پولنیوز - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه در سال جاری را 1.7 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بخشی از این صادرات مربوط به محصولات پتروشیمی و مواد پلیمری بوده است.
به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پولنیوز، مجتبی خسروتاج در همایش کاربردی تجارت با ترکیه که توسط مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: حدود 800 میلیون دلار از صادرات به ترکیه شامل محصولات پلیمری میشود و باتوجه به اینکه ترکیه از نظر منابع گازی و نفتی تهی است و به منابع انرژی دسترسی ندارد یکی از مزیتهای ما در ترکیه تکیه بر محصولات پتروشیمی و حدود پنج میلیارد دلار واردات ترکیه از محل مواد پلیمری و پلاستیکی است.
وی با بیان اینکه به اعتقاد من یکی از راهکارهای ایران در ترکیه داشتن سهمی از محصولات پتروشیمی است، گفت: جایگاه دومی که کشور ما میتواند سهمی از بازار ترکیه داشته باشد فلزات رنگین و محور سوم محصولات کشاورزی است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال جاری حدود 17 میلیون دلار عسل، 80 میلیون دلار پسته و مغز پسته، 6.6 میلیون دلار گردو و حدود 9 میلیون دلار هندوانه به ترکیه صادر شده و با نگاهی به این آمار متوجه میشویم که کشور ما میتواند سهم بالایی را از بازار ترکیه داشته باشد.
خسروتاج همچنین با تاکید بر اینکه کشور ما در جهت حمایت از تولید داخل حرکت میکند، گفت: باید زمینههایی برای افزایش ظرفیتهای تولید داخل فراهم شود و یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث داشتن ارتباط با کشورهای دیگر است چون یک سیستم بسته مفید نخواهد بود.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه پوشاک که حدود یک ماه گذشته در کشور برگزار شد، گفت: برگزاری این نمایشگاه انتقادهایی به همراه داشت و برخی معتقد بودند که این موضوع پوشاک ایران را به خطر میاندازد ولی بنده شخصا به نمایشگاه رفتم و از آنجا بازدید کردم. با غرفهدارانی که در آنجا حضور داشتند صحبت کردم و تمامی غرفهها معتقد بودند که این نمایشگاه فرصتی است که میتواند برایمان ارزش زیادی داشته باشد و توافق کردیم که مثل همین نمایشگاه را برای تولیدکنندگان ایرانی نیز بگذاریم.
همچنین یحیی آلاسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران در این همایش گفت: باید از ظرفیت کشور ترکیه به عنوان مکمل در مباحث تجاری استفاده کنیم و به جای رقیببودن مکمل هم باشیم تا بتوانیم بازار 500 میلیون نفری منطقه را از آن خود کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید با ترکیه شریک تجاری باشیم نه رقیب، تصریح کرد: اگرچه در برخی مسائل ضعف و کاستی داریم، اما در حوزه اقتصاد باید بهطور مشترک با ترکها کار کنیم، چرا که ترکها روی محصول نهایی و بازارها سرمایهگذاری کردند و از طرفی کشورمان بر روی مسائل پایهای اقتصاد سرمایهگذاری کرده است.
آلاسحاق با بیان اینکه در آینده نزدیک تعامل بازارها به گونهای دیگر خواهد بود و فضای مبادلات تجاری متحول میشود ادامه داد: در حوزه خودرو ترکها روی آخرین حلقه تولید با هدف بازار کار کردهاند و ما روی پایههای خودروسازی مانند موتورسازی و تکیه بر فناوری داخلی پیش رفتهایم که در همین حوزه میتوانیم مکمل خوبی با آنها باشیم.
اما عباس خالقیتبار، مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این همایش اظهار کرد: ابتکاراتی چون بهره برداری هوشمندانه از موافقتنامه دو جانبه تجارت ترجیحی، موافقت نامه همکاری های گمرکی و مشارکت در نظام همکاری چند جانبه منطقهای از جمله راهکارهای افزایش حجم مبادلات تجاری است.
وی گفت: کاهش بهای جهانی نفت، ضرورت کاهش وابستگی به صادرات نفتی، کیفی سازی واردات، شناخت فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری مشترک از جمله عوامل تاثیرگذاری هستند که بر مبنای آن مسیر افزایش صادرات را می توان مهمترین مسیر، جهت دستیابی به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
خالقی تبار با بیان اینکه تأسیس شهرکهای صنعتی، بنگاههای تولیدی مشترک و بهره برداری از موقعیت سوق الجیشی ایران و ترکیه در تأمین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشورها، می تواند زمینه ساز افزایش تراز تجاری باشد، بیان کرد: نرخ رشد حجم تجارت با ترکیه در چند سال اخیر، نشان دهنده تثبیت و حرکت رو به جلوی تجارت با ترکیه بوده و با توجه به هدف گذاری انجام شده جهت نیل به حجم سالانه 30 میلیارد دلار، می تواند چشم انداز مناسبی جهت توسعه همکاری های بازرگانی باشد.
وی اظهار کرد: این مرکز توانسته در چند ماه گذشته تشریح مناسبی از فرصت های تجارت با کشورهای عراق، امارات، قطر، روسیه و چین را ارائه کند که با حضور طیف گسترده صاحبان صنایع، تجار و فعالان اقتصادی، اثربخشی و رضایت مطلوبی داشته است.