May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۷۴۰۸
۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
0
چندی است هشدارهایی از سوی مسئولان محیط زیست استان گیلان درمورد ورود پسماندها و فاضلاب ها به تالاب انزلی و خشکی آن به گوش می رسد. هشدارهایی که اگر جدی گرفته نشود باید در آینده شاهد خشکسالی و سرنوشتی مشابه ارومیه و هورالعظیم برای این تالاب بزرگ کشور باشیم.
پول‌نیوز- بعد از اینکه گردش قایق‌های تفریحی و رشد گیاه آزولا در تالاب انزلی قاتل جان نیلوفرهای آبی شد که سالانه گردشگران زیادی را برای تماشای زیبایی خود به این منطقه می‌کشیدند؛ پساب، زباله، انواع فاضلاب و آزولا بلاي جان تالاب بين‌المللي انزلي شده است. روزانه 400هزار مترمكعب انواع فاضلاب و سالانه 100هزار مترمكعب پساب كشاورزي به تالاب انزلي راه‌مي‌يابد.

چندی است هشدارهایی از سوی مسئولان محیط زیست استان گیلان درمورد ورود پسماندها و فاضلاب ها به تالاب انزلی و خشکی آن به گوش می رسد. هشدارهایی که اگر جدی گرفته نشود باید در آینده شاهد خشکسالی و سرنوشتی مشابه ارومیه و هورالعظیم برای این تالاب بزرگ کشور باشیم.

آزولا گیاه مخرب محیط زیست

آزولا كه در دهه ۶۰ در قالب طرحي پژوهشي با عنوان «آزولا جانشين كودهاي شيميايي ازته برنج» از يكي از كشورهاي آسياي جنوب‌شرقي به گيلان راه يافت به‌دليل برخي سهل‌انگاري‌ها به بركه‌ها، آبگيرها و رودخانه‌ها راه‌يافت و از اين طريق از تالاب‌انزلي سردرآورد و حيات اين تالاب را با مشكل جدي مواجه كرد.هرچند در سال‌هاي گذشته اقداماتي براي جمع‌آوري آزولا صورت گرفت اما به‌دليل پيوسته‌نبودن اين اقدامات، اين گياه سريع‌رشد برخي از گياهان بومي تالاب انزلي را نابود كرد و برخي از گونه‌هاي گياهي را همچنان تهديد مي‌كند. اين‌ گياه مهاجم در سطح آب زندگي مي‌كند و قرارگرفتن هزاران قطعه از آن كنار هم، مانع رسيدن اكسيژن و نور به آب و در نتيجه كاهش رشد و تكثير آبزيان تالاب مي‌شود.علاوه بر آزولا، ساخت كنارگذر انزلي كه برخي كارشناسان از آن به‌درستي با عنوان ميانگذر نام مي‌برند اين اكوسيستم آبي را با خطر جدي مواجه كرده است؛ ورود انواع فاضلاب‌هاي خانگي و شهري و زهآب‌هاي كشاورزي به اين تالاب، گردشگري بي‌ضابطه و رهاكردن انبوه زباله، شكار و صيد غيرمجاز، تردد قايق‌هاي موتوري با انواع آلودگي‌هاي سوختي و صوتي از ديگر عوامل تهديد‌كننده تالاب انزلي است.

رسیدن عمق تالاب از 9متر به یک متر

در این راستاروز گذشته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: عمق تالاب انزلی از 9 متر در سال 1354 به کمتر از یک متر رسیده و بخشی از آن نیز خشک شده است وتالاب بین‌المللی انزلی در بدترین وضعیت زیستی خود قرار دارد. محمدرضابرجی از رهاسازی زباله در ارتفاعات گیلان تا ساحل دریای خزر انتقاد شدید کرد و افزود: ما وارث وضعیت بحرانی در استان هستیم. محمدرضا برجی ادامه داد: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از قسمت‌های بالادست، بهره‌برداری از جنگل‌ها و تغییر کاربری‌ها سالانه حدود 300 هزار تن رسوب وارد حوضه تالاب انزلی می‌شود. او با انتقاد از وضعیت نابسامان فاضلاب شهری تصریح کرد: نبود تصفیه خانه فاضلاب در شهر صنعتی رشت و نبود تصفیه‌خانه‌ها در بیمارستان‌ها و نیز وضعیت نامناسب جایگاه زباله سراوان سبب شده است آلودگی‌ها و پساب‌ها همگی به سمت تالاب سرازیر شود. موضوع نقد مدیریت‌ها نیست بلکه فرآیند به این شکل بوده و به همین دلیل است که عمق تالاب انزلی از 9 متر در سال 1354 به کمتر از یک متر رسیده است. این همه نشان از بی توجهی انسان نسبت به سلامتی خود دارد.

طبیعت انتقام خود را از انسانها خواهد گرفت

برجی هشدار داد: طبیعت انتقام خود را با سیل و زلزله از انسان‌ها می‌گیرد. او اضافه کرد: در دولت اراده لازم در خصوص حل مشکلات زیست محیطی وجود دارد و این موضوع حتی در سخنرانی‌های رئیس جمهور و وزیران دیده می‌شود. مهمترین ماموریت ما آگاه سازی برای تمام جامعه است. مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیمارستان‌ها با وجود اینکه در بخش درمان فعالیت می‌کنند اما با ریختن فاضلاب بیمارستانی در بستر رودخانه‌ها، بیماری‌های مختلف و همه گیر را به وجود می‌آورند. برجی اظهار داشت: در حال حاضر میراث دار وضعیت بسیار بحرانی در استان گیلان هستیم. متاسفانه از بالا‌ترین ارتفاع گیلان در نقطه سماموس تا سواحل دریای خزر پر از زباله است، که در صورت پیدا نکردن راه حلی برای این معضل، تاثیرات مخرب جدی بر جا خواهد گذاشت. سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن رسوب وارد تالاب انزلی می‌شودکه مهمترین علت آن برداشت‌های بی‌ رویه از جنگل‌ها، فرسایش مراتع و دخالت انسانی در عرصه های بالادست است. اکنون عمق این تالاب به یک متر رسیده و ظرفیت ذخیره آب آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که این مقدار ظرفیت، به اندازه سه سدی است که در استان گیلان در حال ساخت آن هستیم. به گزارش مهر برجی همچنین یادآور شد: تمام فاضلاب شهر رشت و شیرابه‌های محل دفن زباله در سراوان که به تناسب شرایط جوی بین پنج تا ۲۰ لیتر است، وارد تالاب انزلی شده که تهدیدی جدی برای وضعیت این تالاب است.

منبع: روزنامه آرمان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: