April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۳۸۹۰
۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
0
فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: ۵۸۰ قلم اشیاء تاریخی اصلی و بدلی در یکسال گذشته در استان کرمانشاه کشف شده است.
پول‌نیوزسرهنگ محمدرضا بیداد در همایش هفته میراث فرهنگی که امروز در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به اینکه از میان 580 قلم شی تاریخی کشف شده در استان بیش از 520 قلم بدلی هستند، اظهار داشت: اشیا بدلی با اینکه اصالت و ارزش مادی ندارند اما سبب کاهش ارزش در چرخه معاملات میراث فرهنگی و کلاهبرداری می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال گذشته 15 باند حفاری غیرمجاز در این استان متلاشی شد، عنوان کرد: در حوزه جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز 145 مورد برخورد انجام شد که 25 مورد به مراجع قضایی ارجاع و بقیه با تعهد محضری پیگیری شد.

سرهنگ بیداد با اشاره به اینکه دو هزار نفر در قالب انجمن‌های مردم نهاد در استان کرمانشاه با یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه همکاری مستمر دارند، گفت: در سال گذشته یک هزار و 340 نفر و در دو ماه ابتدایی امسال در استان کرمانشاه 600 نفر در قالب انجمن‌های مردم نهاد میراث فرهنگی ساماندهی شدند.

وی با بیان اینکه با وجود کمبود نیروهای حفاظت در طول سال گذشته 35 کمین شبانه در تپه‌های تاریخی اجرا و دو مورد آن منجر به دستگیری متخلفان شد، افزود: در طول سال گذشته 17 دستگاه گنج‌یاب در استان کرمانشاه کشف شد که به دلیل عدم وجود موازین قانونی مناسب برخورد مناسب با این متخلفان امکان‌پذیر نیست.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از صد سال گذشته تاکنون به دلیل پیشرفت فناوری و ساخت ماشین‌آلات، تخریب عوامل طبیعی و تاریخی گسترده‌تر شده است، بیان کرد: نیاز بشر به منابع اقتصادی و کشاورزی و سوداگری اشیاء عتیقه سبب شده است که آثار تاریخی با استفاده از ماشین‌آلات مدرن در مدت زمان کوتاهی مورد تخریب و غارت افراد قرار گیرند.

وی خواستار کاربرد روش‌های نوین حفاظت همچون پایش الکترونیکی و کنترل هوایی برای حفاظت از آثار تاریخی شد و گفت: کنترل اجتماعی با همکاری دوستداران میراث فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد می‌‌تواند در کاهش تخریب میراث فرهنگی بسیار موثر باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: