کد خبر: ۱۵۱۶۶۲
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
0
مديرعامل بانك توسعه صادرات در جريان امضاي اين قرارداد و در جمع خبرنگاران گفت: به محض امضاي قرارداد عمليات اجرايي انتقال برق به ارمنستان آغاز خواهد شد و اميدوارم با برنامه زمانبندي ارائه شده در طول اجراي دوره اين طرح به سرانجام برسد.
تامین مالی انتقال برق بین ایران و ارمنستان توسط بانک توسعه صادراتپول‌نیوز- با تامین مالی 83 میلیون یورویی توسط بانک توسعه صادرات ایران، قرارداد احداث خط سوم انتقال برق دو مداره 400 کیلوولتی بین این بانک و شرکت هایون ارمنستان به امضا رسید.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، دكتر علي صالح آبادي و دكتر آنانيان مديرعامل شركت هايون  (HVEN) ارمنستان عصر روز يكشنبه قرارداد صادرات خدمات فني و مهندسي مربوط به اين پروژه را  امضا كردند.

مديرعامل بانك توسعه صادرات در جريان امضاي اين قرارداد و در جمع خبرنگاران گفت: به محض امضاي قرارداد عمليات اجرايي انتقال برق به ارمنستان آغاز خواهد شد و اميدوارم با برنامه زمانبندي ارائه شده در طول اجراي دوره اين طرح به سرانجام برسد.

وي تصريح كرد: زمینه های امضای این قرارداد در سفر دو هفته گذشته اينجانب به ارمنستان و مذاکره با وزير نیرو و نخست وزیر این کشور فراهم شد و امروز با جمع بندی این مساله این قرارداد با شرکت هایون ارمنستان به امضا رسید.

تامین مالی انتقال برق بین ایران و ارمنستان توسط بانک توسعه صادرات

مديرعامل بانك توسعه صادرات با اشاره به تامين مالي 83 ميليون يورويي اين طرح از روش اعتبار خريدار توسط اين بانك ادامه داد: دولت ارمنستان در پايان دوره دوساله اجراي طرح، متعهد به پرداخت مبلغ قرارداد به بانك توسعه صادرات در اقساط شش ماهه و به مدت پنج سال خواهد بود.

به گفته دكتر صالح آبادي، مطمئنا توسعه روابط اقتصادي دو كشور از اهميت بالايي نزد مسوولان اقتصادي كشورمان برخوردار است و اين خط مي تواند به ارتقاي روابط اقتصادي دو كشور كمك كند.

مديرعامل بانك توسعه صادرات يادآور شد: براساس این قرارداد بانک توسعه صادرات ایران 83 میلیون یورو از 107 میلیون و 900 هزار یوروی هزینه احداث این خط را برعهده می گیرد تا این پروژه طی 18 ماه آینده برای تبادل برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری برسد.

 آقاي آنانيان نيز با قدرداني از مساعدت هاي مسوولان اقتصادي كشورمان نسبت به اجرايي شدن عمليات احداث اين خط انتقال گفت: سفر دكتر صالح آبادي به كشور ارمنستان بسيار موثر بود چرا كه در طول سه سال گذشته پيگيري هاي فراواني براي اجرايي شدن اين قرارداد وآغاز عمليات احداث انجام شد اما حضور و ملاقات هاي مثبت ايشان در راستاي اين امر باعث تسريع و نهايي شدن اين قرارداد شد.

وي ادامه داد : اجراي خط سوم انتقال برق به ارمنستان از نظر اين كشور اهميت زيادي دارد چرا كه زمينه را براي ارتباط با روسيه ، گرجستان و تركيه با ايجاد يك شبكه فراهم مي سازد.

 اين طرح 107 ميليون يورويي بر اساس قرارداد صادرات خدمات فني و مهندسي EPCF منعقده بين شركت پيمانكار ايراني و شركت هاي ون  ارمنستان و درقالب خدمت اعتبار خريدار در بانك توسعه صادرات تعريف شده است.

با بهره برداری از این خط شبکه برق ایران از طریق ارمنستان و گرجستان به خطوط برق ترکیه نیز وصل می شود.

بانک توسعه صادرات در راستای رسالت افزایش مناسبات تجاری ایران و به منظور حمايت از صادرات خدمات فني و مهندسي با دیگر کشورها به عنوان اگزیم بانک ایران، تامین مالی این خط انتقال را عهده دار شده است

پيشتر مقدمات اجرايي شدن این قرارداد در جریان سفر دو هفته گذشته مديرعامل بانك توسعه صادرات به ارمنستان فراهم شده بود. در اين سفر مديرعامل بانك توسعه صادرات با نخست وزير ارمنستان آقاي هويك آبراهاميان ديدار و گفت و گو كرد.

در اين ديدار طرفين در زمينه موضوعات مرتبط با پروژه هاي مشترك ميان دوكشور گفت و گو و اعلام اطمينان كردند كه اجراي اين پروژه ها در بخش هاي مختلف منجر به افزايش سطح روابط تجاري و اقتصادي ميان دو كشور دوست مي شود.

با آغاز عملیات اجرایی اين پروژه ظرف 18 ماه این خط انتقال برق به بهره برداری خواهد رسيد و طرح ياد شده زمينه توسعه مناسبات اقتصادي و تجاري مشترك كشورمان با ارمنستان را نيز فراهم مي كند.

ایران و ارمنستان در زمینه تهاتر گاز و برق همکاری های خوبي تاكنون داشته اند به نحوی که در مواقعی که ارمنستان نیازمند برق است ایران این نیاز را تامین می کند و در مقابل نیز به هنگام نياز ايران این کشور اقدامات لازم را انجام می دهد.  همچنين ایران می تواند در ازای صادرات گاز، برق مورد نیاز را از این کشور دریافت کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: