May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۴۵۵
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
0
خانه هایی که تا چند ماه گذشته مالکان آن به هیچ عنوان حاضر به تخفیف نبودند به یکباره هنگام عزیمت تیم مذاکره کننده هسته ای به وین مالکان نیز یا اجاره بها را کاهش دادند یا برخی که حاضر به فروش مسکن نبودند با تخفیفات قابل توجه مصّر به فروش مسکن شدند .
پول‌نیوز- در صورت توافق در مذاکرات هسته ای هم خانه گران نخواهد شد این و پیش بینی کارشناسان و تحلیلگران اقتصاد مسکن از آینده بازار مسکن طی چند ماه آینده است .

این خبر در حالی از سوی کارشناسان بخش مسکن نقل قول می شود که تا چند روز پیش همزمان با سفر تیم مذاکره کننده هسته ای به وین ارزانی یکباره اجاره بها و تخفیفات قابل توجه در بخش فروش مسکن در صدر اخبار بازار مسکن قرار گرفت .

خانه هایی که تا چند ماه گذشته مالکان آن به هیچ عنوان حاضر به تخفیف نبودند به یکباره هنگام  عزیمت تیم مذاکره کننده هسته ای به وین مالکان نیز یا اجاره بها را کاهش دادند یا برخی که حاضر به فروش مسکن نبودند با تخفیفات قابل توجه مصّر به فروش مسکن شدند .

آپارتمان ۶۲ متری با تمام امکانات و تک خوابه واقع در سعادت آباد که به قیمت ۵۰۱ هزارتومان به فروش میرسید تا آپارتمان ۶۵ متری و دوخوابه، تکواحدی با پارکینگ و انباری و عمر ۵ ساله در خیابان حبیب اله حوالی مترو شریف که با قیمت ۲۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود و در سردار جنگل واحدی ۶۲ متری با عمر ۸ ساله و بازسازی شده با امکانات ۲۳۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آپارتمانی ۶۵ متری و یک خوابه در قیطریه متری ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری میشود و آپارتمانی ۶۲ متری دیگر در شهران با پارکینگ و انباری، بدون آسانسور ۲۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و این ارقام ادامه دارد آنچه نقل شد بخشی از گزارش میدانی خبرنگار مهر از ارزانی یک باره مسکن طی هفته گذشته بود .

این ارزانی یک باره و پُر شبهه چندی پیش مسئولین را به پاسخ واداشت . سئوالی که شاید این روزها بیشتر در ذهن خریداران یا متقاضیان مسکن تداعی کرده باشد که آیا « توافق در مذاکرات هسته ای چنین تاثیری در بخش مسکن داشته است » یا « چالشهای این روزهای بازار مسکن متاثر از رفت و آمدهای تیم های مذاکره کننده هسته ای بوده است ؟» سئوالی که به باور برخی دیگر از تحلیلگران میتواند متاثر از آزاد شدن برخی دارایی های بلوکه شده ایران در صورت رفع تحریم باشد .

به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان و تحلیلگران اقتصاد مسکن ورود سرمایه کلان به بازار مسکن همواره باعث ایجاد شوک در بخش مسکن بوده است اما اینبار این سرمایه کلان در صورت آزاد سازی نیز تاثیری در بازار و اقتصاد مسکن نخواهد داشت چرا که غالبا این قبیل سرمایه های کلان در اختیار بانکها قرار میگیرد پس در صورت توافقات احتمالی در طول مذاکرات هسته ای  نیز نباید تاثیر چندانی در بخش مسکن و اقتصاد مسکن ایجاد شود.

 هر چند از نظر این کارشناسان و تحلیلگران امر مسکن ، توافق در مذاکرات هسته ای صرفا می تواند منجر به تحرّک بازار مسکن شود اما درادامه دلیلی برای گرانی یا هر گونه جهش قیمت در بازار مسکن نخواهد شد .

باید یادآور شد اجاره بها در بخش مسکن نیز بالاتر از نرخ تورم نخواهد بود و با همین نرخ تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.در بخش خرید و فروش مسکن نیز از نظر مسئولین دولتی و برخی کارشناسان بخش مسکن احتمال هر گونه افزایش قیمت بعید به نظر میرسد .

با این حال با وجود تاثیر گذار بودن عوامل جانبی در بخش مسکن و متاثر بودن این بخش از هر گونه افزایش قیمت در بخشهای وابسته به امر مسکن از مصالح ساختمانی گرفته تا قیمت تمام شده نفت و گاز و انرژی و آینده ای که هر گونه تغییرات در صورت توافق مذاکرات در بخشهای مختلف اقتصاد برای ما به همراه خواهد داشت خوب یا بد گران یا ارزان شدن مسکن تا اجاره بها طی روزهای اینده بی تاثیر از آینده خوب یا بد توافقات احتمالی هسته ای نخواهد بود.

آینده مذاکرات در صورت توافق با ورود سرمایه گذاران جدید به بازار ایران همراه خواهد بود و منهای سرمایه های کلانی که در صورت رفع تحریم آزاد خواهند شد بازار مسکن ایران به مشابه سایر بازار سرمایه ایران متاثر از ورود برخی سرمایه گذاران جدید در بخش های مختلف اقتصادی از نفت و گاز گرفته  تا مسکن ، خودرو ، پتروشیمی و انواع مصالح ساختمانی و صنایع وابسته خواهد بود لذا پیش بینی های احتمالی از آینده مسکن بی تاثیر از آتیه مذاکرات خوب یا بد نخواهد بود .

منبع: نسیم ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: