May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۷۵۵۹
۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
0
رئیس کنفدراسیون صادرات می‌گوید: به واسطه تحریم‌ها همه سطوح صادراتی آسیب دیده‌اند و با ۵۰ میلیارد تومان از ۲ رشته مشکل حل نمی‌شود و از آن طرف صادرکنندگان هنوز طلب ۳۶۰ میلیارد تومانی جوایز صادراتی خود را دریافت نکرده‌اند.
پول‌نیوز- محمد لاهوتی در پاسخ به این پرسش که اخیراً 50 میلیارد تومان برای حمایت از صادرات به سازمان توسعه تجارت اختصاص‌یافته و فکر می‌کنید این مسئله چقدر در تقویت صادرات مؤثر خواهد بود، به آسیب‌شناسی موضوع پرداخت و گفت: این مبلغ فقط برای حمایت از صادرات خدمات فنی ـ مهندسی و دانش‌بنیان اختصاص‌یافته است که نحوه اختصاص آن نیز اولویت‌بندی خواهد شد، اما نباید فراموش کرد که حمایت از صادرات در 2 مقوله و 2 رشته نمی‌گنجد.

وی با اشاره به اینکه به واسطه تحریم‌ به تمام بخش‌های صادراتی آسیب وارد شده و نه فقط 2 رشته، تأکید کرد: نباید از حمایت سایر حوزه‌های صادراتی غافل شد و آنها را نادیده گرفت؛ اگرچه معتقدیم خدمات فنی‌ ـ مهندسی ظرفیت خوبی برای افزایش صادرات غیرنفتی ایجاد می‌کند.

360 میلیارد تومان طلب 5 ساله صادرکنندگان از دولت

عضو کمیسیون توسعه تجارت اتاق تهران این را هم گفت: بسیاری از صادرکنندگان از سال 89 و از دولت قبل رقمی بالغ بر 360 میلیارد تومان را در قالب جوایز صادراتی طلب دارند و از طرفی دولت یازدهم پولی در چنته ندارد که بتواند دیون خود را بپردازد.

وی ادامه داد: اما در عین حال صادرکنندگان براساس قول دولت قبل در محاسبات خود به گونه‌ای عمل کرده‌اند که بتوانند کالای خود را صادر کنند و جوایز صادراتی بخشی از قیمت‌هایشان را پوشش می‌دهد که طی 4 سال اخیر با تورم 2 رقمی این طلب پرداخت نشده است.

تعرفه ورود کالای ایرانی به بازارهای دنیا 5 تا 10 برابر دیگر کشورهاست

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به اینکه برخی مسئولان معتقدند که برای بازاریابی نوین صادراتی باید شرکت‌ها کنسرسیوم صادرات به میان بیایند؛ چراکه برخی تولیدکنندگان به روش سنتی نمی‌توانند صادرات داشته باشند، گفت: این که تولیدکننده با مقوله صادرات آشنا نباشد، صد درصد واقعیت ندارد و تولیدکنندگان کار خود را بلدند به شرط آنکه دولت بندهای زائد را از پیش پای صادرات بردارد.

به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در شرایط موجود به‌دلیل توافق‌نامه‌های تعرفه ترجیحی بین کشورهای مختلف عملاً تعرفه ورود کالاهای ایرانی 5 تا 10 برابر دیگر کالاهاست و ما باید در شرایط نابرابر در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای اروپایی در حد حرف مانده

وی با انتقاد از سازمان توسعه تجارت در راستای گسترش بازارهای صادراتی اظهار داشت: هنوز اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای مهم اروپایی در حد حرف است و ما رایزن مؤثر اقتصادی در اروپا نداریم. از طرف دیگر رایزنانی که از طریق سازمان توسعه تجارت اعزام می‌شوند، پاسپورت سیاسی ندارند و نمی‌توانند با سفارت‌خانه کشورمان هماهنگ شوند، در نتیجه اثرگذاری کمتری دارند.

لاهوتی با بیان اینکه امکان ارتباط‌گیری رایزنان بازرگانی با مسئولان سیاسی کشورها بسیار کم است، خاطرنشان کرد: این مسئله حلقه مفقوده‌ای بین وزارت صنعت و وزارت امور خارجه کشورمان است که باید حل شود.


منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: