کد خبر: ۱۳۸۸۱۹
۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
0
40 درصد انرژی کشور در بخش مسکونی مصرف می شود و از آنجا که این بخش غیرمولد می باشد این میزان مصرف رقم بسیار بالایی است.
پول‌نیوز - رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: امروزه 40 درصد انرژی کشور در بخش مسکونی مصرف می شود و از آنجا که این بخش غیرمولد می باشد این میزان مصرف رقم بسیار بالایی است.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، محمدرضا اسماعیلی چهارشنبه شب در همایش تخصصی ساختمان سبز که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: دو هدف اصلی اجرای پروژه ساختمان سبز، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و کنترل مصرف انرژی است.

وی بیان کرد: ساختمان سبز یا به عبارتی معماری سبز به معنای کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید گاز دی اکسید کربن، جلوگیری از تغییرات کنترل نشده آب و هوایی، کنترل مصرف منابع طبیعی و حفظ محیط زیست است.

اسماعیلی اظهار کرد: برای رسیدن به چهار رکن مزبور در ساختمان سازی باید از تکنیک های به روز دنیا بهره گرفت و موانع موجود در این زمینه را رفع کرد.

وی گفت: امروزه عمر مفید ساختمان در کشورهای پیشرفته 120 سال است در حالی که این میزان در ایران 30 سال می باشد لذا در طرح ساختمان سبز نه تنها مصرف انرژی به حداقل می رسد بلکه کیفیت ساخت و در نهایت عمر ساختمان نیز افزایش می یابد.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی گفت: حفظ محیط زیست و بهره وری انرژی در ساختمان سازی دغدغه امروز جهان است و ایران نمی تواند خود را جدا از این مساله بداند زیرا ساختمان سازی در دنیا به سمتی در حال حرکت است که در آن می توان از مصالح قابل بازیافت استفاده کرد.

وی افزود: طرح ساختمان سبز به محیط زیست آسیب وارد نمی کند، از مصالح بومی و قابل بازیافت در ساخت بهره می گیرد و مبحث 19 قانون نظام مهندسی مبنی بر کاهش مصرف انرژی را به طور کامل اجرا می کند.

مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه شورای مرکزی این سازمان از طرح دانشگاه فردوسی مبنی بر اجرای ساختمان سبز 100 درصد حمایت می کند، افزود: متاسفانه ساختمان سازی در ایران بدون تفکر به مسائل پیرامونی انجام می گیرد که با استانداردهای روز دنیا فاصله بسیاری دارد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه روزگاری معماری ایران سرآمد همه شیوه ها در دنیا بود و اکنون تکنیک های قدیمی کشورمان در ساختمان سازی با کمی تغییرات به عنوان استانداردهای ساختمان سازی در سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

اسماعیلی گفت: به عنوان مثال همین 'کاه گل' که در معماری سنتی ایرانیان بکار می رفت اکنون در معماری برتر دنیا به عنوان یک روش مترقی در برخی شیوه های ساختمان سازی در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که خود مردم ایران نسبت به این مسائل بی تفاوت هستند.

وی گفت: شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان درصدد نهادینه کردن هر چه سریعتر الزامات اجرای طرح ساختمان سبز در کشور است که در این زمینه باید نظام ارزیابی بر ساختمان با استناد به روشهای کشورهای پیشرفته با کمی تغییرات به عنوان استانداردهای ساختمان سازی در دستور کار قرار گیرد.

اسماعیلی تاکید کرد: در کنار ایجاد ساختمان باید مشکلات مربوط به حمل و نقل، محیط زیست، حاشیه شهر، حفظ منابع طبیعی، اقتصاد و سیاست برطرف شود تا بتوان طرح یک ساختمان سبز را اجرا کرد.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان درصدد اجرا کردن 100 درصدی نظام ارزیابی ساختمان های سبز با هدف رفع مشکلات مزبور است تا همزمان با اجرایی کردن این نظام، قانون جدید نظام مهندسی ساختمان نیز که اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است بتوان آرامش، ایمنی و صرفه اقتصادی را برای شهروندان در ساختمان سازی به همراه آورد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: