May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۱۶۳
۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
0
پول‌نیوز - مجری برنامه ریزی و كنترل پروژه فاز 12 پارس جنوبی گفت: مشكلی بابت بهره برداری از فاز 12 پارس جنوبی وجود ندارد و ترین باقی مانده پالایشگاه نیز تا پایان هفته وارد مدار می‌شود.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، جمشید سورانی مجری برنامه ریزی و كنترل پروژه فاز 12 پارس جنوبی گفت: در حال حاضر تمام كارهایی كه باید برای به بهره برداری كامل رساندن فاز 12 انجام می شده انجام شده و یا در حال انجام است و مشكلی از این بابت وجود ندارد.

وی خاطرنشان كرد: بهره برداری از فاز 12 با تعویق مواجه نشده است هر 3 سكو در مدار تولید قرار گرفته است.

سورانی تاكید كرد: فقط یك ترین از پالایشگاه باقی مانده كه تا آخر این هفته در مدار سرویس قرار می گیرد.

به گزارش ایلنا، در حال حاضر قطر در میدان مشترك گازی با ایران روزانه ٢٣ میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می كند اما ایران به دلیل تحریم ها فقط روزی 11 میلیارد فوت مکعب از این میدان برداشت داشته است.

بر اساس ظرفیت نهایی فاز 12 پارس جنوبی با بهره برداری کامل از این فاز، روزانه ٨١ میلیون متر مکعب(3 میلیارد فوت مکعب) گاز شیرین، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ هزار تن گوگرد در سال به تولید کشور افزوده می‌شود.

به گفته علی اكبر شعبانپور مدیر عامل شركت نفت و گاز پارس سهم ایران از استحصال گاز از پارس جنوبی تا پایان سال جاری به 17 میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید.

وی میزان افزایش تولید گاز کشور تا پایان سال را بیشتر از وعده 100 میلیون متر مکعب دولت (حدود 8/3 میلیارد فوت مکعب) تخمین زد.

با بهره برداری كامل از فاز 12 پارس جنوبی روزانه ٨١ میلیون متر مکعب معادل 3 میلیارد فوت مكعب گاز از این فاز برداشت خواهد شد و 120 هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ هزار تن گوگرد در سال به تولید کشور افزوده می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شده كه تلاش می شود طی چند سال آینده از اتان و LPG این فاز برای استفاده در واحدهای پتروشیمی برداشت شود.

شعبانپور همچنین از صادرات بیش از 5/3 میلیون بشکه میعانات گازی فاز ١٢ پارس جنوبی از اسفند سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: بزودی 2/1 میلیون بشکه میعانات گازی دیگر این فاز صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین گفت: بر اساس برنامه ریزی تا پایان امسال پنج واحد شیرین سازی فاز 12 به بهره‌برداری خواهد رسید.

لازم به ذكر است؛ سال آینده و با پایان کار فازهای اولویت‌دار 12 تا 18 پارس جنوبی فازهای دیگری از این میدان گازی مشترك با قطر بر اساس میزان پیشرفت برای توسعه در اولویت قرار می گیرند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: