May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۱۰۹۹
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
0
پول‌نیوز - دولت محافظه کار دیوید کامرون نخستین گام را برای خصوصی سازی غول بانکی "رویال بانک اسکاتلند" (آر بی اس) با فروش بخشی از سهام آن شروع کرد.

بر اساس اعلام جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس، 5.4 درصد از سهام دولت این کشور در رویال بانک اسکاتلند به فروش گذشته شد.

بر اساس گزارش های منتشرشده، دولت انگلیس از فروش این میزان سهام،( 333 هزار سهم) مبلغ دو میلیارد و یکصد میلیون پوند بدست آورده که به گفته جورج آزبورن برای کاهش بدهی های دولت مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به گزارش یادشده، مالیات دهندگان انگلیسی بابت حراج سهام رویال بانک اسکاتلند، در کل بیش از یک میلیارد پوند ضرر متحمل شدند.

جرج آزبورن وزیر دارایی انگلیس در دفاع از فروش سهام رویال بانک اسکاتلند به رغم ضرر و زیان یاد شده، گفته که هدف دولت کامرون از این خصوصی سازی، رقابتی کردن فضا و تشویق به ثبات مالی است.

دولت انگلیس، تا قبل از فروش سهم های یاد شده ، 79درصد از سهام این غول بانکی را که در جریان بحران مالی سال 2008 میلادی خریداری کرده بود، در اختیار داشت.

در جریان بحران اقتصادی سال های 2008 میلادی و 2009 میلادی دولت کارگری گوردون براون با پول مالیات دهندگان انگلیسی، این بانک را درازای پرداخت چهل وپنج میلیارد پوند از خطر سقوط نجات داد.

جورج آزبورن، وزیر محافظه کار دارایی انگلیس اخیرا اعلام کرده بود که درصدد حراج سهام رویال بانک اسکاتلند با وجود وارد شدن ضرر و زیان هنگفت به مالیات دهندگان انگلیسی، است.

آزبورن مدعی شده است که در حال حاضر شرایط مناسبی برای مالیات دهندگان انگلیسی و نیز صاحبان کسب وکار است که 79 درصد از سهام این بانک که متعلق به دولت است، واگذار شود حتی اگر ارزش اسمی این میزان سهام ، 13 میلیارد پوند کمتر از مبلغی باشد که دولت انگلیس در سال 2008 میلادی پرداخت کرد..

گفته می شود قرار است کل سهام رویال بانک اسکاتلند که دولت انگلیس در سال 2008 میلادی بابت آن 45 میلیارد پوند پرداخت کرده بود، به سرمایه گذاران نهادی و نیز عامه مردم فروخته شود.
روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی در همین ارتباط نوشته بود که خسارت وارده بابت حراج سهام رویال بانک اسکاتلند به مالیات دهندگان انگلیسی بیش از 7 میلیارد پوند خواهد بود.

رویال بانک اسکاتلند که مقر آن در شهر ادینبورو هست، شرکت خدمات مالی و بانکداری است، که درزمینهٔ ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه گذاری، مدیریت سرمایه، سرمایه گذاری و خدمات بیمه فعالیت دارد.

این بانک قدیمی در سال 1727 میلادی راه اندازی شده و در حال حاضر دارای بیش از 700 شعبه در منطقه اسکاتلند بوده، همچنین در تمامی شهرهای اصلی و بزرگ ایرلند، ولز و انگلیس نیز دارای شعبه است و سهام آن در بهابازار (بورس) نیویورک و بهابازار (بورس) لندن دادوستد می شود.
براساس گزارش های منتشر شده ، این بانک در سه ماهه نخست سال 2015 میلادی با ضرر مالی 446 میلیون پوندی مواجه بوده است.

به گفته مدیران اجرایی این بانک، ضرر مالی یادشده ناشی از اختصاص بودجه های کلان به دلیل پرداخت جریمه، برای پوشش هزینه های تحقیقات و پیگیری دعاوی قضائی بوده است.

در همین حال رویال بانک اسکاتلند میزان سود ناشی از فعالیت هایش را در سه ماهه نخست 2015 میلادی را یک میلیارد و 630 میلیون پوند اعلام کرده است که نسبت به سال گذشته میلادی 16درصد افزایش نشان می دهد

مقامات رویال بانک اسکاتلند همچنین میزان خسارت این بانک دولتی را در سال 2014 میلادی را 3.5میلیارد پوند اعلام کرده بودند که نسبت به سال قبل از آن 9 میلیارد پوند کاهش داشته است.

دولت دیوید کامرون بعد از پیروزی قاطع حزب محافظه کار در انتخابات پارلمانی هفدهم اردیبهشت ماه و کسب اکثریت کرسی مجلس عوام، به منظور کاهش کسری بودجه کشور، برنامه های خصوصی سازی در کنار سیاست های ریاضت اقتصادی، با سرعت زیادی به جریان انداخته است.

جورج آزبورن اخیرا از فروش سهام بانک لویدز انگلیس و فروش سهام 'رویال پست' ( پست دولتی) نیز سخن به میان آورده است.

فروش سهم های بانک لویدز به سرمایه گذاران نهادی و مردم به معنای آن است که این بانک در ظرف یک سال مالی آینده بار دیگر به دامن بخش خصوصی بازخواهد گشت.

گفته می شود واگذاری سهم های رویال بانک اسکاتلند و بانک لویدز، بزرگ ترین طرح خصوصی سازی از زمان خصوصی شدن شرکت 'بریتیش تله کام ' و شرکت گاز انگلیس است که در دهه هشتاد میلادی توسط دولت محافظه کار مارگارت تاچر صورت گرفت.

در دهه هشتاد میلادی سهم های بریتیش گاز به مبلغ 3 میلیارد و 900 میلیون دلار و بریتیش تله کام به مبلغ 5 میلیارد و 600 میلیون پوند، به فروش رسیدند.

بانک لویدز با تعمیق بحران اقتصادی که از سال 2008 میلادی شروع شد، با طرح حمایتی 20 میلیارد پوندی (26 میلیارد یورو) دولت کارگری گوردون براون از ورشکستگی نجات پیدا کرد. در آن زمان دولت انگلیس مالک 41 درصد سهام لویدز شد.

دولت ائتلافی دیوید کامرون از سال 2013 میلادی کار واگذاری سهام بانک لویدز را به شرکت های و سرمایه گذاران نهادی شروع کرده است.

بانک لویدز، یک موسسه مالی و بانکداری بزرگ انگلیسی است، که درزمینهٔ ارائه خدمات بانکداری، بیمه، سرمایه گذاری و مزایای بازنشستگی فعالیت می کند.

ریشه های تأسیس بانک لویدز به سال 1765 میلادی و تشکیل بانک "لویدز تی اس بی" بازمی‌گردد. این گروه در سال 2009 میلادی و در پی ادغام لویدز بانک و شرکت خدمات مالی "اچ بی اس او" که خود از ادغام چهار بانک انگلیسی تشکیل شده بود، راه اندازی شد.

بانک لویدز نیز در اسکاتلند به ثبت رسیده است و شعبه مرکزی این بانک در شهر لندن، قرار دارد و سهام آن در بهابازار (بورس) نیویورک و بهابازار (بورس) لندن معامله می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: