کد خبر: ۱۴۹۸۰۳
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
0
پول‌نیوز- دست اندارکاران امور بندری هرمزگان می گویند: بازگشت شرکت های لاینری خطوط بزرگ بین المللی کشتیرانی به بندرشهید رجایی معروف به دروازه طلایی ایران پس از رفع تحریم های ظالمانه شکوفایی اقتصادی درپی دارد.

برخی از دست اندرکاران امور بندری هرمزگان معتقدند که بندر شهید رجایی از دوران جنگ تحمیلی، تاکنون توانایی خود را در تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی وغیر نفتی در بین بنادر کشورمان به اثبات رساند وظرفیت های عظیم این بندرروز به روز در بخش های مختلف از جمله کالاهای کانتینری که امروز به عنوان مدرن ترین شیوه جابجایی کالا در دنیا می باشد، همچنان آغوش خود را برای بازگشایی خطوط بین المللی باز کرده است.

سرمایه گذاری فراوانی از سوی دولت و بخش خصوصی در بخش بندر شهید رجایی شده تا این بندر به عنوان بندر مادر یا (هاب) در منطقه به عنوان یکی از بزرگترین بندرهای با ظرفیت بالا در خلیج فارس مطرح شود و این ظرفیت در طول سالهای اخیر تکمیل تر شده است.

بندر شهید رجایی به عنوان نبض اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت های دیگری از قبیل پایانه کانتینری، نفتی، کالاهای فله ای، خط ریلی و جرثقیل های بزرگ و محوطه های پوشیده وباز برای بارانداز است که سرمایه گذاران می توانند ازاین بندربه عنوان بهترین گزینه استفاده کنند واین موضوع بواسطه سرمایه گذاری فراوان بخش دولتی وخصوصی به خوبی نمایان است.

بندرشهید رجایی به عنوان یک مجتمع بندری با توانایی بالفعل می تواند با بندر جبل علی امارات برابری کند وسالهای سال ارتباط بندری با 80 بندر دنیا داشته و حتی شرکت های لاینری کشتی های غول پیکرحمل 12هزار کانتینری را درخود جای داده و از ظرفیت وتوان موجود هیچ چیزی کم نشده و نیازمند مدیریت و برنامه ریزی برای فرصت موجود است.

در دهه های گذشته بندر شهید رجایی سابقه پهلو گیری کشتی های نسل هفتم نیز داشته و از 100درصد ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور بیش از 60 درصد

اختصاص به این بندر داشته و تا مرز50تا 60میلیون نیز کالا جابجا کرده است.

البته استان هرمزگان با داشتن 31بندر بزرگ وکوچک دیگرازجمله شهید باهنر، بندرلنگه ، جاسک ، تیاب، شهید حقانی ، نخل ناخدا، جوادالائمه ، آفتاب وهرمز، قشم وکیش وابوموسی ظرفیت های زیادی در بخش بندری دارد که می توانند جوابگوی کالاهای سبک تر وحمل بین بنادر وجرایز( تراشیبپ) را برعهده بگیرند.

این بندرها هم در گذشته نقش مهمی در صادرات و واردات داشتند و اینک هم دارند که متاسفانه تحریم های ظالمانه 12ساله ، شرایط این فضای موجود را محدود کرد ولی بازهم ظرفیت برای یک جهش اقتصادی و رونق دوباره اقتصاد وجود دارد که کمتر در کشور دیده می شود.

معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان دراین زمینه می گوید: از زمان تعلیق تحریم های بندری و دریانوردی ایران، از یکسال گذشته تاکنون هفت خط کشتیرانی بین المللی از جمله WAN HAI، PIL، CMA CGM، MESSINA تردد خود را به بندر شهید رجایی از سر گرفته اند.

محمد علی سعیدی پور اظهار داشت: دوم وسوم تیرماه امسال نیز همزمان با اوج گرفتن مذاکرات دیپلماتیک ایران و 1+5 برای رفع تحریم های اقتصادی، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران میزبان کشتی متعلق به خط لاینر هانجین کره جنوبی بود.

وی افزود: کشتی BERMER HAVEN از بندر سنگاپور وارد بندر شهید رجایی شد و بدون کمترین معطلی در اسکله 25 این بندر پهلو گرفت.

وی تصریح کرد: عملیات تخلیه و بارگیری محموله این کشتی در کمترین زمان ممکن به انجام رسید و پس از پایان عملیات تخلیه و بارگیری، بندر شهید رجایی را به مقصد بندر جبل علی امارات ترک کرد.

سعیدی پور خاطرنشان کرد: خط کشتیرانی هانجین(HANJIN ) با بهره مندی از کشتی های غول پیکر نسل ششم، هفتمین لاینر پهلو گرفته در بزرگترین بندر تجاری ایران طی یکسال اخیر است.

به گفته این مقام مسوول کانتینرهای این خط پیش از این، توسط کشتی های سایر خطوط و بنادر منطقه به بندر شهید رجایی حمل می شد.

معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است دوخط دیگر YANG MING و EVERGREEN نیز طی آینده نزدیک کشتی های خود را در بندر شهید رجایی پهلو دهند.

سعیدی پور ابراز داشت: کاهش هزینه و زمان ورود کالا به کشور، ایمنی حمل و نقل در کنار ایجاد اشتغال بیشتر، از مزایای تردد خطوط کشتیرانی لاینر به بندر شهید رجایی است.

وی تصریح کرد: رونق صادرات و واردات، افزایش میانگین عملیات بندر و تامین نیاز بنادر کوچکتر منطقه توسط بندر شهید رجایی از مزایایی است که موجب رونق خود بندر می شود.

مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان دراین هم گفت: با توافق ایران و گروه 1+5 و گشایش فضای تعاملات تجارت بین المللی، سومین خط کشتیرانی بزرگ دنیا شامل خط CMA CGM می باشد که به کشور فرانسه به بندر شهید رجایی می آید.

ابراهیم ایدنی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده نخستین کشتی بزرگ کانتینری خط فرانسوی CMA CGM اواسط مردادماه امسال در بندر شهید رجایی پهلو می گیرد.

وی ادامه داد: کشتی کانتینری ANDROMEDA با طول 363 متر و 15.5 متر آبخور، گنجایش 11 هزار و 500 تی ای یو کانتینر را دارد که در پایانه شماره دو کانتینری بندر شهید رجایی پهلو و 900 TEU کانتینر را تخلیه و بارگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: کشتی بزرگ کانتینری خط CMA CGM که از مبدأ خاور دور عازم آب های خلیج فارس شده، 10 بندر بزرگ کانتینری را برای پهلوگیری در طول مسیر دریایی خود انتخاب کرده که بندر شهید رجایی به علت داشتن استانداردهای بین المللی یکی از این گزینه ها محسوب می شود.

وی ادامه داد: ظرف یکسال گذشته 15 پروژه بندری ودریایی در بخش های عمرانی، فنی و سرمایه گذاری با هزینه بیش از یکهزار و 147 میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و بخش خصوصی دربنادراستان بهره برداری شده که پایانه ترانزیتی و صادراتی به وسعت 5/11 هکتار و مخازن نگهداری فراورده های نفتی به وسعت سه هکتار از جمله طرح های عمرانی حوزه سرمایه گذاری در بندر شهیدرجایی بوده است.

وی ، تعریض واحداث جاده دسترسی غربی ، نوسازی خطوط شماره 3، 6 و 8 راه آهن و تعمیرات اساسی خطوط ریلی و تعویض ضربه گیرهای بندرفنی خلیج فارس از جمله طرح های عمرانی و بهسازی جاده ورودی شرقی بندر شهید رجایی و مسیرهای دسترسی آن بازسازی شده ،تعمیرات اساسی دکل چراغ های دریایی و نوسازی شبکه روشنایی و دودستگاه خودرو مجهز آتش نشانی دربندر شهید رجایی از دیگر پرژه ها اعلام کرد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان دراین باره می گوید: به منظور بالا بردن ظرفیت و توانمندی بنادرنخستین یدک کش همیار جستجو و نجات دریایی با نام جولان یک به ناوگان نجات دریایی استان ملحق شد.

مهدی نوفرستی اظهار داشت: این یدک کش با شش نفر نیروی آموزش دیده امدادی، جستجو و نجات دریایی شناورهای سانحه دیده در مسیر دریایی بندرعباس به جزایر قشم و هرمز را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه این دیکش به صورت شبانه روزی آماده انجام هرگونه خدمات دریایی است، تصریح کرد: الحاق این یدک کش در راستای طرح حمایت از همیاران ناجی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و عقد تفاهم نامه با مالک شناور انجام شده است.

درحال حاضر دو فروند شناور ناجی پیشرفته با امکانات نجات دریایی و سرعت بالا و یک فروند قایق RIB (قایق جستجو نجات مناطق کم عمق) در مسیر دریایی بندرعباس به جزایر قشم، هرمز و لنگرگاه بندرعباس فعالیت دارند.

معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بیش از 10 هزار میلیارد ریال تا اواخر سال گذشته توسط 13 شرکت در بندر نفتی خلیج فارس بندرعباس شامل سرمایه گذاری شده است.

عباس کمالی اظهار داشت: تأسیسات زیربنایی این بندر به منظور پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران در شرایط رونق اقتصادی پس از لغو تحریم ها توسعه می یابد.

وی فراهم شدن زیرساخت های سرمایه گذاری با توجه به لغو تحریم ها در آینده ای نزدیک را ضروری دانست و افزود: زمین ها هم اکنون طبق ضوابط مناطق ویژه اقتصادی با نرخ مناسبی به صورت اجاره و BOT در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

کمالی با اشاره به طرح جامع بندر نفتی خلیج فارس، گفت: در این طرح 130 هکتار پس کرانه جدید به این بندر الحاق و زمینه اشتغال دو هزارو 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می شود.

به گفته وی کابل کشی 50 کیلومتر خطوط برق، احداث شبکه های آب و فاضلاب، آتش نشانی و 9 کیلومتر مسیر دسترسی از جمله مراحل اجرایی این طرح در این بندر است.

بندر نفتی خلیج فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی با 9 پست اسکله در زمینه صادرات انواع فرآورده های نفتی قیر، نفت و بنزین فعال می باشد و ترانزیت از ترکمنستان و عراق به این بندر و سوخت رسانی به کشتی ها در تنگه هرمز از جمله فعالیت های این بندر است.

با وجود تحریم ومشکلات اقتصادی برای تخلیه وبارگیری کالا از طریق بنادر کشور وکاهش ورود کشتی های بزرگ ، سال گذشته 24 میلیون تن کالای نفتی از این بندر صادر، وارد، ترانزیت و ترانشیپ شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بندر ودریانوردی کشورکه 14 دیماه 93برای آغاز مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی به بندرعباس آمده بود نیزگفته برای توسعه این مرحله نیازمند 500 میلیون دلار سرمایه گذاری هستیم و از تمام سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت می شود در بخش های مختلف این مرحله سرمایه گذاری کنند.

علی جهاندیده با بیان اینکه امیدواریم مرحله سوم بندر شهید رجایی تا سه سال آینده به بهره برداری برسد، گفت: در مرحله دو این بندر مهم کشور نیازمند 180 میلیون دلار سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات مورد نیاز هستیم تا نسبت به تجهیز این مرحله طی یک سال آینده اقدام شود.

وی با اشاره به روند برگزاری مناقصه تعیین اپراتورهای بندر شهید رجایی، اظهار داشت: طبق گزارش مشاور داخلی که با همکاری مشاور خارجی انجام می شود واپراتورهای این بندر و شرکت های منتخب شده است.

بندر شهید رجایی که در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده با برخوداری از 18 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتنیری) و 41 پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: