April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۶۴۰۶
۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
0
رئیس انجمن پسته کشور گفت: با وجود اینکه میزان تولید امسال این محصول بیش از سال گذشته بوده است اما باغات پسته تحت تاثیر کمبود منابع آبی و در نهایت افت کیفیت قرار دارند که عملکرد تولید در هر هکتار را کاهش می دهد.
پول‌نیوز- رئیس انجمن پسته کشور پیش بینی کرد: امسال از محل صادرات پسته مبلغ 1.5 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد شود.

محسن جلال پور روز یکشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه پسته ایرانی از کیفیت بالایی در جهان برخوردار است افزود: در حال حاضر ایران در تولید پسته رتبه دوم و در صادرات رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است.


به گفته وی، طبق آمارهای موجود، آمریکا با 200 هزار هکتار سطح زیرکش و بیش از 260 هزار تن تولید نخستین تولید کننده پسته جهان است که بخش عمده پسته تولیدی این کشور به خود مصرفی می رسد.

وی اظهار داشت: در سالجاری حدود 200 هزار تن پسته تولید و برداشت شده است که نسبت به سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش را نشان می دهد که در بحث صادرات نیز به نسبت با 20 درصد افزایش مواجه شدیم. این درحالیست که سال گذشته حدود 170 هزارتن پسته تولید و بخش عمده آن صادر شد.

رئیس انجمن پسته کشور گفت: با وجود اینکه میزان تولید امسال این محصول بیش از سال گذشته بوده است اما باغات پسته تحت تاثیر کمبود منابع آبی و در نهایت افت کیفیت قرار دارند که عملکرد تولید در هر هکتار را کاهش می دهد.

وی میزان برداشت پسته سال آینده را کمتر از 200 هزارتن پیش بینی کرد و گفت: علل کاهش تولید و برداشت پسته طی سال آینده را ناشی از خشکسالی های پی در پی، محدودیت منابع آبی، افزایش گرما، افزایش دمای محیطی، خشک شدن مغز پسته و بروز انواع آفات و بیماری ها برشمرد.

جلال پور وضعیت منابع آبی باغات پسته کشور را بحرانی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر آب ورودی باغات پسته از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نیست.

وی پسته را محصولی ارزآور برای کشور دانست و افزود: ادامه روند محدودیت منابع آبی باغات پسته می تواند تولید این محصول را با خطرات عدیده ای مواجه سازد.

جلال پور تصریح کرد: متاسفانه ادامه روند کنونی و شور شدن آب، علاوه بر اینکه تهدیدی برای بخشی از باغات پسته کشور به شمار می رود بلکه باعث غیراقتصادی شدن تولید شده به طوری که درسال 1386 تولید پسته ایران به حدود 280 هزار تن رسید، اما تکرار شرایط فعلی و مشکلات پیش رو شرایط را برای این میزان تولید غیر ممکن کرده است.

وی یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان پسته در کشور را خرده مالکی بودن باغات دانست و افزود: با وجود اینکه مساحت باغات پسته کشور زیاد است، اما اقتصاد باغداری پسته کشور تحت تاثیر خرده مالکی و مساحت کوچک باغات قرار دارد.

جلال پور، استان های کرمان، یزد، مرکزی، قزوین و سمنان را از استان های پسته خیز کشور اعلام کرد و گفت: استان کرمان قطب اصلی تولید پسته کشور است و به جز نوار جنوبی و شمالی کشور در همه جای این سرزمین می توانیم پسته تولید کرد، اما باید منابع آب آن تامین شود.

وی پسته های فندقی، کله قوچی، احمد آقایی و اکبری را چهار نوع اصلی پسته تولیدی کشور معرفی کرد و افزود: هر چند آمریکا رتبه نخست تولید پسته جهان را در اختیار دارد، اما پسته ایران هم کیفیت ممتاز و متقاضیان ویژه خود را در سطح جهان دارد.

رییس انجمن پسته کشور از ویژگی های کیفی محصول پسته به درشت بودن، رنگ(قرمزی روی مغز پسته) و شکل پسته(فندقی یا بادامی) اشاره کرد و گفت: به طور عمده پسته صادراتی از نوع فندقی و بادامی است و در داخل نیز پسته های کله قوچی، احمد آقایی و اکبری مصرف می شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: صادرات ، پسته ، کشور ، باغات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: