May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۷۵۳۲
۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
0
پول‌نیوزرئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن از رشد ۵۰ درصدی تناژ حمل و نقل بین المللی سال ۹۳ خبر داد و گفت: تحقق این رقم به دلیل رشد جهشی ۱۱۰درصدی در واردات، رشد مناسب ۵۶ درصدی در ترانزیت و رشد ۲۸ درصدی در صادرات بوده است.

محمد غراوی بیان کرد: اعمال تخفیفات به موقع، تقویت بازاریابی، تعاملات و رایزنی با صاحبان کالا و راه‌آهن‌های منطقه، تأمین واگن‌های خالی امدادی از سوی راه‌آهن و از این قبیل از جمله عوامل مؤثر در افزایش حمل بار بوده است.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن اضافه کرد: حمل و نقل ترانزیت دارای ارزش افزوده بالایی است به طوری که از نظر وزنی حدود 8 درصد از حجم حمل و نقل ریلی کشور در سال 93 مربوط به حمل و نقل بین المللی بوده که نسبت به سال 92 حدود 40 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از نظر درآمدی سهم حمل و نقل بین المللی حدود 17 درصد از کل درآمد حمل و نقل راه آهن بوده است گفت: بر این اساس در حمل و نقل بین المللی به ازاء هر تن حمل، درآمدی بیش از 2 برابر برای راه‌آهن ایجاد شده این در حالی است که درآمد ایجاد شده در حمل و نقل داخلی حدود 90 درصد تناژ حمل بوده است.

به گفته غراوی متوسط درآمدی که از حمل و نقل بین المللی بابت جابه‌جایی هر تن کالا ایجاد می‌شود حدود 2.5 برابر درآمدی است که در حمل و نقل داخلی راه‌آهن به دست می‌آید.

رئیس کمیته ترانزیت با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی سال 93 گندم و جو قزاقستان از مرز ریلی سرخس بوده که نسبت به سال قبل در حدود 150درصد افزایش داشته است، ادامه داد: انتظار می رود با افتتاح مرز ریلی اینچه برون که اواخر سال 93 با حضور روسای جمهور ایران و ترکمنستان و قزاقستان اتفاق افتاد روند حمل و نقل گندم از قزاقستان، تسهیل و به بیش از یک میلیون تن در سال 94 برسد.

وی صادرات سیمان را عمده ترین اقلام صادرات ریلی با رشد 140 درصدی نسبت به سال قبل عنوان کرد و افزود: پنبه ازبکستان از مهمترین بارهای ترانزیتی است که درسال 93 از رشد خوبی برخوردار بوده به طوری که با رایزنی های انجام شده حمل آن از 88 هزار تن در سال 92 به 207 هزار تن درسال 93 رسیده است و با توجه به مذاکراتی که اخیرا در حاشیه اجلاس مشترک اقتصادی در تاشکند صورت گرفت قرار است حمل پنبه ترانزیتی در سال جاری بیشتر از 400 هزار تن انجام شود.

غراوی افزود: در سال 93 بالغ بر 28هزار واگن کشورهای «cis» و 8600 واگن ترکیه ای و 7600 واگن ایرانی و 7800 واگن خصوصی و استیجاری خارجی در حمل و نقل بین المللی راه آهن بکار گرفته شده است که 35 درصد بیشتر از سال قبل بوده است؛ درعین حال میانگین درآمد هر واگن حدود 12 درصد افزایش داشته‌ است‌.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: