کد خبر: ۱۳۶۷۱۸
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
0
«وزمه» نام غاری تاریخی و ثبت ملی شده در استان کرمانشاه است.
از «وزمه» چه می‌دانید؟
پول‌نیوز- غار وزمه در شهرستان اسلام‌آباد‌غرب، بخش مرکزی، دهستان حومه جنوبی، ۳ کیلومتری شمال شرقی روستای شیرکش، داخل تنگه وزمه واقع شده است.

در این غار تاریخی علاوه بر آثاری از دوره مس، آثار دوره پارینه سنگی جدید شامل دندان انسان و همین‌طور استخوان گونه‌های جانوری یافت شده است.


دندان انسان یافت شده کهن‌ترین بقایای سنگواره انسان در ایران است که بطور مستقیم تاریخ گذاری شده و در غار وزمه در نزدیکی کرمانشاه کشف شده است.

این دندان آسیای کوچک به روش طیف سنجی گاما سال‌یابی شده که تاریخی بین 20 تا 25 هزار سال پیش را نشان می‌دهد.

شمار زیادی سنگواره حیوانات مختلف از جمله درندگانی مثل کفتار خالدار، خرس، شیر، گرگ، پلنگ و بقایای علفخواران شکار شده توسط آنها که شامل گورخر، گاو وحشی، گوزن و کرگدن است نیز در غار وزمه یافت شده است.

باستان شناسان معتقدند که غار وزمه بین 70 هزار سال تا حدود 10 هزار سال پیش کنام درندگان مختلف بوده است، از این رو دندان انسان که مربوط به بچه ای 9 ساله است، احتمالاً طعمه درندگان شده یا لاشه اش توسط مردارخوارانی چون کفتار به غار آورده شده است.

این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند سال ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۸۴۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: