کد خبر: ۱۴۹۲۱۶
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
۱
پول‌نیوز- درباره مزیت پنهان وام خرید مسکن خانه‌اولی‌ها، نکته جالبی را اعلام کرده است.میثم باقری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگویی اعلام کرد: اگر چه نرخ سود اسمی تسهیلات 40، 60 و 80 میلیون تومانی خرید مسکن که بانک مسکن قرار است به خانه‌اولی‌ها پرداخت کند، 14 درصد تعیین شده، اما با احتساب سپرده‌گذاری یکساله معادل نصف این تسهیلات، نرخ سود واقعی این وام تقریبا نزدیک به 17 درصد در سال برآورد می‌شود.

با توجه به سود بالای 20 درصد تسهیلات بانکی در حال حاضر، این نرخ، برای متقاضیان خرید مسکن صرفه اقتصادی دارد.


باقری در این زمینه توضیح داد: در شرایط اقتصادی فعلی که نرخ تسهیلات پرداختی حداقل 21درصد است (و بعضا تا 28درصد نیز در موسسات غیرمجاز بانکی می‌رسد) این وام کاملا صرفه اقتصادی دارد. البته احتمالا در صورت هجوم تقاضاکنندگان، متقاضیان با محدودیت در ثبت‌نام مواجه خواهند شد، پس کسانی که در شرایط ثبات اقتصادی فعلی و قبل از تغییرات احتمالی قیمت مسکن و محدودیت احتمالی در ثبت‌نام، زودتر از مزایای این تسهیلات استفاده کنند یک گام جلوتر از سایرین خواهند بود.


وی افزود: البته مابه‌التفاوت نرخ 14 درصد پرداخت تسهیلات تا 20درصد هزینه سپرده‌ها باید از محلی تامین شود (این موضوع تازه بدون در نظر گرفتن کارمزد بانک مسکن برای عاملیت این کار است) و باید یارانه‌ای بابت این تسهیلات به بانک مسکن پرداخت شود یا وجوه این مابه‌التفاوت نزد بانک مسکن تامین شود تا این وجوه از منابع داخلی بانک مسکن تامین نشود.


باقری همچنین در تشریح راهکار خروج غیرتورمی مسکن از رکود گفت: بهترین راهکاری که به صورت غیرتورمی بخش مسکن را می‌تواند از رکود خارج کند یارانه تسهیلات از طرف دولت است که باید اولا درآمد دولت افزایش یابد و کسری بودجه برطرف شود و در بودجه نیز مبلغ مشخصی به این موضوع تخصیص یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب ها: خانه ، وام خرید مسکن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
رامين
Iran, Islamic Republic of
09:49 - 1394/04/30
همانطور كه يك ميليون نوزاد - 9 ماه استراحت بچه داري - 10 روز مرخصي مردان و ... پرداخت شد اينم پرداخت خواهد شدددددددددددد .
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: