May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۵۵۹۱
۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
0
وزیر محافظه کار دارایی انگلیس شامگاه چهارشنبه گفت که درصدد حراج سهام رویال بانک اسکاتلند به رغم وارد شدن ضرر و زیان هنگفت به مالیات دهندگان انگلیسی، است.
حراج سهام رویال بانک اسکاتلندپول‌نیوز - جورج آزبورن وزیر محافظه کار دارایی انگلیس شامگاه چهارشنبه گفت که درصدد حراج سهام رویال بانک اسکاتلند به رغم وارد شدن ضرر و زیان هنگفت به مالیات دهندگان انگلیسی، است.

دولت محافظه کار کامرون در حالی درصدد واگذارکردن رویال بانک اسکاتلند برآمده است که پول های مالیات دهندگان انگلیسی در خلال بحران مالی 2008 میلادی، مانع از سقوط این بانک شد.

آزبورن مدعی شده است که در حال حاضر شرایط مناسبی برای مالیات دهندگان انگلیسی و نیز صاحبان کسب و کار است که 79 درصد از سهام این بانک که متعلق به دولت است، واگذار شود حتی اگر ارزش اسمی این میزان سهام ، 13 میلیارد پوند کمتر از مبلغی باشد که دولت انگلیس در سال 2008 میلادی پرداخت کرد.

دولت کارگری گوردون براون در جریان بحران اقتصادی سال 2008 میلادی، به منظور نجات رویال بانک اسکاتلند آر بی اس ، بیش از 79 درصد از سهام این بانک را خریداری کرده بود.

گفته می شود قرار است سهام رویال بانک اسکاتلند که دولت انگلیس در سال 2008 میلادی بابت آن 45 میلیارد پوند پرداخت کرده بود، به سرمایه گذاران نهادی و نیز عامه مردم فروخته شود.

روزنامه دیلی تلگراف روز پنجشنبه در گزارشی در همین ارتباط نوشت که خسارت وارده بابت حراج سهام رویال بانک اسکاتلند به مالیات دهندگان انگلیسی بیش از 7 میلیارد پوند خواهد بود.

براساس گزارش منتشرشده از سوی رویال بانک اسکاتلند که در حال حاضر بیشترین سهام آن متعلق به دولت انگلیس است، این بانک در سه ماهه نخست سال 2015 میلادی با ضرر مالی 446 میلیون پوندی مواجه بوده است.

به گفته مدیران اجرایی این بانک، ضرر مالی یاد شده ناشی از اختصاص بودجه های کلان به دلیل پرداخت جریمه، برای پوشش هزینه های تحقیقات و پیگیری دعاوی قضائی بوده است.

راس مک اوان  مدیر اجرایی رویال بانک اسکاتلند عملکرد این غول بانکی را نگران کننده خوانده و از سالی دشوار در پیش رو خبر داده است.

در همین حال رویال بانک اسکاتلند میزان سود ناشی از فعالیت هایش را در سه ماهه نخست 2015 میلادی را یک میلیارد و 630 میلیون پوند اعلام کرده است که نسبت به سال گذشته میلادی 16درصد افزایش نشان می دهد

مقامات رویال بانک اسکاتلند همچنین میزان خسارت این بانک دولتی را در سال 2014 میلادی را 3.5میلیارد پوند اعلام کرده بودند که نسبت به سال قبل از آن 9 میلیارد پوند کاهش داشته است.

رویال بانک اسکاتلند که مقر آن در شهر ادینبورو می باشد، شرکت خدمات مالی و بانکداری است، که در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه گذاری، مدیریت سرمایه، سرمایه گذاری و خدمات بیمه فعالیت دارد.

این بانک قدیمی در سال 1727 میلادی راه اندازی شده و در حال حاضر دارای بیش از 700 شعبه در منطقه اسکاتلند بوده، همچنین در تمامی شهرهای اصلی و بزرگ ایرلند، ولز و انگلیس نیز دارای شعبه است و سهام آن در بازار بورس نیویورک و بورس لندن دادوستد می شود.

دولت محافظه کار دیوید کامرون بعد ازپیروزی قاطع حزب محافظه کار در انتخابات پارلمانی هفدهم اردیبهشت ماه و کسب اکثریت کرسی مجلس عوام، به منظور کاهش کسری بودجه کشور، برنامه های خصوصی سازی در کنار سیاست های ریاضت اقتصادی، با سرعت زیادی به جریان انداخته است.

جورج آزبورن اخیرا نیز از فروش سهام بانک لویدز انگلیس و نیز فروش سهام رویال پست ( پست دولتی) سخن به میان آورده بود.

وزارت دارایی انگلیس هفته گذشته تایید کرد که سهام های غول بانکی لویدز را طی دوازده ماه آینده به سرمایه گذاران کوچک خواهد فروخت.

وزارت دارایی انگلیس عنوان کرده که امکان واگذاری سهام این بانک به سرمایه گذاران نهادی که در ماه ژوئن خاتمه خواهد یافت را تا 31 دسامبر آینده تمدید می کند.

این وزارتخانه گفته است تمدید زمان یاد شده به جورج آزبورن کمک خواهد کرد که بتواند به وعده اش برای فروش 9 میلیارد پوند از سهام های لویدز در سال مالی 16-2015 جامه عمل بپوشاند.

تمدید فروش سهام های بانک لویدز به سرمایه گذاران نهادی و مردم به معنای آن است که این بانک در ظرف یکسال مالی آینده بار دیگر به دامن بخش خصوصی باز خواهد گشت.

گفته می شود واگذاری سهام های رویال بانک اسکاتلند و بانک لویدز، بزرگترین طرح خصوصی سازی از زمان خصوصی شدن شرکت بریتیش تله کام  و شرکت گاز انگلیس است که در دهه هشتاد میلادی توسط دولت محافظه کار مارگارت تاچر صورت گرفت.

در دهه هشتاد میلادی سهام های بریتیش گاز به مبلغ 3 میلیارد و 900 میلیون دلار و بریتیش تله کام به مبلغ 5 میلیارد و 600 میلیون پوند، به فروش رسیدند.

بانک لویدز با تعمیق بحران اقتصادی که از سال 2008 میلادی شروع شد، با طرح حمایتی 20 میلیارد پوندی (26 میلیارد یورو) دولت کارگری گوردون براون  از ورشکستگی نجات پیدا کرد. در آن زمان دولت انگلیس مالک 41 درصد سهام لویدز شد.

دولت ائتلافی دیوید کامرون از سال 2013 میلادی کار واگذاری سهام بانک لویدز را به شرکت های و سرمایه گذاران نهادی شروع کرده است.

بانک لویدز اخیرا اعلام کرد که سود این غول بانکی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، با یازده درصد کاهش، یک میلیارد و 214میلیون پوند بوده است.

بانک لویدز، یک موسسه مالی و بانکداری بزرگ انگلیسی است، که در زمینه ارائه خدمات بانکداری، بیمه، سرمایه گذاری و مزایای بازنشستگی فعالیت می کند.

ریشه های تاسیس بانک لویدز به سال 1765 میلادی و تشکیل بانک لویدز تی اس بی بازمی گردد. این گروه در سال 2009 میلادی و در پی ادغام لویدز بانک و شرکت خدمات مالی اچ بی اس او؛ که خود از ادغام چهار بانک انگلیسی تشکیل شده بود، راه اندازی شد.

بانک لویدز در اسکاتلند به ثبت رسیده است و شعبه مرکزی این بانک در شهر لندن، قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک و بورس لندن معامله می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: