May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۹۳۴
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
0
وی با بیان آنکه زیرساخت های کشت گلخانه ای در کشور فراهم نیست، گفت: در حال حاضر توسعه کشت گلخانه ای به استراتژی و برنامه ریزی منسجم و مشخص نیاز دارد که در همین راستا باید علاوه بر سرمایه گذاری، تحقیقات، آموزش و ترویج نیز به کمک این بخش بیایند.
پول‌نیوز- قائم مقام خانه کشاورز گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، توسعه کشت گلخانه ای در کشور امری اجتناب ناپذیر است که به سرمایه گذاری کلان و کمک های بخش تحقیقات کشاورزی نیاز دارد.

عنایت الله بیابانی درگفت وگو با  ایرنا، افزود: براساس آمار موجود بحران محدودیت منابع آبی تنها به کشور ما مربوط نمی شود بلکه این موضوع در خاورمیانه به شکل جدی مطرح است زیرا عدم توجه به آن مسائل تامین غذا و امنیت غذایی را تحت الشعاع قرار خواهد داد، بنابراین هر کشوری با نگاه ویژه به مسئله بحران آب می پردازد.

وی اظهار داشت: بنابراین با وجود منابع آبی محدود، انتظار می رود تولید محصولات کشاورزی متناسب با پتانسیل و موقعیت جغرافیایی کشورها انجام شود.

وی با بیان آنکه زیرساخت های کشت گلخانه ای در کشور فراهم نیست، گفت: در حال حاضر توسعه کشت گلخانه ای به استراتژی و برنامه ریزی منسجم و مشخص نیاز دارد که در همین راستا باید علاوه بر سرمایه گذاری، تحقیقات، آموزش و ترویج نیز به کمک این بخش بیایند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون بهره برداران ما قادر به ایجاد گلخانه با سرمایه گذاری خود نیستند بنابراین دولت باید با ارایه تسهیلات مناسب به یاری بهره برداران بشتابد تا کشت گلخانه ای برخی از محصولات آب بر در کشور توسعه یابد.

وی اضافه کرد: اگر همچنان به کشت برخی محصولات همچون هنداونه، خیار و گوجه فرنگی به شکل غرقابی و در فضای باز ادامه دهیم به طور حتم در آینده نه چندان دور با مشکل بی آبی مواجه می شویم بنابراین در صورتی که تولید محصولات آب بر را به سمت کشت گلخانه ای سوق دهیم به طور قطع با یک نظام مدیریت شده و بهره برداری صحیح تولید مواجه می شویم که در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

وی با تاکید بر اینکه حیات کشاورزی به آب بستگی دارد، گفت: بهره برداران ما باید آب را بین المللی محاسبه کنند و ارزش تولیداتشان بین المللی باشد، در غیر این صورت نه تنها تولید محصولات کشاورزی اقتصادی نخواهد بود بلکه منابع ملی نیز به هدر می رود.

به گفته وی، توسعه کشت گلخانه ای علاوه بر تولید محصولات کشاورزی در افزایش بهره وری نیز موثر است.

وی درباره میزان هزینه های ایجاد کشت گلخانه ای، گفت: برآورد هزینه کشت گلخانه ای در هر هکتار به کار کارشناسی دقیق نیاز دارد، هرچند برای داشتن گلخانه ای با تکنولوژی مدرن نیز باید سرمایه گذاری مناسب انجام دهیم اما تولیدکنندگانی نیز داریم که با ایجاد سیستم های نایلونی نیز محصولات خود را در فضای گلخانه ای کشت می کنند که به هزینه زیادی هم نیاز ندارد.

وی معتقد است؛ به طور قطع توسعه کشت گلخانه ای در کشور برای صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی نیازمند حمایت دولت در سرمایه گذاری و ارایه تسهیلات به این بخش است.

وی درباره خسارت گلخانه داران شمال کشور براثر افزایش سرما، گفت: سال گذشته در اثر بارش برف سنگین، بخشی از گلخانه داران شمال کشور دچار خسارت شدید شدند و تاکنون خسارت کشاورزان جبران نشده، هرچند بخشی از آن در حال جبران است.

وی ادامه داد: طبق دستور دولت یازدهم قرار است، استمهال تسهیلات بانکی بهره برداران شمال کشور انجام شود، اما آنچه مسلم است خسارت واقعی این بخش دیده و پرداخت نشده است.


** وضعیت دریاچه ارومیه روبه بهبود است

قائم مقام خانه کشاورز گفت: براساس اطلاعات ستاد احیای دریاچه ارومیه با توجه به بارندگی های اخیر و اقدامات مناسب صورت گرفته وضعیت احیای دریاچه روند خوبی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: با کاهش نگرانی های مسئولان امر انتظار می رود برای اجرای پروژه های عقب افتاده سال آینده برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم تا به شرایط مطلوب در احیای دریاچه ارومیه برسیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: