کد خبر: ۱۴۱۱۹۱
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
0
کشورهای آسیای میانه که با کاهش بهای انرژی و ضعف اقتصاد روسیه دچار رکود شده اند، با سرعت بیشتری به سوی اتحاد با چین گام بر می دارند.
پول‌نیوز - کشورهای آسیای میانه که با کاهش بهای انرژی و ضعف اقتصاد روسیه دچار رکود شده اند، با سرعت بیشتری به سوی اتحاد با چین گام بر می دارند.

خبرگزاری نیکی (NIKKEI) روز سه شنبه نوشت: ماه گذشته کریم ماسیمف، نخست وزیر قزاقستان، موفق شد در جریان سفرش به چین، قراردادی به ارزش 23 میلیارد دلار با چینی ها امضا کند. این پول قرار است در بخش های راه آهن و جاده سازی سرمایه گذاری شود.

چین به تازگی به بزرگترین شریک تجاری قزاقستان تبدیل شده و از این نظر، روسیه را پشت سر گذاشته است. همچنین راه آهن تجاری چین و قزاقستان در ماه فوریه (بهمن – اسفند) راه اندازی شد.

قزاق ها در اقدامی که نوعی وفاداری به چین محسوب می شود، جزو نخستین کشورهای جهان بودند که در اکتبر گذشته (مهر93) اعلام کردند به بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا به رهبری چین خواهند پیوست. کشورهایی چون قرقیزستان و جمهوری آذربایجان، ماه گذشته به این بانک پیوستند. اکنون همه کشورهای آسیای میانه، به جز ترکمنستان، گفته اند که عضو بانک تازه تاسیس خواهند شد.

روسیه پیش از این، منطقه آسیای میانه را حیاط خلوت خود می دانست و می کوشید جمهوری های سابق شوروی را زیر چتر خود گرد آورد. اما ضمیمه شدن بخشی از خاک اوکراین به روسیه و ناآرامی در بخش های روس نشین اوکراین، سبب شد کشورهای آسیای میانه با نگرانی بیشتری به روابط خود با مسکو بنگرند.

از سوی دیگر، ازبکستان نیز قصد دارد صادرات گاز به روسیه را کاهش دهد و برعکس، بر حجم صادرات گاز به چین بیفزاید.

تاجیکستان نیز قراردادی به ارزش 6 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری چینی ها در کشورشان امضا کرده اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: