کد خبر: ۱۳۵۹۶۴
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
0
بیش از 70 درصد ظرفیت تولید در صنعت لوله و پروفیل به دنبال اعمال تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه غیرفعال خواهد شد و دست اندرکاران باید به این موضوع توجه داشته باشند .
پول‌نیوز - عضو انجمن تولید کنندگان لوله و پروفیل خواستار خروج پروفیل از تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه شد و افزود: بیش از 70 درصد ظرفیت تولید در صنعت لوله و پروفیل به دنبال اعمال تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه غیرفعال خواهد شد و دست اندرکاران باید به این موضوع توجه داشته باشند .

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پول‌نیوز، سید محسن صفایی با انتقاد از تصویب تفاهم نامه تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه اظهار کرد: این تصمیم بسیار شتابزده ،نابخردانه  و بدون توجه به تولیدات داخلی صورت گرفته و با توجه به مشکلاتی که از گذشته در این صنعت وجود داشته به نوعی تیرخلاص بوده است .

صفایی خاطرنشان کرد:تعرفه واردات پروفیل تا قبل از تصویب این تفاهم نامه 35 درصد بوده که اکنون به 6 تا 15 درصد کاهش یافته و این موضوع موجب تعطیلی بیش از 70 درصدی ظرفیت تولید در کارخانجات این صنعت می شود .

وی اظهار کرد: در سرشاخه های پلمیری هر یک از زیرشاخه های تعرفه ای تعریف و هر کدام از این کدها 50 تا 100 محصول را شامل می شوند و تحت هیچ عنوان کارشناسانه ای نمی توان این جفا را  با نام تعرفه های ترجیحی به صنعت وارد کرد .

مدیر عامل شرکت همارشتن با اشاره به ظرفیت بالای ایجاد شده در کشور ترکیه خاطرنشان کرد: ظرفیت تقاضای داخلی در کشور ترکیه اشباع شده و تولیدکنندگان آن به دنبال کسب سهم از بازار کشورهای همسایه هستند  به همین دلیل ایران نیز یکی از اهداف صادراتی آنها قرارگرفته و تلاش تولید کنندگان سایر کشورها به عنوان تهدید خارجی برای این صنعت محسوب می شود .

وی  با اشاره به اینکه  صنعت لوله و پروفیل از 10 سال قبل در کشور حرکتی رو به رشد را آغاز کرده است ، بیان کرد: در دهه اخیر رشد مناسبی  در این صنعت به دست آمده  و درحال حاضر 40 کارخانه در سطح کشور به صورت پراکنده درحال فعالیت هستند .

شرایط دشوار تولید کنندگان در صنعت لوله و پروفیل

عضو هیات مدیره انجمن لوله  و پروفیل با اشاره به ظرفیت سازی مناسبی که در صنعت لوله و پروفیل صورت گرفته است ، اظهار کرد: اجرای طرح مسکن مهر تقاضای مناسبی را برای تولیدات این صنعت به دلیل الزام استفاده از پنجره های دو جداره ایجاد کرد اما به دلایل متعددی این صنعت رو به افول گذاشته و درحال حاضر در شرایط بسیار بدی به سر می برد .

صفایی خاطرنشان کرد: توقف پروژه های بزرگ ساختمانی و ادامه رکود دامنه دار در بخش مسکن ،حجم سرمایه گذاری فراتر از تقاضای داخلی در این صنعت و بی توجهی به آمایش صنعتی در کشور ، رقابتی منفی را در میان تولید کنندگان داخلی ایجاد کرده و به عارضه ای برای صنعت بدل شده است .

وی با بیان اینکه تولیدات این صنعت با خصوصیات و قیمت های متفاوت ارایه می شود ، بیان کرد: این شرایط  رقابت را برای تولیدکنندگان تنگ و سخت کرده است و مدیریت های ناصحیحی وجود دارد که موجب تولید محصولاتی با کیفیت های نامناسب شده و آسیب آن را به طور قطع مصرف کننده خواهد دید .

صفایی اظهار کرد: ایران در همجواری کشور ترکیه است و  بسیاری از کالاها به ساد گی و با روش های پیله وری از مرزهای غربی  به کشور وارد می شود و از سوی دیگر تلاش ترکیه برای جلب بازارهای بیشتر موجب آسیب به صنعت پروفیل در کشور شده است .

اتاق های بازرگانی از رئیس محوری به کمیسیون محوری تغییرکنند

این کاندیدای دوره هشتم اتاق ،در پاسخ به این پرسش که اتاق های بازرگانی به چه میزان در پیگیری  انتظارات فعالان اقتصادی موفق بوده اند ، بیان کرد: تلاش هایی در جهت حل مشکلات فعالان اقتصادی و انعکاس آن به دولت ها صورت گرفته که باید به صورت جدی تری در دولت آینده پیگیری شود .

صفایی به عنوان عضو ائتلاف بزرگ در جریان انتخابات اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در اتاق بازرگانی آینده باید در دستور کار فعالان اقتصادی قرار گیرد حذف موافقتنامه تعرفه ترجیحی است .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیب اتاق آینده با شرایط کنونی تفاوت عمده ای خواهد داشت، بیان کرد: به نظر می رسد اتاق آینده باید از حالت رئیس محوری خارج شود واین در حالی است که  شرایط کنونی بسیار مورد انتقاد فعالان اقتصادی  بوده و کمیسیون ها باید با دستور کار نسبت به اخذ تصمیمات در اتاق آینده اقدام کنند .

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: