May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۰۴۸۱
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
0
یکی از نسخ قرآن‌های نادر در مخزن اداره کل کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی ایران با رقم عبدالوهاب نغمه به‌نگارش درآمده است.
قرآن نادر در کتابخانه ملی (+عکس)پول‌نیوز- این قرآن مجید با ترجمه فارسی به خط نسخ و نستعلیق در 359 برگ تحریر شده است.

هر برگ این نسخه قرآن 24 سطر کامل دارد و مجدول و مذهب است.

این قرآن در قطع رحلى کوچک، روغنى عالى -عمل لطفعلى شیرازى تاریخ 1269- و شش صفحه‌‏ اول آن تماماً مرصع، ممتاز و تمام اوراق تا آخر مذهب ممتاز است. نسخ کتابت جلى خوش با رقم: «عبدالوهاب متخلص به نغمه...» سال 1269 است.

این نسخه نادر در شماره‌نسخه 912 مخزن اداره‌کل کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی ایران ثبت و نگه‌داری می‌شود.

عبدالوهاب نغمه قرآن‌نویس ایرانی قرن سیزدهم هجری است. از آثار او می‌توان به این موارد اشاره کرد: «زادالمعاد» (نیم‌ورقى دو صفحه اول متن و حاشیه مرصع متوسط تمام صفحات رطوبت دیده)، نسخ کتابت عالى و ترجمه نستعلیق کتابت خفى (1260 در کتابخانه ‏مجلس).

کتاب اخیر با رقم «حسب‌‏الفرمایش... (جاى اسم خالى است) به تنمیق این کتاب مستطاب پرداخت و به دستیارى... حاج میرزا محمد... شیرازه اتمام ساخت. انا العبد الاقل الکتاب عبدالوهاب فى سابع شهر ذیقعدة الحرام سنة ستون و مأتان بعد الالف الهجرة النبویه» آغاز شده است.

قرآن نادر در کتابخانه ملی (+عکس)

منبع:آنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: