کد خبر: ۱۴۱۰۱۱
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
0
قدرت گرفتن روزافزون چین و به ویژه تاسیس بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، سبب شد تا ژاپن و آمریکا اختلاف ها بر سر تشکیل پیمان تجارت آزاد فرااقیانوسی را کنار بگذارند.
پول‌نیوز - یک روزنامه آمریکایی روز یکشنبه در گزارشی نوشت: قدرت گرفتن روزافزون چین و به ویژه تاسیس بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، سبب شد تا ژاپن و آمریکا اختلاف ها بر سر تشکیل پیمان تجارت آزاد فرااقیانوسی را کنار بگذارند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارش خود نوشت: چین با متقاعد کردن بیش از 50 کشور جهان به عضویت در بانک تازه تاسیس خود، ژاپن و آمریکا را تحقیر کرد و همین رخداد، انگیزه ای شده است تا دو کشور، طرح پیمان بازرگانی آزاد فرااقیانوسی را سرعت بخشند.

در حالی که پیشتر، اختلاف میان ژاپن و آمریکا، مهمترین دلیل امضا نشدن این پیمان منطقه ای بود، اکنون انتظار می رود در جریان سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به آمریکا در 28 آوریل (8 اردیبهشت)، دو کشور اعلام کنند که در باره کلیات طرح به توافق رسیده اند.

ژاپن، آمریکا، استرالیا، کانادا، شیلی، مالزی، مکزیک، زلاند نو، پرو، سنگاپور، ویتنام و برونئی 12 کشوری هستند که برای تعیین جزییات پیمان فرااقیانوسی مذاکره می کنند.

اعضای این پیمان 40 درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهند و داد و ستدهایشان یک سوم از کل مبادله های بازرگانی جهان را شامل می شود.

کار تا حدی جدی شده است که روز پنجشنبه، طرحی در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مطرح شد تا به رییس جمهوری این کشور، اختیار دهد که پیمان نهایی را خود تنظیم کند و آن را تنها برای رای «آری یا خیر» به رای کنگره بگذارد. اگر این طرح تصویب شود، نمایندگان کنگره دیگر نمی توانند بخش های مختلف پیمان را تغییر دهند و این کار، به معنای سرعت بخشیدن به روند امضای پیمان خواهد بود.

«مایکل فرومن» رایزن تجاری آمریکا در ژاپن نیز در روزهای اخیر در باره جزییات پیمان فرااقیانوسی به رایزنی خواهد پرداخت.

آمریکا و ژاپن، اقتصادهای اول و سوم جهان، در رقابت شدید با چین به عنوان اقتصاد دوم جهان هستند و حاضر نشده اند در بانک تازه تاسیس چینی ها به نام «بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا» سرمایه گذاری کنند. بانک چینی، رقیب جدی بانک توسعه آسیا و بانک جهانی خواهد شد که ژاپن و آمریکا در آن نفوذ زیادی دارند.

بزرگترین اختلاف میان ژاپن و آمریکا بر سر تعرفه های خودرو و محصولات کشاورزی است. توکیو خواستار لغو تعرفه 2.5 درصدی گمرک روی خودروهای ژاپنی است، اما آمریکا می خواهد این تعرفه به تدریج لغو شود. در مقابل، ژاپنی ها نگران این هستند که لغو تعرفه های کشاورزی به ویژه واردات گوشت آمریکایی، به کشاورزان و دامپروران ژاپنی ضربه سنگینی وارد آورد.

برچسب ها: واشنگتن و توکیو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: