کد خبر: ۱۴۹۸۹۳
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
0
برخي خودروسازان چيني كه از فضاي بسته در بازار ايران سود مي‌بردند، باروبنه برمي‌چينند و از ايران مي‌روند، اما برخی دیگر مي‌خواهند نسبت به راه‌اندازي خطوط توليد براي رقابت با خودروهاي آينده بازار ايران يعني توليدات مشترك ايران با اروپايي‌ها، امريكايي‌ها، كره‌اي‌ها و ژاپني‌ها اقدام كنند.
پول‌نیوز - زمزمه‌هاي حضور سرمايه‌گذاران اروپايي عرصه را براي خودروسازان چيني تنگ كرده است. اين خودروسازان كه حدود 3 يا 4 سالي است كه بازار خودروي ايران را قبضه كرده‌اند و بسياري از قطعه‌سازان و خودروسازان ما را متضرر كردند اكنون ديگر اين بازار را عرصه بلامنازعي براي تاخت‌وتاز خود نمي‌دانند و كار روي پلان بي ‌را براي بقا در بازار ايران با استراتژي جديد آغاز كرده‌اند.

در اين پلان، برخي خودروسازان چيني كه با عرضه مدل‌هاي بي‌كيفيت و صرفا بر اساس تنوع محصول و آپشن‌هاي بي‌دوام از فضاي بسته در بازار ايران در سايه تحريم‌ها سود مي‌بردند، احتمالا طبق شنيده‌ها باروبنه برمي‌چينند و از ايران مي‌روند، اما آنها كه با عرضه‌هاي خودروهاي كيفي‌تر توانسته‌اند نمره قبولي از مصرف‌كننده ايراني بگيرند، مي‌خواهند ضمن حفظ خودروهاي پرطرف‌دار خود، نسبت به راه‌اندازي خطوط توليد براي محصولات قابل رقابت با خودروهاي آينده بازار ايران يعني توليدات مشترك ايران با اروپايي‌ها، امريكايي‌ها، كره‌اي‌ها و ژاپني‌ها اقدام كنند تا شايد بتوانند با ارائه محصول كيفي با قيمت پايين‌تر وارد راند بعدي اين بازي شوند.

 شرايط فروش آنچناني

در حالي كه خبر حضور خودروسازان بزرگ دنيا به ايران نويد كمرنگ شدن خودروسازان چشم‌بادامي البته از نوع چيني و نه كره‌يي و ژاپني را مي‌دهد، اين خودروسازان با هوشياري هر چه تمام‌تر محصولات خود را به‌صورت اقساطي و با بهره كم و حتي بدون بهره يا با تخفيف‌هاي ميليوني به فروش مي‌رسانند. البته پس از اعلام بياينه لوزان چشم‌بادامي‌ها با اعتماد به نفس تمام اعلام كردند كه برنامه‌يي براي بازار خودرو پس از تحريم‌ها دارند در حالي كه كارشناسان ايراني اعتقادي به اين مساله ندارند و معتقدند سهم چيني‌ها از بازار ايران در حال كاهش است.

حدود 3سال پيش با افزايش دوبرابري نرخ دلار قيمت خودروهاي وارداتي اروپايي 2برابر شد و خروج خودروسازان فرانسوي نيز ازجمله عوامل مهمي بود كه به خودروسازان چيني كمك كرد تا بتوانند در بازار ايران خودنمايي كنند چرا‌كه ضعف‌هاي خودروسازان داخلي در عرضه خودروهاي با كيفيت و متنوع جاي چيني‌ها به ظاهر شيك را بازتر كرد و با استقبال بسياري از مشتريان خودرو مواجه شد كه نه توان خريد خودروهاي وارداتي گران‌قيمت را داشتند و نه علاقه‌يي به خريد خودروهاي تكراري داخلي. اما در شرايط فعلي قرار است، تحريم‌هاي بين‌المللي برداشته و پاي سرمايه‌گذاران خارجي به ايران باز شود.

 داخلي‌سازي 40درصدي توليدات مشترك

به گفته عضو شوراي سياست‌گذاري خودرو براساس تصميم‌گيري وزير صنعت و معدن و تجارت ايراني‌ها در همكاري با سرمايه‌گذاران خارجي بايد حدود 40 درصد خودروها را داخلي‌سازي كنند و همچنين بايد 30درصد بازار صادراتي را داشته باشند. اين مهم بيش از هر چيز براي حضور اروپايي‌ها پيش‌بيني شده است تا فناوري‌هاي اين شركت‌ها علاوه بر سرمايه آنها وارد كشور شود. همه اينها نويدبخش آن است كه بازار خودروهاي بي‌كيفيت چيني رو به پايان است.

 اذعان چيني‌ها به كاهش سهم از بازار

در همين راستا مدير شركت خودروسازي چري چين از كاهش سهم بازار اين شركت در ايران خبر داده است. جانگ گويي بينگ در اين زمينه اظهار كرده كه هرچند در سال گذشته شاهد استقبال خوب از محصولات توليدي خود در ايران بوديم اما امسال به دليل روند تاثيرگذاري مذاكرات هسته‌يي، شاهد كاهش تمايل ايرانيان به اين محصولات هستيم. البته پيش از اين نيز برخي كارشناسان پيش‌بيني كرده بودند كه با ورود خودروسازان اروپايي به بازار خودروي ايران، برخي از خودروسازان چيني كه محصولات بي‌كيفيت توليد مي‌كنند از اين بازار حذف خواهند شد و اگرخودروسازان اروپايي بتوانند محصولاتي با قيمت پايين و اقتصادي در ايران توليد كنند، عرصه بر خودروسازان چيني باقيمانده نيز تنگ خواهد شد و آنان را مجبور به ارتقاي كيفي و ارائه قيمت رقابتي‌تر خواهد كرد.

 تنوع محصول و قيمت؛ دليل رونق خودروهاي چيني

يكي از كارشناسان صنعت خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص بازار خودروهاي چيني پس از حضور خودروسازان معتبر جهاني گفت: بنا بر شرايط خاص، خودروهاي چيني در ايران حضور داشتند. امرالله اميني با اشاره به سابقه طولاني حضور خودروسازان اروپايي در ايران گفت: تنها امتياز چيني‌ها براي به دست آوردن بازار ايران مولفه قيمت بود كه به دليل تنوع محصول و همچنين پايين بودن قيمت براي مصرف‌كننده كه توان خريد خودروهاي گران‌قيمت را ندارد و از خودروهاي داخلي خسته شده، مناسب بوده است.

اين كارشناس صنعت خودرو گفت: شرايط زماني براي چيني‌ها سخت مي‌شود كه خودروسازان داخلي كارآيي توليد خود را افزايش دهند و بتوانند قيمت‌ها را پايين نگه دارند و زياده‌خواهي نكنند و دنبال حاشيه سود بالا نباشند تا بتوانند بازار را به دست آوردند. وي همچنين اين موضوع را يادآور شد كه بايد شرايط فعلي تغيير كند تا بخش اشغال‌شده بازار را از چيني‌ها پس بگيريم چون براساس شرايط موجود مصرف‌كنندگان به اين خودروها گرايش يافتند. اميني در پايان با بيان اينكه مصرف‌كننده ايراني مجبور بود كه خودروهاي چيني را انتخاب كند، گفت: به دليل بالا بودن تعرفه واردات و انحصار در بازار خودروهاي داخلي براي داشتن خودروي متنوع به سراغ چيني‌ها رفتند.

 برنامه چيني‌ها براي آينده چيست؟

بنا بر بررسي ما، بيشتر خودروسازان چيني برنامه‌يي براي رفتن ندارند و حتي به فكر احداث شهرك‌هاي خودروسازي و قطعه‌سازي در ايران افتاده‌اند. بنابر تفاهمنامه‌يي كه سازمان صنعت، معدن وتجارت استان البرز با هيات سرمايه‌گذار چيني امضا كرده است، چيني‌ها قصد دارند در اطراف كرج، شهرك خودروسازي و قطعه‌سازي بسازنند تا خودروسازان داخلي بيش از هر زمان ديگري نفس اين چشم بادامي‌ها را پشت سر خود احساس كنند.

با توجه به منابع مالي فراوان و قدرت نفوذ بالايي كه چيني‌ها دارند، ساخت شهرك‌هاي خودروسازي و قطعه‌سازي در ايران مي‌تواند زنگ خطري باشد براي خودروسازان داخلي، چه آنكه شركت‌هاي چيني همين حالا نيز جاي خود را در بازار خودرو كشور باز كرده‌اند. در حال حاضر بخش خصوصي صنعت خودرو ايران را چيني‌ها تقريبا به محاصره كامل خود درآورده‌اند و طبعا اگر شهرك‌سازي آنها نيز كليد بخورد، خودروسازان داخلي بايد بيش از هر زمان ديگري خود را آماده رقابت با چشم بادامي‌ها كنند./ *تعادل

برچسب ها: خودرو چینی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: