May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۴۵۶۱
۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
0
یکی از موانع تصویب این وام در این مقطع زمانی، بازگشت تدریجی رونق شب عید به بازار مسکن و گرانی سنتی آن در ماه‌های نخستین سال است که با شروع فصل گرم نقل و انتقال تثبیت می‌شود.
پول‌نیوز، محسن مؤاخذ - از دو طرح افزایش وام یعنی وام 30 میلیون تومانی مسکن مهر و وام 80 میلیون تومانی بانک مسکن، طرح اول در شورای پول و اعتبار تصویب شد اما به نظر می‌رسد موسم تصویب وام دوم در سال جاری گذشته است و به نظر نمی‌رسد این وام دستکم تا پایان نیمه اول سال آینده به تصویب برسد.

یکی از موانع تصویب این وام در این مقطع زمانی، بازگشت تدریجی رونق شب عید به بازار مسکن و گرانی سنتی آن در ماه‌های نخستین سال است که در ادامه و با شروع فصل نقل و انتقال در تابستان آینده تثبیت می‌شود.

در چنین شرایطی تأثیر افزایشی تصویب وام 80 میلیونی بر قیمت مسکن دوچندان خواهد شد. اما اگر این وام در آغاز فصل گشایش مدارس یعنی پاییز که پایان فصل نقل و انتقال است، تصویب شود، تأثیر افزایشی آن با تأخیر و تعدیل همراه خواهد بود.

آمار و ارقام نیز در حال حاضر حکایت از تداوم افزایش معاملات در بازار مسکن دارد. این بازار که اکنون در ثبات نسبی و حرکت تدریجی به سوی رونق شب عید است، برخی متقاضیان ملک را بر آن داشته که با انتظار کاهش قابل توجه قیمت (متعاقب توافق مقدماتی هسته‌ای در بهمن ماه‌) برای معامله دست نگه دارند.

هرچند که واکنش بازار مسکن حتی در صورت حصول توافق و کاهش قیمت ارز و سکه با تأخیر همراه خواهد بود و این امکان هم هست که با توجه ضعف زیرساخت‌های اقتصادی، پایان رکود بازارها پس از توافق همراه با تورم باشد.

در این میان برخی متقاضیان نیز بدون توجه به این گمانه‌زنی‌ها با بیم افزایش سنتی قیمت مسکن از ابتدای سال آینده، برای خردی قبل از سال نو برنامه‌ریزی کرده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: