May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۶۵۰۵
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
0
ایران یکی از پتانسیل های قوی برای ورود شرکت های خارجی برای ادغام و تملیک است که می توان از این فرصت به نفع رونق فضای کسب و کار بهره گرفت.
پول‌نیوز - مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: ایران یکی از پتانسیل های قوی برای ورود شرکت های خارجی برای ادغام و تملیک است که می توان از این فرصت به نفع رونق فضای کسب و کار بهره گرفت.

به گزارش گروه بورس پول‌نیوز، حامد سلطانی نژاد در نخستین همایش ادغام و تملیک، مبانی، چالش ها و کارکردهای آن در بازار سرمایه گفت: ادغام و تملیک استراتژی رشد برای نهادهای مالی محسوب می شود.

وی افزود: ادغام و تملیک در دنیا ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرده به طوری که برخی آنرا به حوزه کلان اقتصادی هم مرتبط می دانند. به عبارتی وقتی دو شرکت با هم ادغام می شوند نه تنها بر حوزه فعالیت خودشان بلکه بر کل اقتصاد نیز اثر گذار است.

این مقام مسئول اظهار داشت: بعضی وقتها به این قائل هستیم که بنگاه های اقتصادی در حوزه تخصصی آنقدر زیاد باشند که بتوانند با هم رقابت کنند که بهترین خروجی حاصل شود اما این رقابت تا یک جایی باعث ارزش افزوده است و از یک جایی باعث تخریب می شود.

وی ادامه داد: ادغام و تملیک رقابت منفی را تبدیل به هم افزایی می کند و امروز ضرورت آن به درستی احساس می شود.

سلطانی نژاد گفت: بحث ادغام و تملیک یک بحث صرفاً مالی نیست این موضوع میان رشته ای محسوب می شود چون علاوه بر اینکه دارایی ها و بدهی ها در آن دخیل است مسائل اجتماعی و روانشناسی نیز در آن باید مورد توجه قرار بگیرد.

سلطانی نژاد با استناد به گزارش بلومبرگ در خصوص ارزش معاملات بازارهای ادغام و تملیک گفت: ارزش بازار ادغام و تملیک به 881 میلیارد دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: فعالیت در حوزه ادغام و تملیک یک کار تخصصی برای شرکت های تأمین سرمایه یا شرکت های مشاوره سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به انگیزه شرکت ها برای ادغام و تملیک ، گفت: انگیزه های متنوعی برای این اقدام وجود دارد از جمله صرفه به مقیاس یکی از این انگیزه ها و استراتژی هاست به عنوان مثال وقتی صنایع بالادستی به صنایع پایین دستی مواد اولیه را می دهند برای افزایش چرخه ارزش افزوده اقدام به ادغام یا تملیک می کنند.

این مقام مسئول افزود: انحصار، کاهش هزینه ها، متنوع سازی و دسترسی به نیروی کار ارزان از دیگر نمونه هایی است که بر مبنای آن استراتژی ادغام و تملیک بنا می شود و برای ما بهتر است از تجربه هایی بین المللی که در دنیا وجود دارد بهره بگیریم به جای اینکه خودمان با آزمون و خطا در پی شناسایی ابعاد مختلف این بازار باشیم.

سلطانی نژاد درباره چالش ها و ریسک های ادغام و تملیک گفت: چالش های بسیاری در ادغام و تملیک وجود دارد اما منهای ریسک های مالی، منابع انسانی، تغییرات ناگهانی در شرایط بازار در ادغام و تملیک بسیار اثرگذار است و باید مد نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، گفت: در قوانین ما عموماً در سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بحث ادغام و تملیک وجود دارد وقتی دولت می خواهد واگذاری انجام بدهد نگاه ادغام و تملیک بیشتر مورد توجه قرار می گیرد چون واگذاری یک بسته از چند شرکت که ارزش افزوده بیشتری دارند کاراتر خواهد بود.

وی به پتانسیل ایران در خصوص ادغام و تملیک اشاره کرد و گفت: ظرفیت کشورهای توسعه یافته برای ادغام و تملیک پر شده به طوریکه سرمایه گذاران در پی شناسایی کشورها و بازارهایی هستند که این ظرفیت در آنها باشد.

سلطانی نژاد با اشاره به گروهی با عنوان گروه 11 که در دنیا بسیار بر سر زبانها افتاده است، خاطر نشان کرد: گروه 11 متشکل از کشورهایی چون ایران، پاکستان، بنگلادش و ترکیه است که بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در پی ورود به سرمایه گذاری و ادغام و تملیک در آنها هستند. ایران یکی از پتانسیل های قوی برای ورود شرکت های خارجی برای ادغام و تملیک است که می توان از این فرصت به نفع رونق فضای کسب و کار بهره گرفت.

وی در پایان تصریح کرد: ادغام و تملیک یک پدیده مهجور و مظلوم است و باید به این روند پایان داد. چون دیگر شرکت های کوچک نمی توانند اجرای پروژه های بزرگ را در دست بگیرند و این اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی است.

یادآور می شود، نخستین همایش ادغام و تملیک، مبانی، چالش ها و کارکردهای آن در بازار سرمایه امروز برگزار شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: