کد خبر: ۱۳۸۰۴۴
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
0
وی اظهار کرد: امروز سازمان شیلات ایران، بخش های اجرایی و تحقیقاتی و نیز موسسه ماهیان خاویاری به این نتیجه رسیده اند که با هم افزایی، ظرفیت تولید ماهیان خاویاری در کشور را ارتقاء دهند.
پول‌نیوز- رییس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر به منظور تضمین تامین غذایی از افزایش تولید یکصد هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در کشوخبر داد.

محمود بهمنی روز سه شنبه در همایش تخصصی بررسی راهکارهای توسعه آبزی پروری ماهیان خاویاری در موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در رشت افزود:هم اکنون سالیانه یک هزار و 500 تن گوشت ماهیان خاویاری توسط بخش خصوصی تولید می شود که پیش بینی انجام شده در سند چشم انداز بیست ساله، تولید 10 هزار تن خاویار و یکصد هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور است.

وی اظهار کرد: امروز سازمان شیلات ایران، بخش های اجرایی و تحقیقاتی و نیز موسسه ماهیان خاویاری به این نتیجه رسیده اند که با هم افزایی، ظرفیت تولید ماهیان خاویاری در کشور را ارتقاء دهند.

بهمنی خاطرنشان کرد: هنوز در تولید ماهیان خاویاری به جایگاه واقعی خود نرسیده ایم و بخش علمی آمادگی دارد که به عنوان هدایت کننده در خدمت بخش خصوصی باشد و یافته های تحقیقاتی خود را به تولیدکندگان داخلی ارایه کند.

وی تصریح کرد: سازمان شیلات در حمایت از تولید کنندگان بخش خصوصی عزمی جدی دارد تا از ظرفیت های کشور در این بخش بیشتر استفاده شود.

بهمنی یادآور شد: تلاش های زیادی صورت گرفته تا ردیف اعتباری مناسبی برای بخش تاسماهیان این موسسه به منظور نجات این گونه های با ارزش اقتصادی دریای خزر از خطر انقراض، اختصاص یابد.

وی اتفاقاتی نظیر تغییرات شدید آب و هوایی در جهان را خطری برای منابع آبی کشور عنوان و تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که در هر قرن، زمین دو دهم درجه گرم می شود که در سال های اخیر این تغییرات، به دو تا پنج درجه سلسیوس افزایش یافته و پیامد این تغییرات، ایجاد شرایطی خاص برای رشد بیماری های نوظهور و بروز مشکلاتی در ساختار الگویی ماهیان خاویاری است.

مدیرکل دفتر تکثیر و بازسازی ذخایر سازمان شیلات ایران نیز در این همایش گفت: بیشترین تلاش ها برای تولید بچه فیل ماهیان انجام و گونه فیل ماهی از انقراض خارج شده و هم اکنون از 50 مرکز، 43 مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری فعال است.

ناصر کرمی راد در خصوص تولید بچه ماهیان خاویاری بیان کرد: تولید بچه فیل ماهیان از 20 گرم تا 160 گرم هم رسیده و این بچه ماهیان بین پرورش دهندگان توزیع می شود.

وی ادامه داد: به منظور حمایت از بخش خصوصی تولیدکننده ماهیان خاویاری، واردات گوشت این نوع ماهیان و همچنین خروج بچه ماهیان خاویاری از کشور ممنوع شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته یک و دو دهم تن خاویار پرورشی و 600 تن گوشت این نوع ماهیان تولید شد که امسال هم پیش بینی شده تا پایان سال جاری، یک و نیم تن خاویار و 800 تن هم گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید شود.

کرمی راد افزود: هم اکنون به رقم پیش بینی شده نزدیک هستیم به گونه ای که در 9 ماه امسال، استحصال خاویار به یک تن رسید.

وی با اشاره به اینکه خاویار و بخشی از گوشت تولید داخل صادر می شود، اظهار داشت: چند سال پیش 43 مرکز پرورش فعال ماهیان خاویاری در کشور وجود داشت حال اینکه امسال این مراکز فعال به 50 مرکز می رسد که وارد چرخه تولید می شوند.

مدیرکل دفتر تکثیر و بازسازی ذخایر شیلات ایران اضافه کرد: تاکنون برای صادرات پنج هزار تن گوشت و 63 تن خاویار، پروانه صادر شده است.

رییس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در حاشیه همایش تخصصی بررسی راهکارهای توسعه آبزی پروری ماهیان خاویاری در باره این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش با حضور پرورش دهندگان پیشرو ماهیان خاویاری استان های مازندران ، گیلان ، قم ، گلستان ، خوزستان و با شرکت مدیران و کارشناسان سازمان شیلات، مراکز تکثیر و بازسازی ماهیان خاویاری گیلان ، گلستان و مازندران و سایر دست اندرکاران آبزی پروری ماهیان خاویاری کشور برگزار شده است.

بهمنی ادامه داد: برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، یکی از مهمترین موضوعات در آبزی پروری انتقال دانش فنی است که موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر دستاوردهای ارزشمند 20سال اخیر خود در زمینه ماهیان خاویاری را در اختیار پرورش دهندگان قرار می دهد.

وی اظهار کرد: کارشناسان این موسسه، ضمن شناسایی و تبیین چالش ها و مشکلات پرورش دهندگان، راهکارهای برون رفت از این چالش ها را براساس یافته های دانش بنیان و دستاوردهای تحقیقاتی به شرکت کنندگان ارایه می کنند.

به گفته بهمنی؛ تاسماهیان خاویاری در جهان به عنوان یک محصول اقتصادی راهبردی شناخته شده اند و برند خاویار جهان مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.

وی یادآور شد: توسعه پرورش ماهیان خاویاری در بیش از 19 استان کشور در حال انجام است و به همین دلیل لازم است که با نگاه دانش بنیان، این توسعه پیگیری شود.

وی مدیریت پرورش ، تامین غذا و سایر نهادها ، تامین بچه ماهی ، بهداشت و بیماری ها و موضوع تغییرات آب و هوایی را از چالش ها و معضلات جدی در بخش آبزی پروری خواند.

بهمنی افزود: امروز دنیا به دنبال استانداردسازی روش های پرورش به منظور تولید آبزیان سالم است و مطالعاتی که موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در زمینه تولید ماهیان خاویاری ارگانیک در حال انجام دارد و نتایج حاصل از این تحقیقات، در اختیار پرورش دهندگان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در سال جاری چندین دوره آموزش مصوب و همایش ملی در این موسسه برگزار شده که مجموعه این اطلاعات به عنوان یک گنجینه بسیار مهم از دانش فنی روز مرتبط با ماهیان خاویاری در اختیار پرورش دهندگان گذاشته می شود.

موسسه تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری به عنوان مرجع و متولی تحقیقات خاویاری کشور و منطقه در سال 1373 در منطقه سنگر رشت در حاشیه رودخانه سفیدرود آغاز به کار کرده است.

هدف این موسسه ، حفاظت و بهره برداری پایدار از ذخایر تاسماهیان دریای خزر و توسعه آبزی پروری از طریق فراهم کردن بستری مناسب برای همکاری ها و هماهنگی های موثر ملی و بین المللی به عنوان مرکز مرجع تاسماهیان و اجرای طرح های تحقیقاتی با سایر مراکز علمی دنیا عنوان شده است.

برآورد و ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر، تولید خاویار پرورشی و استحصال تخمک از مولدین، تشکیل بانک ژن ، بانک DNA و بافت انواع تاسماهیان، معرفی چندین دورگه مناسب برای تولید گوشت خاویار پرورشی و توسعه آبزی پروری، دستیابی به بیوتکنیک مولدسازی، تکثیر و پرورش انواع گونه های ماهیان خاویاری و پلاک گذاری بچه ماهیان و ردیابی آنها از جمله دستاوردهای علمی این مرکز تحقیقاتی است.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: