌اش نیز بهره ببرد، اما تصمیم گرفت راه دیگری را در پیش بگیرد؛ راهی که سرانجام باعث شد تا استعداد موسیقایی‌اش را با دنیا به اشتراک بگذارد.

سال١٩٧٢ برخلاف میل خانواده‌اش، یونان را ترک کرد تا در دانشگاه مینسوتای آمریکا در رشته روانشناسی تحصیل کند. بعد از فارغ‌التحصیلی تصمیم گرفت یک‌سال از زندگی‌اش را صددرصد وقف موسیقی کند تا انگیزه‌های هنری‌ای که از کودکی با او بود را بهتر درک کند.

پس از آنکه در دوره‌ای برای گروه راک‌اند رول محلی «سوسمار» (Chameleon) کیبورد زد و با آن بند، به تورهای مختلفی در آمریکا رفت، تجربه‌اش با کیبوردهای‌الکترونیک را به کار گرفت و شروع به ساخت آهنگ‌های خودش کرد. «Optimystique» هم اولین آلبوم مستقل او بود که سال١٩٨٤ منتشر شد. در دوره سال‌های ١٩٨٥ تا ١٩٩٠، دوآلبوم دیگر ساخت و قبل از کوچ به هالیوود که در آن برای چهارفیلم آهنگ ساخت، کار روی آلبوم سومش را هم شروع کرد.

سال١٩٩٠، ارکستر سمفونی دالاس، یانی را در کنسرتی همراهی کرد و بُعد جدیدی را به سبک یگانه موسیقی او بخشید و مقدمه‌ای برای کارهای آینده او  شد.

آلبوم‌های بعدی او، «جشن‌گرفتن زندگی» در سال٩١، «جرات کن و رویا بباف» در ٩٢ و «در زمان من» سال٩٣ منتشر شدند و در هرکدام از این سه‌سال، یانی را راهی تور موسیقی کردند. برای «جرات کن و رویا بباف» و «در زمان من» نامزد گرمی شد و قطعات پیانواش بیش از یک‌میلیون کپی فروش پیدا کرد. او اعضای گروهی که در تورهایش همراه او بودند را شخصا انتخاب می‌کرد و سال‌به‌سال در سالن‌های بزرگ و در حضور تماشاچی‌های بیشتر کنسرت اجرا می‌کرد.

سال٩٣ او تورهای جهانی‌اش را شروع و موسیقی‌اش را در سالن‌های معروفی همچون معبد توجی در کیوتوی ژاپن، سالن رویال آلبرت در لندن و آکروپولیس در زادگاهش یونان به مخاطبانش عرضه کرد.

کنسرتش در آکروپولیس یونان به نقطه‌عطفی در کارنامه‌اش بدل شد که پس از پخش‌شدن از تلویزیون آمریکا و شهره‌شدن، به جایگاهی رسید که حالا حدود نیم‌میلیاردنفر در ٦٥کشور جهان این کنسرت را تماشا کرده‌اند. آلبوم این کنسرت بیش از هفت‌میلیون و ویدئو آن بیش از یک‌میلیون‌بار به فروش رفته و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین ویدئوهای تاریخ شده است. او در تاج‌محل در هند و شهر ممنوعه در چین دواجرای بی‌نظیر داشته است و آلبوم «ستایش» (Tribute) از او که سال٩٧ انتشار یافت، با الهام از این دومحل، آهنگ‌هایش ساخته شده بود.

آلبوم استودیویی او به نام «اگر می‌توانستم به تو بگویم» نیز در سال٢٠٠٠ بیرون آمد که برگرفته از تغییرات زندگی او بود. سال٢٠٠٣ هم سالی بود که آلبوم‌سیزدهم او «اصالت» منتشر شد که تغییر سبک او و حضور سازهای بدیعی در گروه او را در آن شاهد بودیم. او به همراه ریک ویک، تهیه‌کننده و آهنگ‌نویس برنده گرمی و اسکار شرکتی با عنوان Yanni-Ric Wake را اداره می‌کند که به پرورش استعدادهای جوان موسیقی در آن می‌پردازند.

تور Yanni Voices در سال٢٠٠٩ و کنسرت El Morro او در سال٢٠١١ هم از کارهای قابل‌توجه اوست که در آن سعی کرده استعدادهای جوانی به‌ویژه در حوزه آوا و خوانندگی، به جهانیان معرفی کند.
برچسب ها: یانی ، موسیقی ، مدیترانه ، پیانو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: