کد خبر: ۱۴۳۴۱۷
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
0
متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی با عرضه شیر و لبنیات سنتی مخالف است، گفت: شیر و پنیر سنتی عامل انتقال بیماری‌هایی مثل تب مالت هستند.
احتمال ابتلا به تب مالت با مصرف شیر و پنیر سنتی وجود داردپول‌نیوز- فرهمند صالح‌زاده متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگویی گفت: سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله‌ای یا شیر خام در ماست‌بندی‌ها و مغازه‌های سطح شهر مخالف است.

وی با بیان اینکه شیر پاستوریزه هیچ مخاطره‌ای برای مصرف کننده ندارد، افزود: شیر عرضه شده توسط ماست‌بندی‌ها و مراکز عرضه لبنیات سنتی حتما شیر برگشتی کارخانجات نیست، ولی ممکن است، بخشی از شیر عرضه شده در این مکان‌ها از این شیرهای برگشتی تأمین شود.

متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی بیان داشت: مراکز عرضه لبنیات سنتی تحت نظارت مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت است و سازمان دامپزشکی بر آنها نظارت ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا باکتری تب مالت با جوشاندن از بین می‌رود، گفت: باکتری تب مالت با جوشاندن شیر از بین می‌رود، ولی جوشاندن شیر در منازل ارزش کیفی شیر را به شدت کاهش می‌دهد و بخش زیادی از ویتامین‌ موجود در شیر از بین می‌رود.

صالح‌زاده تصریح کرد: شیر پاستوریزه نیازی به جوشاندن ندارد، ضمن اینکه با تهیه آن در کارخانه‌ها حداکثر ویتامین موجود در آنها حفظ می‌شود.

وی در مورد مصرف پنیر سنتی، گفت: پنیر سنتی اگر از شیر پاستوریزه تهیه شود، مشکلی ندارد، اما اگر از شیر‌های فله‌ای به دست آید، مخاطره‌انگیز است.

متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی بیان داشت: یک سوم آلودگی به بروسلوز (تب مالت) از طریق پنیر ایجاد می‌شود.

وی افزود: مصرف پنیر تازه‌ای که از شیر فله‌ای تهیه شده باشد، هم مانند شیر مخاطره‌انگیز است، ولی اگر پنیری که به صورت سنتی تهیه شده، به مدت 2 ماه در آب نمک نگهداری شود، در صورتی که آلوده به باکتری تب مالت باشد، آن باکتری از بین می‌رود.

صالح‌زاده بیان داشت: ماست و دوغی  که در ماست‌بندی‌ها به صورت سنتی عرضه می‌شود، خطرساز نیست، زیرا شیر برای تهیه ماست، جوشانده می‌شود و میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در آن از بین می‌رود.
منبع: فارس
برچسب ها: شیر ، پنیر ، لبنیات ، تب مالت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: