کد خبر: ۱۴۴۶۱۷
۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
0
شیوا گفت: تولید‌کننده مایل است همیشه قیمت را افزایش دهد اما با توجه به رشد 70 درصدی تولید و کاهش هزینه‌های تمام شده طی سال گذشته هزینه تولید کننده خودرو نیز کاهش یافته است.
پول‌نیوز - رضا شیوا در حاشیه همایش بیست‌وپنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به این‌که قیمت خودرو و میزان افزایش آن براساس محاسبات ریاضی تعیین شده و سپس تعیین تکلیف می‌شود، اظهار کرد: عدم افزایش قیمت برای خودروسازان بهتر است چرا که بازار کشش لازم را ندارد.

وی با اشاره به این‌که دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تعیین شده است، تصریح کرد: شورای رقابت منتظر تصمیم‌گیری مجلس در مورد رقابتی‌ یا غیررقابتی بودن بازار خودرو در این مورد است.

رییس شورای رقابت با رد افزایش 15 درصدی قیمت خودرو به عامل کیفیت خودرو در تعیین افزایش قیمت اشاره و خاطر نشان کرد: در فرمول تعیین افزایش قیمت خودروی شورای رقابت اگر کیفیت خودرو پایین باشد تولید‌کننده جریمه خواهد شد و اگر کیفیت آن بهبود پیدا کند جایزه خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر کیفیت خودرو رشد چندانی نداشته است و به همین جهت به خودروسازان توصیه می‌شود که در کنار افزایش تولید، کیفیت را نیز بهبود بخشند.

*** کیفیت ایران خودرو بهتر از سایپا است

شیوا همچنین در پاسخ به این سوال که طبق ارزیابی شورای رقابت کیفیت کدام خودروها بالاتر است، اظهار کرد: طبق فرمول ما به نظر می‌رسد ایران خودرو به لحاظ کیفی نسبت به سایپا رشد بهتری داشته است.

رییس شورای رقابت همچنین با اشاره به این‌که خودروی چینی در حال کسب سهم بیشتری از بازار خودروی کشور است، تصریح کرد: به همین دلیل باید خودروسازان داخلی کیفیت خود را افزایش داده و آبشن‌های بیشتری برای تولیدات خود در نظر بگیرند. چینی‌ها خودروهایی می‌سازند که مردم از لحاظ ظاهری به آنها علاقه‌مندند ولی کیفیت‌شان در حد کیفیت خودروی داخلی نیست.

شیوا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز برعهده شورای رقابت قرار بگیرد، گفت: نه چنین موضوع به صورت رقابتی تعیین می‌شود.

وی همچنین درباره‌ی تاثیر‌گذاری توافق هسته‌ای روی قیمت خودرو گفت: توافق هسته‌ای روی کل صنعت تاثیر خواهد گذاشت چرا که نقل و انتقالات پولی را آسان می‌کند و همچنین قطعه‌سازان کشور‌های خوب که به دلیل تحریم‌ها می‌ترسیدند به ایران قطعه بفروشند نیز با ایران ارتباط پیدا می‌کنند و خودروسازان بیشتری نیز از خارج با ایران قرار‌داد می‌بندند.

رییس شورای رقابت با تاکید بر این‌که مساله رقابتی‌بودن بازار خودرو نیازی به رایزنی با مجلس ندارد، تصریح کرد: شورای رقابت این مساله را از مجلس تقاضا کرده است و منتظر است که توضیحات لازم را مجلس به شورا ارائه دهد.

شیوا همچنین تصریح کرد: در صورت ایجاد توافق پیش‌بینی ما این است که خودروسازان خارجی بیشتر با خودروسازان داخلی قرارداد ببندند که این امر باعث می‌شود بازار خودروی داخلی از حالت غیررقابتی به رقابتی تبدیل شود.

رییس شورای رقابت همچنین درباره‌ی تشکیل کمیته بانک و بیمه در شورای رقابت گفت: کارگروه بیمه برای رسیدگی به مساله‌ی انحصار تشکیل شده و در آینده کارگروه بانک نیز شکل خواهد گرفت.

وی همچنین درباره‌ پرونده 650 میلیارد یورویی اظهار کرد: این پرونده در مرحله‌ی کارشناسی است و پس از آن در صحن علنی شورای رقابت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: